Spullen vanuit NL

Hoi!

Ik ga over niet al te lange tijd voor 2 maanden naar Nicaragua. Ik verblijf dan de eerste vier weken in een gastgezin. Ik had het idee om
dan wat leuke dingen vanuit NL voor hen mee te nemen. Ook leek het mij misschien wel leuk om bruikbare spulen mee te nemen voor
bijvoorbeeld een weeshuis daar. Ik verblijf de eerste vier weken in Granada. Is dit een goed idee en wat is dan handig? Pennen, schriften,
potloden etc.?
Iemand leuke tips om aan mn gastgezin te geven als eerste bedank voor hun gastvrijheid?

Bedankt!
Laura

Hola,

Het is altijd leuk om wat voor je gastgezin mee te nemen. Iets typisch Nederlands, bijv. stroopwafels of een klompjes sleutelhanger, etc. Je kan ze ook bedanken door ze mee uit eten te nemen of naar de bios. Het ligt een beetje aan je familie wat zij leuk vinden. Als ik een tip mag geven: het is heel makkelijk en soms ook een soort van ‘standaard’ om een flesje Flor de Caña te geven, de lokale rum. Doe dit niet, want het alcohol probleem in Nicaragua is zeer groot en je weet nooit of je hiermee schade kan aanrichten.

Wat betreft spullen meenemen uit Nederland (voor bijv. een weeshuis) heb ik een paar dingen te zeggen: het is belangrijk dat zulke organisaties aangeven wat, waar en hoeveel voor wie nodig is. Zij zijn namelijk van de lokale situatie op de hoogte en weten wat echt nuttig voor hen is. Anders kan het namelijk gebeuren dat je goed bedoelde spullen niet gebruikt worden, of ze hebben je spullen niet nodig, of dat alleen bepaalde kinderen uit het weeshuis er iets mee kunnen, dit kan dan bijv. weer jaloezie opleveren tussen de kinderen. Vaak zul je te horen krijgen dat de meeste organisaties het meeste aan hebben als je een donatie doet, zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze het geld aan uitgeven. Bovendien heb je ook geen relatie met ze, je gaat er namelijk geen vrijwilligerswerk doen, dus mijn tip is: wil je mensen helpen doe dat dan vooral met de mensen die je tegenkomt en met wie je in ieder geval een soort van ‘relatie’ hebt.

Verder nooit de spullen vanuit Nederland meenemen als ze ook in Nicaragua te verkrijgen zijn. Met lokaal de spullen inkopen sla je twee vliegen in een klap: je helpt niet alleen een organisatie of de mensen voor wie het bedoeld is, maar ook de lokale economie.

Ik heb hier meer over geschreven evenals andere reistips om duurzaam en verantwoord te reizen in Nicaragua en in het algemeen:
http://www.traveljunks.com/showthread.php/2198-Sustainable-and-Responsible-Travel-in-Nicaragua-and-in-General
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Saludos,
Sole

Voor stroopwafels kun je in Nicaragua terecht bij Galletas d’Oro, voor verkoopunten: www.galletasdoro.com

Misschien t-shirts voor het hele gezin met Nederland of Amsterdam erop. Een atlas of een poster van de wereldkaart kan ook leuk zijn, kan je ook daar kopen. Klompjes-sleutelhangers heb ik ook al vaak gegeven aan mensen bij wie ik logeer. Veel plezier!

Hahaha … fantastisch om te zien dat iemand dit heeft opgepikt en er een reclame uiting aan heeft kunnen geven, verder ook niets meer gepost … Was toevallig aan het googlen op Stroopwafels + Nicaragua ? hahaha … Humor :smiley: