Spullen inpakken en dan weg wezen .. naar Ghana

hallo iedereen

2 weken geleden heb ik uiteindelijk mijn huis verkockt . hij stond 4 maanden te koop en had 27 kijkers . maar nu heb ik hem verkocht , 1 February is de sleutel overdracht . dus eind February kan ik naar Ghana en naar mijn vriendin om daar een toekomst op te bouwen , helaas heb ik nog geen werk gevonden daar in Ghana . Dus ik ga een onzekere tijd te gemoet . mijn documenten zijn gelegaliseerd heb bijna een Expat verzekering een wereldwijde dekking heb ik straks . nu alleen mijn inboedel verkopen

straks in Ghana een huis kopen of huren en werk zoeken , en dan genieten van mijn vriendin en van de zon en de tempratuur…

mijn vriendin is super blij dat ik kom en dat mijn huis is verkockt …

groetjes ,

marcel

Hoy Marcel,

Blij te horen dat ge zo enthousiast bent. Zo ben ik binnenkort de enigste die nog hier blijft. Maar ik houd het op dit moment op Belgie. Als mijn vrouw hierkomt, en lang genoeg blijft voor de Belgische nationaliteit te hebben, dan kom ik jullie ginder wel vervoegen. Maar voor mij is dit belangrijker nu.
Maar in elk geval, heel veel succes en veel geluk daar, en we zullen nog wel van u horen.

Het allerbeste,
Beest

1 like

Marcel,

Goede reis, maar…wat ga je in Ghana doen wanneer je er geen werk kunt vinden ? Kom er net vandaan en het leek me niet dat de baantjes er voor het oprapen lagen.
Welk gebied ga je naartoe ?

Hallo Papaya

Ik ga misschien in Spintex of in Madina of in Lagon wonen of misschien gewoon in Teshie daar komt mijn vriendin vandaan . Deze gebieden ken je vast wel of niet??? mijn vriendin is al aan het zoeken voor een huis te kopen of tehuren .

Ik ben timmerman in Nederland ik zet kozijnen en deuren en ramen in huizen en flats . en ik probeer ook in Ghana dat te zoeken zoniet dan zoek ik wat anders bijvoorbeeld obber of wat anders . mijn vriendin heeft ook al geinformeerd naar een eigen shop mijn vriendin wil fietsen verkopen.

groeten,

Marcel

Hallo Marcel,

Veel succes. Als je zelf je zaak kunt opstarten, lijkt me best met de vakmanschap die je bezit. Maar laat die Ghanezen maar eerst betalen of je kunt op je centjes wachten en wachten en wachten.

Ik vertrouw ze niet zo, heb teveel gezien in die 3 weken dat ik bij mijn man in Adenta was.

Het beste,

Groeten Hediye

1 like

Marcel,

Ik heb je welkomstdrank al koud staan… Je bent van harte welkom!
Overigens zou ik Spintex niet doen. Mijn zwager woont daar en nu hij zijn hostel bijna klaar heeft, is hij van plan snel te vertrekken. Het is daar erg lawaaierig! Ik heb daar een paar nachten gezeten en kan dit alleen maar beamen! Ook Madina/Adenta zou ik niet doen. Er zijn plekken waar het wat rustiger is, maar altijd is de vraag voor hoelang? Hier in Adenta-Sakora probeert een andere zwager al een jaar of wat een illigale drinkingspot weg te krijgen. Als je hier smeergeld betaald, is dat zeer moeilijk!
Dus kijk goed uit je doppen en lees alles 10 keer, voordat je iets koopt! Dat geld zeker voor de aankoop van een stuk grond. Maar hier zal ik je meer over vertellen, als je voet aan wal hebt gezet.
Succes met inpakken en laat je niet gek maken!

Groet, Awaaze

1 like

Hi Marcel,

Ik ben nieuw op het forum en wou even horen hoe het gegaan is. Woon je er nog steeds en heb je al werk?

Ben benieuwd naar je ervaringen!

Groetjes, Sanne

Hoi Marcel.
Ik lees in dit stukje over “goed uitkijken bij aankoop van grond” Kun je dat nader uitleggen a.u.b. Wil samen met iemand uit Ghana ook grond kopen. Ik dacht in Legon/Ardenda. Schrijf ik dat goed? ([EMAIL=“fjj.duurkoop@xs4all.nl”]fjj.duurkoop@xs4all.nl).
Bedankt alvast voor de advies. Frans2424

Hallo Frans

Heb zelf niet zoveel ervaring in Ghana, maar ik denk dat je saver bent als je al bebouwde grond koopt via officiële weg. Grond kopen in Adenta of in Ghana, pas er inderdaad mee op. Mijn man is Ghanees en is zelfs in het zak gezet door grond te kopen, die ze dan uiteindelijk nog aan iemand anders hadden verkocht. Uiteindelijk was hij de grond kwijt, omdat die andere politieagent was en ter plekke, en dus meer macht.
Dan heeft hij uiteindelijk een ander stukje land gekregen, maar daar ook weer zou die grond al ooit eens aan iemand anders toebehoren, die er verder nooit iets mee gedaan heeft. Dus uitkijken en alles van in het begin op papier en geef geen geld op voorhand. Zorg dat je een advocaat bij hebt of toch iemand die wat gezag kan uitvoeren, of je wordt in het zak gezet.

Ik zeg het, heb niet zoveel ervaring, maar die 3 weken die in in Ghana ben geweest, heb ik genoeg gezien. En geloof me van blanken profiteert men, maar zelf eigen volk bedriegt men.
Uitvoeren van werken, eerst betalen en dan niets uitvoeren en excuses vinden, of niet bereikbaar zijn. noem het maar op… kobra Kobra, enz. Ik vertrouw die Ghanezen voor geen haar, zou nog liever een Europese firma daar voor mij laten bouwen dan een Ghanese die alleen maar op geld uit zijn, maar dat geld ook meteen voor zichzelf opgebruiken. sorry dat ik hier zo negatief ben, ze zijn natuurlijk niet allemaal onbetrouwbaar, maar ik heb me enorm gefrustreerd met wat ik allemaal ben tegengekomen in amper 3 weken.

groetjes

Hediye

Dank je voor je raadgeving. Ik had inmiddels dezelfde ervaring opgedaan.
Liegen en bedriegen kunen ze daar wel. Lijkt wel een cultuur uiting van de Ghanezen. Ik hoop daar ik daar tegen opgewassen ben, als ik er naar toe ga. Ik heb iemand gevonden die mij wil helpen, maar moet nog uitvinden of die betrouwbaar is.
Groet Frans2424