Het aftellen is begonnen!

(origineel bericht op be-more.nl)

Het aftellen is begonnen!

26 februari is het zover! Dan ga ik voor 4 maanden vrijwilligerswerk doen bij Mother of Peace in Zuid-Afrika!

In het kort wat het project inhoudt:
Midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo ligt, verscholen tussen de suikerrietvelden, Mother of Peace. Het is een thuis voor zo’n 75 kinderen, van baby tot 21, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders meer hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. De kinderen wonen in kleine huisjes, elk met een huismoeder die voor ze zorgt. In ieder huisje wonen 6 of 7 kinderen, jongens en meisjes van verschillende leeftijden door elkaar.

Vrijwilligers krijgen in hun eerste dagen bij Mother of Peace een “eigen” huisje toegewezen, waar ze de huismoeder helpen bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen.Zoals samen huiswerk maken, Engelse les geven, helpen op de crèche, de kleintjes in bad doen, spelletjes, elkaar dingen leren, en nog veel meer. Bovendien helpen vrijwilligers bij het opleiden van de huismoeders, om ze bepaalde vaardigheden aan te leren: dagelijkse structuur, opvoeding, zorg voor de kinderen en ga zo maar door.

17 december hadden we een kennismaking dag met de mensen die ongeveer dezelfde tijd naar Afrika vertrekken. Het was een lange dag maar wel erg leuk, vooral om al een beetje de rest te leren kennen. Daar heb ik ook Merle en Minka leren kennen, die dezelfde vlucht hebben als ik. Wel fijn om te weten dat ik de lange reis niet in m’n eentje hoef af te leggen en niet alles helemaal nieuw en onbekend is.
We deden eerst een rondje voorstellen, daarna kregen we vooral veel informatie over de projecten en het land. Ook hebben we spelletjes gedaan om elkaar beter te leren kennen. We moesten een kleine presentatie geven over Zuid-Afrika en tot slot werden de engelse vaardigheden nog even getest door middel van een rollenspel.
Na die dag heb ik er alleen nog maar meer zin in gekregen, kan eigenlijk niet meer wachten!

Via Facebook ben ik in contact gekomen met nog 2 andere meisjes die ook naar Zuid-Afrika gaan, het leek ons leuk om voordat we vertrekken een dagje iets met z’n allen te doen om elkaar al een beetje te leren kennen.

Verder ben ik nu veel voorbereidend werk aan het doen, is nog een hoop geregel. En vooral veel werken om geld te verdienen voor m’n reis!

Ik heb er heel veel zin in!

Tot op mijn volgende blog…

Liefs

(origineel bericht op be-more.nl)