Srinagar

Srinagar is een prachtige stad, gelegen in de Kashmir Valley, met uitzicht op de besneeuwde toppen van de onbeschrijflijk mooie Himalaya’s.
Het ligt aan en op een prachtig meer, het Dal Lake, heel groot en redelijk diep. Een gedeelte van de stad ligt dus op het water.
Er liggen honderden house-boats in het Dal Lake, waar gewone mensen wonen maar waarvan er ook heel veel worden verhuurd aan toeristen. Het is echt een mooie belevenis om daar eens te overnachten, maar het is redelijk geprijsd (gauw INR 2.500 tot 3.000 per nacht).
Elke house-boat heeft een eigen shikara (klein smal bootje) om gasten heen en weer te varen van de kade naar de house-boats.
Op het meer vinden vele activiteiten plaats. Varen, waterskiën, zwemmen (maar zou ik niet zo snel doen in het smoezelige water), er is een wekelijkse groente-markt op het water, etc.
Het meer biedt in ieder geval een heel mooi uitzicht en niet voor niets zijn er hier en in de omgeving vele populaire Bollywood films opgenomen.

In de directe omgeving van Srinagar zijn er veel prachtige koninklijke gardens te bewonderen. De bekendste zijn Shalimar Bagh, Nishat Bagh en het Indira Gandhi Memorial (een soort kleine Keukenhof met prachtige tulpenvelden in de lente). Pari Mahal is ook een bezoek waard, het is een mooie ruïne die op een berg ligt.
Ik ben in april nog in Srinagar geweest en alles stond prachtig in bloei. De lente is daar net iets eerder dan bij ons in NL.

Srinagar trekt vooral veel Indiase toeristen, buitenlandse toeristen zijn nog op 1 hand te tellen.
Het is ook nog steeds een militaire regio, overal staan gewapende militairen langs de weg. Er zijn ook vrij veel politieposten overal. Het nadeel is dat de controle heel scherp is, maar het voordeel is dat het ook wel een veilig gevoel geeft (vond ik tenminste, gezien de recente historie van ca. 30 jaar oorlogvoering met Pakistan).

Foto’s van Srinagar.

http://www.google.nl/search?q=srinagar&hl=en&prmd=imvnsur&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1HQAUILHCbKk0AWMmOHEBw&sqi=2&ved=0CHUQsAQ&biw=1600&bih=763

Hoi Laxmi,

Ben zo blij dat iemand iets positiefs over Kashmir/Srinagar schrijft :kus:
Het is er inderdaad prachtig en nog niet “overspoeld” met toeristen.
Ik ga er elk jaar heen, mijn man komt uit Srinagar. Het is in vergelijk met
een paar jaar geleden 100% verbeterd. Ik voel me er altijd heel veilig.

Dus om me bij Laxmi aan te sluiten: Wil je nog een redelijk authentiek stukje India
zien ga naar Kashmir! Het seizoen loopt ongeveer van April/Mei tot en met September.
Ontdek Srinagar, Ghullmarg, Sonnamarg etc etc en je kan eventueel over land met
de bus via de hoogste buspas ter wereld naar Ladakh. (dat is wel maar een beperkte
tijd van het jaar mogelijk ivm sneeuw!) 's Winters kan je er trouwens ook skiën of
snowboarden voor een zeer redelijke prijs.

Groetjes,
Miss I.