Naar India oktober 2008

Eind september 2008 tot eind oktober 2008 gaan mijn vriend en ik een maand rondtrekken in India. We hebben inmiddels een aantal plaatsen bedacht waar we naar toe willen gaan en ik ben benieuwd of er hier mensen in deze plaatsen zijn geweest of andere leuke tips in Noord India (Himachal Pradesh) hebben.

Onze mogelijke ‘route’
Delhi
Agra (Taj Mahal, dagtrip vanuit Delhi en 's avonds ook weer terug naar Delhi)
Shimla
Manali
Kullu Valley
Dharmsala
Amritsar (Gouden Tempel)
Pushkar

als je naar agra gaat zou ik naast de taj mahal ook het rode fort bezoeken!

over de andere steden kan ik je weinig zeggen, maar moet zeggen dat ik varanasi ook erg bijzonder vond om te bezoeken en dan vanuit varanasi een tripje naar Sarnath…

Hmm… ik ga het rode fort gelijk even in mijn reisgids opzoeken. Wat is er in Sarnath te zien/doen? Wij hebben overwogen om naar Varansi te gaan, maar aangezien het best wel een reis ernaar toe is en wij maar een maand de tijd hebben lijkt het erop dat we dat gaan overslaan.

Sarnath is een belangrijke plaats in het buddhisme, hier heeft de buddha zijn eerste lezing gegeven. Er staan verschillende tempels en ze hebben er een hertenkamp omdat bij die lezing 2 herten meeluisterden, verder hebben ze er ruines van uit de begin periode van het buddhisme en een interessant museum!

maar goed met een maand moet je keuzes maken maar mss voor een volgende keer :wink:

Delhi
Agra (Taj Mahal, dagtrip vanuit Delhi en 's avonds ook weer terug naar Delhi)
Shimla
Manali
Kullu Valley
Dharmsala
Amritsar (Gouden Tempel)
Pushkar

Wat een boel hippy-oorden (Manali, Kullu, Pushkar)! Ik vind het een wat omslachtigs chema voor een maandje, bedenk wel dat je heel wat reisdagen hebt naar Shimla, van Shimla naar Manali en dan door naar Dharamsala. Pas op dat het geen wedstrijd wordt, 300 km door India reizen vergt iets meer tijd en energie dan van Zoetermeer naar groningen rijden metd e trein, zal ik maar zeggen.

Als je in Amritsar bent, ga dan aan het eind van de middag naar de grens met Pakistan, daar is dan de wisseling van de wacht en dat is een heel spektakel met tribunes vol met toeschouwers. Heb het zelf niet gezien maar een kennis zei dat het bijzonder is.

http://www.traveljournals.net/pictures/l/3/36447-closing-of-the-gate-ceremony-at-the-india-pakistan-border-wagah-pakistan-wagah-pakistan.jpg

Shimla kun je naar toe met een toy train van Kalka, een hele leuke ervaring. Klein treintje met dito stationnetjes (een beetje een lego-idee soms). Vond ik geweldig leuk om te doen.
In Shimla wordt je “besprongen” door dragers die voor een klein bedrag je tas naar je hotel wille brengen. Dat zou ik maar doen. Ik was zo eigenwijs als altijd het niet te doen maar wist niet dat het zo’n eind lopen en fiks bergop was…
Van Shimla naar Manali kun je vliegen, scheelt 11 uur in de bus en ik betaalde in 1989 15 euro, toen was het de goedkoopste binnenlandse vlucht in India.
In manali en Kullu was ik niet erg op mijn gemak, ik voelde me er in mijn brgkleren nogal bekeken door de hash rokende hippy-gemeenschap. Het was niet mijn oord.
Dharamsala is vrij relaxt, als je nog geen zwak had voor de Tibetanen krijg je het daar wel.

Terug in Delhi zou ik daarna het rondje Agra-Pushkar maken, dat lijkt me logischer dan heen en weer naar Agra scheuren en daarna nog naar Pushkar gaan.

Nou, succes er mee

Dank je wel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat wij het rondje Pushkar-Agra maar voor het laatst bewaren, zoals je voorstelt. Ik had al wat gelezen over de toytrain naar Shimla en ben er erg enthousiast over. Welke klasse heb je toen geboekt? Ik ga mij nog even wat verder verdiepen in Kullu en Manali om te kijken of ik(en mijn vriend) die inderdaad beiden wil bezoeken. Bedankt voor alle tips.

Oh ja, die wachtswisseling lijk mij ook heel bijzonder.

Ik was toen op wereldreis en had niet veel geld, goedkoopste klasse dus :slight_smile:

Is dat een beetje te doen die goedkoopste klasse? Geen rug die 2 dagen later nog niet hersteld is?

Delhi,
Agra (Taj Mahal, dagtrip vanuit Delhi en 's avonds ook weer terug naar Delhi), mooi is ook Fatehpur Sikri 40 km van Agra en op de wereldmonumentenlijst.
Shimla Prima en wel goed voor 2 dagen. Dan heb je wel alles gedaan; bootje varen, paardje rijden, rond het meer gelopen
Manali, relaxed vooral oud Manali
Kullu Valley , stel je niet veel voor . de meeste touristen rijden gelijk door naar Manali en andere steden. In Kullu bv. zijn er niet echt leuke hotels, niet echt goed eten of restaurants en geloof niet de vliegtuigmaatschappijen die zeggen dat je heen en terug kunt vliegen. Dit kan eigenlijk nooit.
Dharmsala , beetje Nepal/klein Tibet
Amritsar (Gouden Tempel), [prachtig
Pushkar, heel, heel anders en denk goed na over de route.

Delhi, Pushkar is makkelijk te doen. Niet moeilijk reizen met bus of taxt oid. Veel vegetarisch eten en lekker aan het meer zitten.