(origineel bericht op be-more.nl)
Sponsoring
Een tijdje geleden, maar hier is weer een berichtje uit Zuid-Afrika! Het avontuur zit er nu bijna op bij Mother of Peace. Het is echt een top tijd geweest en de tijd is voorbij gevlogen! Woensdagochtend om 6 uur vertrekken we van het project naar het vliegveld om te vertrekken richting Port-Elizabeth. Daar gaan we op jacht naar een auto om de Garden Route af te leggen. We hebben deze een heel klein beetje voorbereid, en verder gaan we op pad en kijken we wat we tegenkomen. We willen onder andere naar Jeffrey’s Bay, Knysna, Plettenberg Bay, MosselBay, Oudtshoorn en nog wat mooie kustplaatsen. Vervolgens hebben we nog 4 of 5 dagen in Kaapstad en vertrekt onze georganiseerde reis op 4 april.
Maar dit berichtje is voornamelijk bedoeld voor de sponsoren! Het heeft een tijdje geduurd, maar het sponsorgeld heb ik toegekend aan een aantal dingen. Ik had het eerst zelf verzameld, zodat er geen geld verloren zou gaan, maar op deze wijze kon Mother of Peace het niet aannemen, dus ik heb het via Be More verder geregeld. Dit betekent dat de helft van het sponsorgeld in de lange termijn van het project is gestopt. Ze zijn hier momenteel bezig met een aantal dingen die daar onder vallen. Hiervan heb ik ook wat foto’s toegevoegd.
Allereerst is er een moestuin. Ze willen hier kassen voor hebben op het project. Deze moestuin zorgt ervoor dat het project zelf inkomen kan genereren. Dit zal Mother of Peace uiteindelijk 16.000 Rand per maand besparen. De kassen zelf kosten ongeveer 20 duizend euro. Dus het zal maar een kleine bijdrage zijn aan deze kassen, maar hij is er!
Verder zijn ze bezig om hier een waterput te maken. Deze is in principe al gedekt van andere sponsorgelden. Het ligt nu even stil omdat ze door steen heen moeten, om diep genoeg te komen. Zo kan er water uit de grond worden gehaald en dit zal een hoop besparen.
Dan zijn er nog toiletten voor jongens en voor meisjes. De toiletten die hier aanwezig waren, zagen er niet meer allemaal even netjes uit. Ook komt er een deel thuisscholing, dus nog meer kinderen hier op het project. Een deel van de toiletten is al klaar en ziet er erg goed uit! De toiletten kosten ongeveer 8 duizend euro.
Als laatste is er nog het busje / vervoer wat ons overal heen heeft gebracht! Deze is voorheen gesponsord door vrijwilligers en andere vaste sponsoren, maar ze zijn aan onderhoud toe!
Dan is er de helft van het geld over wat ik zelf mag besteden op het project. Er bestaat een wish list waar alle wensen van het project op staan. In overleg met de vrijwilligers coördinator hebben we gekeken wat het beste van pas komt en wat het fijnst is om te krijgen. Een van de dingen hiervan is een hekje rondom de babyroom. Het gaat om 9 baby’s die overal heenrennen op hun kleine scoot mobieltjes, en op het moment word er veel gebouwd. Ook pakken vele kinderen de baby’s constant op, waardoor ze snel gewend zijn om te huilen om aandacht te krijgen. Dit is natuurlijk niet een goed ding. Hier gaat 40% heen.
Het tweede is het project Sponsor a Child. Het doel hiervan is om alle kinderen te sponsoren en zo bepaalde kosten te kunnen dekken voor de kinderen. Het is lastig om alle kinderen gesponsord te krijgen, omdat er natuurlijk lievelingetjes zijn. Als je een kind sponsort krijg je namelijk ongeveer 3 a 4 keer in het jaar een update over dit kind. Ook ik heb mijn lievelingetje: Prince Charming. Hij zit in mijn huisje en geeft altijd iedereen knuffels en kusjes! Echt een leuk jochie! Hier gaat de overige 60% heen. Onder sponsor a child vallen vele verschillende dingen. Het komt nu namelijk nog in 1 pot terecht. Hierbij moet gedacht worden aan psychologische afspraken, assessments, salarissen van de huismoeders, doktersbezoeken (1x in de maand alle HIV kinderen), overige medische hulp. Een goed doel dus! Een streven wordt uiteindelijk om elk kind gesponsord te hebben, zodat ieder kind zijn of haar ‘eigen’ potje krijgt. Want ieder kind heeft zijn of haar hulp nodig. Nu is het nog zo dat de kinderen die het ‘t hardst nodig hebben, de hulp krijgen.
Verder heb ik een deel van het geld voor ‘mezelf’ gehouden om hier op het project leuke dingen te kunnen doen met de kinderen! Zo heb ik al twee keer pannenkoeken gebakken in mijn huisje, hebben we een boysnight georganiseerd, nemen we af en toe toetjes mee voor de kinderen, materialen kopen voor de memorybox voor een kindje uit mijn huis en zo verder!
Ik ben uiteindelijk heel blij met het sponsorgeld en waar het heen gaat! Dus ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor alle bijdrages aan dit project en aan de kinderen!
SIYABONGA! (thank you)
Ps. Foto’s uploaden ging erg langzaam. Deze komen nog.