SPOEDvraag: Hoeveel tijd nodig voor VOA op luchthaven Ho Chi Minh?

Na het lezen van dit forum een LOA geregeld, aanvraagformulier ingevuld, pasfoto erbij. Inmiddels is mijn reis gewijzigd en heb ik maar heel kort tijd na aankomst op de luchthaven. Dezelfde dag, 19 mei, vlieg ik (eerst komend vanuit Cambodja) verder naar Singapore. Ik kan natuurlijk in de terminal blijven voor de volgende vlucht, maar misschien is het leuk heel even Vietnam in te gaan.

De vragen:

1. Wie weet uit ervaring hoe lang het duurt voordat het VOA is afgegeven (ik lees dat het in 15 min zou kunnen, maar ook dat het een uur of langer duurt)?

2. Moet ik daarna rekening houden met rij bij de Customs?

3. Hoe lang duurt het om uit te reizen (douane en veiligheid)?

Omdat ik morgen, dinsdag 13, vertrek, zou het fijn zijn als er snel een reactie komt.
Maar ik ben eerst een aantal dagen in Kuala Lumpur en Phnom Penh, dus reacties voor 19 mei welkom!

Ik heb geen ervaring met een VOA in HCMC, wel met veel andere vliegvelden. Mijn ervaring is dat je niks zinnigs kan zeggen over de procedure.

Op Schiphol bv. stond ik in 10 minuten week eens met tas en al buiten, terwijl dat vorige week meer dan een uur duurde. Gewoon vanuit een Europese bestemming, geen visum. Hetzelfde geldt voor andere luchthavens die ik meerdere keren bezocht.

Daarnaast kan je vlucht vertraagd zijn.

Belangrijkste is dat je je aansluiting haalt.

Hallo V,

Wanneer het goed begrijp kom je van Cambodja naar Viet Nam en land je in Saigon?
Je hebt je LOA en ook je "form on arrival "ook al thuis gedownload en ingevuld?

Dan moet je rekenen op een half uur; is mijn ervaring met een internationale vlucht vanaf Europa.
Kom je van Cambodja, dan zij er al wat mensen die een visum hebben, dus wat minder druk en dan wat korter dan 0.5 uur.
Maar hoelang korter kan ik je niet zeggen natuurlijk.

Maar een volgende vraag, welke tickets heb je?
Heb je een ticket van Cambodja ( PP of SR ) naar Singapore met een tussenstop in Saigon van ??? hoeveel uur???

Denk ook even dat je ook tijd kwijt bent bij het door de douane gaan, weer terug, en security , reken dan daar ook maar 45 minuten voor.

Denk dat, wanneer je een overstap hebt korter dan 5 uur het niet echt loont.
Dan dus max 0.5 uur voor VOA, dan weer 1 uur voor instappen naar Singapore.
1 uur rijden is ook 1 uur weer terug en 1 uur heen kan zo maar 1.5 worden door verkeer.

Dus je kan net een winkelcentrum in ( bij het vliegveld ) en wat eten en dan weer naar het vliegveld .

Kan er helemaal naast zitten, maar dan even je overstaptijden geven.

gr.
Ton.

Dank voor je reactie Ton! De vluchttijden zijn inmiddels (weer) gewijzigd. Vlieg van Phnom Pehn naar Ho Chi Minh stad en kom daar om 15:00 aan volgens wijzigingsbericht van airline. Volgende vlucht vertrekt om 16:30, inderdaad naar Singapore. Vermoedelijk wordt bagage doorgelabeld naar Singapore, zodat ik die niet hoef op te halen in HCMC. Ik heb dus van aankomst tot boarding ongeveer een (klein) uur.

Een visum halen, omlopen, security en boarding zou dan misschien net kunnen, als ik op de eerste vlucht ver voorin zit :slight_smile:

groet, John

Hallo John,

Met welke maatschappijen vlieg je, want dat is wel belangrijk en cruciaal voor een antwoord van mij en andere mensen?
Kun je niet in transit blijven , zou normaal zijn wanneer je bagage doorgelabeld word toch?

Omdat ik niet weet met welke maatschappij of maatschappijen je vliegt moet ik het wat algemeen houden.

Stel je moet overstappen en je kan niet in transit blijven en de bagage wordt niet doorgelabeld, dan wordt het heel moeilijk en misschien niet haalbaar.
Je zal dan naar een alternatief moeten zoeken.

Ik denk dat je even moet kijken , in dit geval, wat de minimale tijd, voor vertrek , van het inchecken is.
Is een internationale vlucht, dus dat zal wel ergens rond 45 minuten a 1 uur zijn, afhankelijk van de maatschappij.
Dus dit kan bijna niet in de door jouw aangegeven tijden en zou daar niet op gokken.

Ook je creatieve gedachtes om vooraan te zitten is niet mogelijk, want business class mag er als eerste uit en en die zitten voor aan in het vliegtuig.
Maar deze mensen moeten ook gewoon op hun bagage wachten bij de band, want daar zit geen verschil in.

Kan je in transit blijven, dan is er geen probleem, maar dan heb je wel geen Viet Nam visa en kan je Viet Nam alleen via de lucht, Saigon, Danang, Hanoi, binnen met een VOA.

Weet niet of dit je bedoeling is?

Optie om dit te voorkomen; als je niet in transit kan blijven.

Eigenlijk heel simpel, verzet de eerste vlucht, dus die van PP naar Saigon, zodat je meer tijd hebt voor de overstap naar Singapore.
Kijk even dan in de voorwaarden van die maatschappij en kijk wat de eventuele meerkosten zijn.
Ook kan je dan misschien ook je visum regelen om over land Viet Nam binnen te komen omdat je dan voldoende tijd hebt.

Want handhaaf je de eerste vlucht en je haalt de 2e niet, dan is dat moet je die verzetten en dan volgens die voorwaarden van die maatschappij en misschien langere wachttijd op het vliegveld en in het ergste geval een overnachting.

Alles is afhankelijk van welke tickets je gekocht hebt.
Ben voor de goedkoopste gegaan, dan kan het zomaar zijn dat bij verzetten je geld gewoon kwijt bent omdat dat niet in de voorwaarden zit, daarom zijn ze goedkoper.
Heb je een duurdere klasse , betekend niet een betere zitplaats maar betere voorwaarden, dan kan je met een gering bedrag alles gewoon verzetten of annuleren.

Daarom adviseer ik mensen altijd om of daar ( te plekke ) te boeken of wanneer je vooraf wilt boeken nooit te gaan voor de goedkoopste prijs, maar dan wat meer te betalen om dan kosten te besparen bij een eventueel langer verblijf op een bestemming ( onvoorzien ) of om problemen ( en dus kosten ) te besparen bij het verzetten of annuleren van een vlucht.

Hoop dat dit wat meer licht werpt op jouw probleem, maar met jouw vlucht details, dan kan ik de voorwaarden even bekijken en dan kan ik gedetailleerder antwoorden.

gr.
Ton.

Dat is niet perse zo. Wanneer een luchtvaartmaatschappij de tijden van de vlucht veranderd, dan moet men jou daarover informeren. Daar kun je mee akkoord gaan, doe je dat niet dan is men verplicht jou een alternatief aan te bieden in de vorm van een volledige restitutie of evt. een andere vlucht.

Tickets die minder dan twee weken vantevoren worden verzet worden in Europa als vertragingen gezien, hoe dit in Azie werkt weet ik niet.

Hallo Jenny,

Je hebt helemaal gelijk, maar in Azië werkt het net even anders.
Europese regels gelden daar niet en dus ben je afhankelijk van de voorwaarden per maatschappij.

Vele volgen de regels van Europa, maar anderen niet,
Maar heb je een ticket geboekt bij een maatschappij die de Europese regels niet volgen en je hebt een "supersaver ticket "dan is het jammer en helaas.

Gaat natuurlijk alleen op wanneer je een ticket hebt gekocht via de site van de maatschappij en niet via een Nederlandse maatschappij ( denk aan vliegwinkel ed. ) , want dan zijn ze aan de Europese wetgeving gehouden.

gr.
Ton.

Dank voor jullie reacties maar die schieten het doel voorbij. Ik zou eerst een ander reisschema hebben, da’s niet door airline gewijzigd. Later heeft airline de tijden wel aangepast waardoor ik minder tijd heb. Beide vluchten met Vietnam Airlines en die zullen er ongetwijfeld vanuit gaan dat ik in transit blijf en dat ook terecht doen nu de overstaptijd te kort is geworden voor een stop over.

Ik ga er vanuit de aansluiting te halen dus daar ligt het probleem niet. Discussie over luchtvaartregels en -vergoedingen, hoe aardig ook bedoeld heeft weinig zin hier. Ik geniet voorlopig maar extra in Phnom Penh!

Via Wereldwijzer app

Hallo John,

Bedankt dat je de maatschappijen hebt genoemd; werpt meteen een andere kijk op je reis.
Dan blijf je gewoon in transit, zoals je al verwacht had en heb je eventueel wat vertraging, dan staan er iemand klaar om je zo snel mogelijk naar je gate te begeleiden.

Dus er is geen probleem meer en geniet van het leuke PP.

gr.
Ton.