sport

Wordt er in Noord-Korea veel over sport, b.v. een WK voetbal, gepraat? En worden ook wedstrijden op TV uitgezonden?

Ik zou het je niet met zekerheid durven zeggen, ik heb het tijdens mij eigen reizen in ieder geval niet gezien. Maar met name tijdens m’n tweede reis waren we dan ook meer bezig met (helaas vergeefse) pogingen een voetbalwedstrijd in een stadion bij te wonen, niet zozeer met het aanbod op TV. Toch verwacht ik sowieso niet veel sport op televisie, zeker geen internationale competities, en zeker niet het eeuwige gepraat over sport. Maar ik kan me vergissen.

Zover ik weet werd het WK 2010 waar ze zich voor gekwalificeerd hadden oorspronkelijk niet uitgezonden. Echter, nadat ze de eerste wedstrijd maar nipt hadden verloren van Brazilië (2-1) is de rest middels een gekaapt signaal wel landelijk uitgezonden. Veel te juichen viel er uiteraard niet: liefst 7-0 verlies tegen Portugal, en ook van Ivoorkust werd toen met 3-0 verloren.

Overigens schijnt tijdens WK 2002, waarin Zuid-Korea zo ver kwam, ook een aantal wedstrijden uitgezonden te zijn. En het is me dan ook ooit overkomen dat een Noord-Koreaan toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam spontaan over Hiddink begon. Politiek kunnen de verschillen tussen de beide landen weliswaar haast niet groter zijn, maar uiteindelijk blijft het dan toch gewoon één Koreaans volk.

Tijdens de WK vrouwenvoetbal dit jaar in Canada was een Noordkoriaane scheidsrechtster aanwezig. Ze deed het volgens mij prima.
Ik herinner me nog de WK mannenvoetbal van 1966 in Engeland, waarin Noord-Korea ver kwam en tenslotte in een vergevorderd stadium door Portugal met Eusebio werd uitgeschakeld. Noord-Korea stond met 3-0 voor. Toen kreeg o.m. Eusebio het op zijn heupen, waardoor Portugal uiteindelijk met 5-3 won.

Die wedstrijd heb ik niet meegemaakt, dat was nog de nodige jaren voordat ik überhaupt maar op deze aardkloot rond kroop. Er is in 2002 nog wel een Engelse documentairefilm gemaakt over zeven toen nog levende spelers uit die wedstrijd: The Game of their Lives. ik heb die helaas nog niet gezien.

Noord-Korea heeft in dat WK van 1966 zelfs Italië met 1-0 verslagen, waardoor Noord-Korea het eerste Aziatische land werd die de 2e ronde bereikte. Zie ook in Wikipedia Noord-Koreaans voetbalelftal. Zie ook in Wikipedia Noord-Koreaans voetbalelftal. Misschien is dat wel een leuk binnenkomertje voor een gesprek met een Noord-Koreaan.
Bovendien, sport verbroedert. Bij de Olympische Winterspelen in Sotsji zag ik op televisie een heel ontspannen Poetin.