St Lucia / Durban / Drakensbergen

Beste reisfanaten,

In Augustus ga ik samen met mijn vriendin drie weken naar Zuid-Afrika.
Een groot deel van de reis hebben we al samengesteld, maar voor sommige plekken zijn we nog een beetje zoekende.

Ten eerste: Wij zijn van plan om 3 nachten in St. Lucia te verblijven. Tijdens ons verblijf gaan we uiteraard naar Hluhluwe. Zouden jullie aanraden dit vanuit St.Lucia te doen of een nacht in Hluhluwe te slapen? Verder zijn we nog op zoek naar dagtrips vanuit St.Lucia. Heeft iemand goede tips?

Ten tweede: Wij blijven ook 3 nachten in Durban. Nu is hier volgens mij heel veel te doen, wat de keuze ook wel lastig maakt. Hebben jullie nog aanraders? Duiken met haaien schijnt heel gaaf te zijn?

Ten derde: Vanuit Durban rijden wij naar Drakensbergen om vervolgens in Johannesburg te eindigen. Drakensbergen is alleen gigantisch groot en ik kan zelf moeilijk uitvinden wat de mooie/handige plekken zijn. Wij reizen niet met een 4x4 wat wellicht enige beperkingen met zich mee brengt. Ook hier zijn tips heel erg welkom! :teeth:

Alvast bedankt! Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Vanuit St Lucia kan je zo ontzettend veel doen! In Augustus is het in ieder geval de moeite waard minimaal één dag richting Cape Vidal te rijden, een tour te doen over het meer van een 2-3 uur en wat te wandelen over het strand of bij de lagune. Je kan vanuit St Lucia naar Hluhluwe rijden (45 minuten) en dan gewoon daar een dag blijven en dan weer terugrijden. Een overnachting in de buurt is net zo goed een optie, dus ik zou puur kijken waar jullie voorkeur naar uit gaat.

Met 3 nachten St Lucia heb je er praktisch maar 2 dagen, wat wellicht erg kort is? Want 1 dag Isimangaliso (Cape Vidal) en één dag strand + meer + wandeling oid en dan heb je geen tijd voor Hluhluwe. Dus zou zelf overwegen daar een nachtje langer te blijven of dus een nacht dichterbij Hluhluwe te overnachten.

Durban weet ik vrij weinig over, behalve dat mensen het bewust vermijden, omdat er veel criminaliteit zou zijn. Je hebt er in ieder geval een groot aquarium dat de moeite waard schijnt te zijn.

De Drakensbergen zijn gigantisch en de keuze is dan ook vrij groot. Van de bekende Sani pass tot aan Golden gate nationaal park bijvoorbeeld. Qua bereikbaarheid zou ik Golden gate of Royal Natal pakken. Bedenk wel dat het er erg koud kan zijn in de winter! :slight_smile:
Ik denk dat over de Drakensbergen heel veel te zeggen is, maar dat het uiteindelijk vooral ook kiezen is. Sommige gebieden zijn net iets interessanter misschien, maar weer moeilijker te bereiken en andersom. Daarom zou ik iets pakken wat je dus makkelijk kan bereiken zoals dus Golden Gate of Royal Natal.

1 like

In St. LUcia is heel veel te doen, dus 3 DAGEn heb je zeker nodig. Google gewoon op St. Lucia Zuid Afrika. Boek een nacht safari, is super, of een boottocht op zee, vlakbij is een Zulu dorp, Isimalingo park natuurlijk. Ook kan je van hier naar game park gaan Muze of Hluhluwe.
heb je al wat geboekt? Doe dat nu, want het is druk altijd daar.

3 dagen in Durban zou ik niet doen, is niet leuk.

In de Drakensbergen is ook veel te doen, zeker in de zomer. Augustus is winter en geen idee, hoeveel de sneeuwgrens in augustus komt dit jaar. Dit gebied is voornamelijk voor wandelen, paardrijden. Kijk voor accomodatie bijvoorbeeld antsbear guesthouse.

en neem ook warme kledij mee.

Voor wat betreft je plannen richting de Drakensbergen, informeer vooral overal goed of je er met een gewone auto (of met het type dat je gehuurd hebt) wel in augustus kunt komen. Er ligt dan vaak sneeuw in / rond de bergen en soms worden hele snelwegen afgesloten vanwege het weer. En ook rekening houden dus met de kleding die de koffer ingaat!

Alvast heel veel voorpret en groetjes,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

In zo’n mooi land als Zuid-Afrika zou ik persoonlijk Durban lekker overslaan en de dagen die je dan over hebt verdelen over bijvoorbeeld St. Lucia/Hluhluwe-iMfolozi en de Drakensbergen, mits het weer het toelaat uiteraard. Vanuit St. Lucia kan je prima in 1 dag naar Giants Castle rijden in de Drakensbergen waar vanuit je geweldige wandelingen kunt maken. Ook Royal Natal is schitterend maar ligt een stukje noordelijker dan Giants Castle dus is iets verder rijden maar ook goed te doen.

Succes met de planning!

Michel

1 like

Dank voor de reacties!
Waarschijnlijk blijven we dan een dagje langer in St.Lucia en een dagje korter in Durban.
Overslaan doen we het niet, want we gaan in de buurt van Durban ook nog een dagje langs een project waar we vorig jaar vrijwilligerswerk hebben gedaan :wink:

Drakensbergen blijf ik lastig vinden, maar in ieder geval goed om een paar ervaringen gelezen te hebben!

Ah ok ja dan begreep ik beter waarom je naar Durban wilt! :wink:

Gr. Michel

We hebben laatst in zowel Golden Gate als Giants Castle geslapen. Weg naar Giants Castle is wel slechter, maar volgens een medewerker daar kun je er ook in de winter gewoon komen. Er is een houtkachel in de huisjes, lijkt me wel belangrijk want 's avonds zal het zeker koud worden. Was een mooie omgeving, we hebben er lekker gewandeld, zijn o.a. naar de rotstekeningen geweest.
Golden Gate is aan een doorgaande weg, dus makkelijk bereikbaar. We hebben onze eerste nachten hier doorgebracht nadat we waren geland op OR Tambo. Afstand is goed te rijden in een halve dag. Het plaatsje Clarens ligt hier vlakbij (ca. 15-20 minuten rijden) en is erg gezellig, restaurantjes, winkeltjes. Je zou hier kunnen slapen, maar wij sliepen in het Golden Gate hotel in het park. We hadden een groot terras met uitzicht op de bergen, of je daar in de winter wat aan hebt is natuurlijk maar de vraag:).
Er was geen houtkachel en eerlijk gezegd heb ik niet gelet of er een verwarming was, maar dat zou je dan even moeten navragen. Beide parken vonden we hartstikke leuk, lekker rustig en mooie uitzichten.

Afgelopen jaar in Februari verbleef ik in Phinda private game reserve en vandaaruit ben ik naar Hluhluwe-imfolozi park geweest. Persoonlijk vond ik het tegenvallen omdat ik het vergeleek met Phinda. Hluhluwe is erg groen en daardoor hebben we weinig gezien. Wel hebben we mooi de vogels kunnen fotograferen. Het restaurant op de berg vond ik een leuke ervaring, mooi wijds uitzicht en er was een blauwaap die over het terras rende en het restaurant in loop om eten te pikken.

In St.Lucia hadden wij ook niet zoveel succes, we waren op een schildpaddensafari gegaan maar op 2 babyschildpadjes na niets gezien. De tocht zelf was wel een hele ervaring, aardige chauffeur gehad die hard door het park reed maar wel stilstond op het moment dat hij wat zag (wat in het donker een hele opgave is) Ook even benen strekken op het strand met een hapje erbij was een welkome afwisseling. Het spotten van dieren is natuurlijk nooit gegarandeerd.
Ook hebben we een over de rivier gemaakt om te kijken naar de krokodillen en nijlpaarden, leuk om ze zo van dichtbij te zien, levert mooie plaatjes op zo in het water, helemaal als ze hun bek open trekken!

Ik zag de tip hierboven al voorbij komen maar wij hebben ook erg genoten van het Zulu-dorp wat goed aan te rijden is.

Heel veel plezier! Ik heb enorm genoten in Zuid Afrika, gewoon rustig in een jeep zitten die rond rijd en dan alleen al het idee dat je ineens een dier kan zien vond ik al een enorme ervaring.

Hi Laszlo,

Ga voor het zwemmen met haaien niet mee met de grote aanbieders. Ook een kooiduik is niet comfortabel. Zelf ben ik met mijn gezin ‘per ongeluk’ tegen Mark van Blue Wilderness. Hij is bioloog en is erg anti kooiduiken. Niet natuurlijk voor mens en dier. Wij zijn gaan snorkelen met black tip sharks. Een haai die leeft in groepen en redelijk sociaal is. Top ervaring. Bijna een uur met de haaien in het water gelegen. Ook nog gezwommen met een grote groep dolfijnen. Kwamen wij ook nog onderweg tegen. Mark is super relaxed. Neemt alle tijd en kan fantastisch vertellen over haaien. Toen wij er waren deed hij onderzoek naar de effecten van het opwarmen van de oceaan op de populatie en de diversiteit van de verschillende soorten haaien. Mark zit in Rocky Bay vlakbij Durban. Voor contact : www.bluewilderness.co.za

Kun je zelfstandig met huurauto isimangaliso en hluhluwe in? Graag jullie ervaring over de manier van reizen.

jazeker kan dit. helemaal geen probleem.

groet. annemieke ( joburg)

southafrikapersonaltravel.webs.com