Nog 11 dagen...

(origineel bericht op be-more.nl)

Nog 11 dagen…

Het aftellen is begonnen! Ik kijk op mijn weblog en zie bovenaan staan: “Trip naar Mother of Peace op 30 juni 2013. Nog 11 dagen tot 30 juni 2013, de dag dat je vertrekt.” Over twee kleine weken zit ik al in Zuid-Afrika, ik heb er zin in!

Ik vlieg 30 juni 2013 naar Durban om daar vier weken vrijwilligerswerk te doen bij het project Mother of Peace. Midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo is dit project gevestigd. Het is een weeshuis, een thuis, voor ongeveer 75 kinderen. De leeftijden van deze kinderen variëren tussen de 0 en 21 jaar. De kinderen hebben allemaal een moeilijke achtergrond: ze zijn verlaten, seksueel misbruikt, hebben geen ouders meer of kunnen om een andere reden niet meer thuis wonen. In een klein huisje wonen de kinderen (6 á 7 kinderen) met een huismoeder die voor ze zorgt. Mother of Peace zorgt daarnaast ook voor kinderen uit de buurt. Ze hebben een crèche en een klein schooltje waar ook de kinderen uit de buurt heen gaan.

Ik word gekoppeld aan een huisje waarbij ik de huismoeder help op allerlei manieren bij de opvoeding en verzorging van de kinderen. Omdat alle kinderen een moeilijke achtergrond hebben, is het geven van aandacht en liefde een belangrijke taak. Daarnaast probeer ik de huismoeders nieuwe vaardigheden aan te leren, zoals dagelijkse structuur. Overdag help ik bij de crèche, het schooltje en waar nodig.

De belangrijkste zaken zijn geregeld en nu staat alleen nog de grootste opgave op mij te wachten: het inpakken van mijn koffer. Mijn bagage & max. 23 kilo bagage meenemen, nee die twee feiten zijn geen vrienden met elkaar. Dat wordt een hele uitdaging.

Op dit weblog schrijf mijn belevenissen en ervaringen. Ik ga mijn best doen om via deze weg jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden!

Liefs,

Melanie

(origineel bericht op be-more.nl)