Stage Costa Rica Verpleegkunde/sociale stage

Ik wil in maart 2012 graag stage gaan lopen in Costa Rica voor 3,5 maand (afstudeerstage Verpleegkunde). Ik zoek een stage in de psychiatrie, of in ieder geval in de richting van een sociale stage (met weeskinderen etc. noem maar op). Nu vroeg ik me af of iemand tips heeft qua organisaties of instellingen waar ik contact mee op kan nemen om een stage te zoeken want ik heb werkelijk geen idee. Ook qua verblijfplaats (het liefst een studentenhuis) heb ik geen idee waar te zoeken.

Ik hoor graag van anderen tips of adviezen!

Hola,

Ik heb hele goede ervaring met On-Stage LatijnsAmerika. Zij verzorgen maatschappelijke verantwoorde stages in o.a. Nicaragua, Costa Rica en Ecuador. Het is een klein bedrijf met veel persoonlijke aandacht voor de klant. Kijk even in hun stageaanbod, als er niks bij zit wat je leuk lijkt, stuur hun dan een bericht met wat je precies wilt en dan gaan ze voor je opzoek. Naast stages, kunnen ze ook Spaanse lessen, huisvesting en vrijwilligerswerk voor je regelen.

Hieronder hun website:
http://www.onstagelatijnsamerika.com/

Saludos,
Sole

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga is informeren! Hoe is het weer in Costa Rica in de periode maart tot juni? Weet je dat toevallig?

Hola,

Maart en april zijn droogseizoen en in mei begint het regenseizoen. Maar dat zijn gewoon af en toe eventjes kort wat flinke buien en daarna is het weer lekker zonnig.

Saludos,
Sole

Ik hoop dat je Spaans erg goed is, psychiatrie is helaas geen wetenschap waar in Costa Rica heel veel behoefte aan is. Er is 1 psychiatrisch ziekenhuis wat onder de nationala sociale zorg van de CAJA valt, er lopen enkele psychiators rond in de overige ziekenhuizen, waar je wellicht terecht kunt, het merendeel valt ook onder de CAJA, maar je moet niet te veel begeleiding verwachten.

Als je geintresseerd bent in kinderen zou je contact op kunnen nement met de PANI, dit is een organisatie dat zich bezig houdt met kinderen die slachtoffer zijn (geweest) van huiselijk geweld.

Goed dat je op tijd begint met zoeken want dingen concreet maken kan een hele (lange) tijd duren.

Hartstikke bedankt voor de info! Voor wat betreft mijn Spaans; dat moet ik nog gaan leren, maar eerst maar is een leuke stageplek vinden!

Dan zou ik zeggen, ga aan de bak met leren! Want het regelen van een stage, vooral in kleine maatschappelijke projecten gaat moeilijk in een andere taal dan spaans. Kijk af en toe ook eens naar een costa ricaanse krant, aboneer je op Nacion die kun je gratis lezen. Regelmatig is er aandacht voor maatschappelijke projecten en houd de site van Teletica (De costa ricaanse NOS) http://www.teletica.com en http://www.nacion.com

Negeer Tico Times en stage sites, die hebben er geen oog voor.
Misschien dat je via de sociale studies van de Universidad de Costa Rica (UCR) iets kunt vinden.

Hola,

Mijn persoonlijke ervaring is dat als je allerlei bedrijven of maatschappelijke projecten gaat benaderen vanuit NL via de email, dat je helemaal niet ver komt en al helemaal niet als je geen Spaans spreekt. Daarnaast is de kans super klein dat ze je emails zullen beantwoorden. Laat staan een geschikte stage op niveau kunnen regelen met juiste begeleiding, evenals allerlei bijzaken zoals huisvesting, Spaanse les, etc. Veel bedrijven hebben daar geen tijd, kennis en contacten voor. Hoewel het vaak weinig kans van slagen heeft, is het wel iets wat je kunt proberen.

Bemiddelingsbureaus daarentegen hebben heel veel contacten en spreken de taal. Zij kunnen dus makkelijk opzoek gaan naar een stage op niveau, iets dat me wel belangrijk lijkt als het om een afstudeerstage gaat. Dat je straks niet zakt op het feit dat de stage inhoud bijv. te makkelijk was. Want sta niet raar te kijken als je met een bedrijf een stageopdracht afspreekt en dat je bij aankomst bijv. telefoonwerk moet doen. Daarnaast kunnen deze bemiddelingsbureaus je begeleiden als problemen zich voordoen, helpen met Spaanse lessen, huisvesting, etc. Natuurlijk moet je oppassen met stage bemiddelingsbureaus, ze bieden niet allemaal goede kwaliteit en service, maar velen leveren goed werk, hebben een uitgebreid netwerk en zijn actief/wonen al jaren op de bestemming. Ik zou me dus in jou geval eerder richten op deze bemiddelingsbureaus, dan zelf opzoek gaan.

Saludos,
Sole

Bedankt voor je reactie weer! Weet je ook een aantal bemiddelingsbureaus of bedoelde je daarmee On stage latijns amerika? En ik zat zelf wel inderdaad te denken om niet zelf te gaan zoeken want dan wordt het waarschijnlijk nog heel erg lastig!

Als je niet van plan bent zelf te zoeken kun je denk ik beter wat in Nederland doen. Niets is zo onverstandig als alle hoop op een ander vestigen voor jouw afstudeeronderzoek.

Als je niet voldoende Spaans spreekt heeft het geen zin hier stage te lopen.

Hola,

Een stage bemiddelingsbureau houdt rekening met de wensen en behoeften van studenten en Nederlandse HBOs/Universiteiten. Deze communiceren zij door naar de stage bedrijven en dan komen ze met een aantal voorstellen. De student kan dan een voorstel kiezen of eventueel in samenwerking met het bemiddelingsbureau aanpassen. Het is juist heel slim om van deze bureaus gebruik te maken, want zij hebben veel contacten/netwerk die je vanuit Nederland nooit zou kunnen bereiken.

Het is inderdaad zo dat je voor de meeste stages in ieder geval basis Spaans moet spreken. Daarom nemen veel studenten voor aanvang stage een talencursus van 3 of 4 weken op maat. Dat wil zeggen dat er dan speciale aandacht wordt gegeven aan je stage, zodat je je Spaans daar meteen in de praktijk kunt brengen. Verder verblijven ook veel studenten de eerste tijd in een gastgezin om zo sneller Spaans te leren. Zo’n taalcursus (op maat) en (tijdelijk) verblijf in een gastgezin kan zo’n bemiddelingsbureau ook allemaal regelen.

Ik zou je zeker niet laten ontmoedigen om stage te lopen in het buitenland. Het is misschien een ‘grote sprong in het diepe’, maar het is zeker de moeite waard!!!

Saludos,
Sole

Dankje voor in de informatie, ik ga maar is contact opnemen met on stage Latijns-amerika. Weet jij nog andere stage bemiddelingsbureaus?

Zoals ik al schreef heb ik hele goede ervaring met On-Stage Latijns Amerika. Ik ken verder geen andere bemiddelingsbureaus, even googlen als ik jou was.

saludos,
sole

Je zou op dit bericht kunnen reageren.

Dankjewel! Ik ga me de komende tijd er meer in verdiepen, bedankt voor al jullie reacties!