Kort nieuws uit Noord-Korea

KCNA meldt dat afgelopen woensdag een in Mt. Sokda uitgehouwen eerbetoon aan Kim Jong-Il is onthuld. Naar goed Noord-Koreaans gebruik niet te bescheiden, de gehele tekst is 120 meter lang, met de afzonderlijke letters van de naam 10 meter hoog 5,5 meter breed en tot 1,4 meter diep uitgehakt. De datum verwijst naar zijn 70e verjaardag welke over een paar dagen zou zijn geweest.

http://img109.imageshack.us/img109/3549/nk2133512b.jpg

En heel ander nieuws: Reuters meldt dat volgens berichten op de Chinese Twitter-tegenhanger Weibo er een coup gaande zou zijn in Pyongyang, en de kersverse leider Kim Jong-Un zou ofwel in China op de vlucht zijn, of daar zelfs vermoord zijn.

Of er ook maar iets van waar is? Persoonlijk vind ik het allemaal nogal onwaarschijnlijk klinken, en van betrouwbare bronnen is geen sprake. Dus waarschijnlijk ijdele hoop…

KCTV, het Noord-Koreaanse staats-televisiestation heeft z’n journaal gemoderniseerd. Verdwenen is de statische foto als achtergrond, voor het eerst worden er nu bij het bericht horende plaatjes getoond:

[ame]- YouTube

Noord-Korea voor het eerst aanwezig op de Paralympics

Voor het eerst in z’n bestaan zal Noord-Korea deelnemen aan de Paralympische Spelen, welke dit jaar worden gehouden van 29 augustus t/m 9 september in Londen.

Noord-Korea nam weliswaar al 8 keer deel aan de reguliere zomer- en winterspelen (met 41 medailles waarvan 10 goud als resultaat), maar aangezien ze geen lid zijn zijn van het Internationaal Paralympisch Comité konden ze tot nog toe niet deelnemen aan de Paralympics. Inmiddels zouden ze echter een voorlopig lidmaatschap van het IPC hebben, wat deelname mogelijk maakt.

De paralympische ploeg is momenteel in China op trainingskamp, waar ze tot begin juli zullen blijven. Ze zullen onder andere deelnemen aan tafeltennis, zwemmen en atletiek.

Bron

Het ziet er meer naar uit dat je je site wil promoten. En dat 20 keer in een uur…

Dan moet je uiteraard niet de spam meequoten :wink:

Ondanks de recent weer toegenomen spanningen bezoekt voormalig NBA-ster Dennis Rodman samen met drie spelers van de Harlem Globetrotters en een filmploeg Noord-Korea voor en dosis basketball-diplomatie:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“9D6GO7GlVjc” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Tijdens het bezoek zullen opnamen gemaakt worden voor een programma van HBO. Ze zullen enerzijds trainingssessies houden met Koreaanse kinderen, maar daarnaast ook een demonstratiewedstrijd spelen met de lokale basketbaltoppers, welke mogelijk door Kim Jong-Un bijgewoond zal worden.

Noord-Korea is verdwenen! Nou ja, op deze foto vanuit het International Space Station lijkt het daar tenminste wel op: Links China, rechtsonder Zuid-Korea, en die stipjes daar tussenin is Noord-Korea…

http://i.imgur.com/hZ9EnJy.png

Opmerkelijk nieuws: volgens zowel Koryo Tours alsook Young Pioneers zal het voor mensen met een Amerikaans paspoort vanaf eind augustus niet meer toegestaan zijn Noord-Korea te bezoeken. Het meest opmerkelijke hieraan: het verbod is niet opgelegd door de Noord-Koreaanse overheid, maar komt vanuit de VS zelf. Van mensen die desondanks toch naar Noord-Korea reizen zal het paspoort bij terugkeer ongeldig worden verklaard.

Uiteraard zijn de verhoudingen tussen beide landen altijd al moeizaam geweest (of beter gezegd: formeel zijn beide landen nog altijd met elkaar in oorlog), en uiteraard is dat de laatste tijd alleen maar slechter geworden. Jarenlang betekende dat ook slechts beperkte mogelijkheden voor Amerikanen om Noord-Korea te bezoeken: tot 2010 kon dat eigenlijk alleen voor korte reizen rond de Arirang Mass Games, sindsdien kunnen Amerikanen het land weliswaar het gehele jaar door bezoeken maar zijn er nog steeds enkele specifieke beperkingen zoals de onmogelijkheid per trein de grens met China over te steken of gebruik te maken van homestays. Deze beperkingen waren echter altijd opgelegd door het Noord-Koreaanse regime. Dat een “vrij” land z’n inwoners verbiedt een ander land voor legale/vreedzame doeleinden te bezoeken vind ik eerlijk gezegd toch wel tamelijk dubieus.

Ik zat daarnaast ook wel even te denken hoe ze dit menen te kunnen handhaven. Per slot van rekening reizen de meeste mensen met een Beijing afgegeven losbladig visum het land in, waarbij er dus ook geen stempels in je paspoort komen te staan. Dus geen directe aanwijzingen dat je dan in Noord-Korea bent geweest. Echter, wel een double-entry visum van China met exit en 2e entry-stempels, en geen stempels die de periode daartussenin kunnen verklaren. Dan heb je toch iets uit te leggen…

Klopt, is inderdaad een bijzonder verhaal. Het hele verhaal tussen de VS en Noord-Korea is voor mij de reden om in september niet af te reizen naar het WK taekwondo (de nationale sport daar).
Overigens wordt door alle bondbestuurders, Noord-Koreaanse en Europese, toch wel een behoorlijke druk opgelegd om wel te komen. Dit komt omdat het Zuid-Koreaanse demoteam ook zal afreizen omeen demonstratie te geven.
Het Noord-Koreaanse demoteam heeft onlangs namelijk een demo gegeven op de wk van de Zuid-Koreaanse taekwondo.
Op zichzelf allemaal bijzonder, maar ik blijf toch liever even thuis…

Jammer maar wel begrijpelijk. Ik denk weliswaar niet dat je problemen zou hoeven verwachten, maar ik kan me heel goed voorstellen dat deze ontwikkelingen niet echt geruststellend werken.