Spiritueel in Lombok

Hey allen! Voorjaar 2010 ga ik naar Indonesie voor 4 weken. Onderdeel van de reis wordt een 7 a 9 daagse retreat op een van de kleinere eilanden, zoals Bali of Lombok. Onderdeel van deze retreat: yoga, zenmeditatie, ayurvedische massages, kookworkshop, ontslakken, langdurige schoonheidsbehandelingen, snorkelen, batik, tantra, etc. Gewoon een heerlijk ontspannen week voordat we andere stukken van Indonesie gaan ontdekken!

Nu mijn vraag: op Bali vind ik wel veel van dit soort spirituele centra waar je dit kunt doen, redelijk duur, waarschijnlijk vanwege het toeristische karakter van Bali. Hoe zit dit met de kleinere eilanden en kent iemand nog goede/mooie/bijzondere/spirituele plaatsen om dit te doen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ik ken wel plekken op Bali waar een dergelijke retraite bestaat, maar niet op Lombok. Lombok is toch overwegend islamitisch (op de westkust na), en daar is minder plaats voor een dergelijk visie.

Neemt niet weg dat je op Lombok prachtig kan snorkelen :wink: Qua nijverheid is ikat (weven) en pottenbakken veel prominenter aanwwezig dan batik, daarvoor moet je toch echt in Yogya of Bali zijn.

Hebben ze in Yogya niet een dergelijk centrum?

Het “enige spirituele” wat vooral op Lombok is zijn de vele dukuns

Dank je voor je reactie! Bedoel je met Yogya Yogyakarta of een eiland? Want dan ben ik erg benieuwd wat daar te vinden is aan spiritualiteit oid

Ik ben geen Jenny maar Yogya is hetzelfde als Yogyakarta, stad op midden Java dus.

En dat bevestig ik bij deze.

Ik ben ooit in Yogya van die briefjes tegengekomen voor mediatiecursussen e.d., maar dat is al een paar jaar geleden en ik kan je geen concrete adressen geven. Sorry.

Dank je wel allemaal! Dan ga ik denk ik hiervoor naar Ubud toe op Bali!

Ik hoor heel graag je bevindingen na afloop Marc. Want ik wil dit in 2011 gaan doen. Wil naar Oost-Bali, Lombok en Gili-Islands.
Vorige keer ben ik naar Java (groepsreis) en toen de groep na nog 4 dgn. Bali naar huis was ben ik nog 2 weken op de bonnefooi verder gegaan in m’n eentje.
Heb in Ubud, een hele mooie wandeling door de natuur gedaan waar ik veel vlinders heb gezien (ik heb de beschrijving).
En ik heb een privé- batikcursus gedaan in Ubud.

Volgende keer wil ik dus tijdens m’n reis ook wat spiritueels gaan doen op meditatie/yoga gebied e.d. Ook een dansworkshop ofzo

groetjes Ingrid

zie voor m’n reisfoto’s www.printil.nl
en de link op die site naar zoom.gallery.nl

inderdaad-daar is Lombok nou niet de beste 1 ekeus voor-zefls niet de 2e of 3e.
Het blijft bij veel westerlingen een soort idee dat hier in Azie (hier=BKK, Thaild) dat de orient zo mystiek is en dat er yoga heerst e,d,
Allemaal grote onzin-hier heerst de cash ecomony. Yoga is net zo’n import als het in NL is-de bakermat daarvan is India.
Maar in alle plaatsen die van oudsher al drommen zwevende jongelingen aantrekken ‘‘op zoek’’ naar ‘‘iets’’ zijn er talloze bebaarde ‘‘guru’s’’ (is ook een Indon. woord) en ook nogal van die (ik vertrouw ze dus nooit) Indiase types die diverse cursussen aanbieden. En daar valt Bali beslist onder.
De trendy Balinees weet heel goed van elke nieuwe modetrend en superhip-in, dus wat 1e vrager vroeg is daar in ruime mate aanwezig. Vooral de nirvana achtige ontslakking, detox, etc. gecombineerd met heel erg nagedacht eten en massage etc. in een heel erg designe omgeving-net als hier in Thaild wordt dat op Bali ruim aangeboden. Blijft duur-maar stukken minder als het in EUR zou kosten.

1 like

Voor meditatie moet men in Solo op Midden Java wezen, daar wordt Javaanse meditatie onderwezen. Ik doe hier zelf helemaal niet aan, maar heb vernomen dat het heel bijzonder en goed is. Misschien noemt men daarom Solo wel The spirit of Java.

Ik ben idd. ook een beetje huiverig van het commerciele ervan. Dat vind ik niet goed als het ze alleen maar daarom te doen is. Op Java ben ik geweest alleen niet in Solo. Was daar jammer genoeg nog met een groep. Als ik alleen was geweest zoals op Bali, had ik veel meer m’n eigen gang kunnen gaan en dit soort dingen kunnen doen.
In Thailand 2006 was ik ook met een groep, ook dat zou ik nu liever alleen doen. Maar het voordeel van Indonesië is dat ik meer van de taal spreek en ik me daar zo thuis voel. Daarom zoek ik iets daar.
Maar idd. wat ik zie (op internet) is duur (ook de spa’s naar verhouding, daarom ga ik naar het kleinschalige).
gr. ingrid

Hoi Marc,
Ik had je bij een andere vraag een tip gegeven over een goed spareribrestaurant, misschien niet zo gepast voor iemand die wil ontslakken en zich bezig wil houden met oa Zen.
In en rond Ubud is veel te doen op spiritueel gebied ik ben in een eethuis geweest, Bali Spirit Yoga shop&Kafe op de JL Hanoman ademde een spirituele sfeer uit en in ons guesthouse een Australische jongen ontmoet die een hele week Tantra deed op jl Monkey forest road. Ook veel aanmeldingen posters voor spirituele happenings gezien daar.
Kijk eens op Bali spirit festival vond ik nog tussen mijn papieren en ik zag op de site dat dit festival 4 april 2010 is.
veel plezier met de voorbereidingen ik ben nog steeds aan het nagenieten.

Bali het eiland der goden en vooral de boze boze geesten. waar je wanneer je niet oppast zwarte kunst op je wordt wordt toegepast. Java dito. en dan helpt er geen lieve moedertje aan.
Ook zonder zwarte kunst loop je de kans te worden afgezet, bedot en geript: vooral softe en zweverige figuren lopen de kans dit allemaal mee te maken.
Het begint al op het vliegveld ngurah rai.
Lombok? dat is voornamelijk islamitisch met een aantal balineze gemeenschapjes met een hindoeisme dat niets van doen heeft met dat hindoeisme van India.

De gewone balinees doet niet aan yoga, zenmeditatie, ayurvedische massages kookworkshops, ontslakken, langdurige schoonheidsbehandelingen, snorkelen, batik, tantra. Daarvoor zijn ze te pragmatisch.

Indonesiers javaan, balinees en andere eilandbewoners zijn gewoon materialistisch en westers ingesteld: blackerries, mooie kleren, dure sepeda motor, mooie auto’s, merkkleding en vooral zonder zich veel te bewegen veel geld willen verdienen. Last but not least kopen op afbetaling.

Ik vind het vreemd dat er nooit vragen komen om iets over de Islam te leren, Indonesia is tenslotte het grootste moslimland ter wereld, of Javaans schrift, wayangspel, dans (tarian) en toneel (wayang wong). Nee hoor altijd naar zaken die niet afkomstig uit Indonesia zijn of totaal verkeerd gesitueerd zoals olifantenritjes op Bali of dat vreselijk vervelende batikken.

toch heb ik deze site nu gevonden http://www.balispirit.com/
er is ook een balispiritfestival ieder jaar in Ubud maar erg duur.
Maar op de site staat van alles, van yoga en meditatie, tot taal- dans-, kook-, schilder, wayanglessen etcetc. Veel te Ubud.

Ik heb in Ubud een batikcursusgedaan. Wilde eigenlijk ook dans gaan doen.
De batikcursus heb ik gedaan bij de leraar I Nyoman Warta in de Jln.Gautama nr.12 tel 08-1337465854. Ik had toevallig privèles. Heb een groot batik gemaakt v.e. buddha voor € 24,- (het is bij de man zijn huis op z’n achterplaats)

volgende keer wil ik behalve yoga-meditatie ook dans, taal, en schilderen eventueel weer batikken doen.
ingrid

*Ik snap je opmerking over dat vreselijk batikken niet *Serikambelo???
ingrid

Ieder zijn smaak…cheer

Ja, tuurlijk, daar heb je gelijk in!. Maar om het te doen vond ik leuker dan zo kopen. Heb een mooie buddha-batic gemaakt en het leuke is dat er geen 2e van is. Gewoon een batic kopen hoeft voor mij ook niet hoor…
gr. ingrid

Het enigste wat ik weet in lombok is Via Vacare op Gili Gede,zuid west lombok.Dat is in de buurt van Sekotong.Die geven meditatiecursussen.Zie hun website.

He, wat leuk. Ziet er goed uit. Ik heb er meteen een bladwijzer van gemaakt om te bewaren tot volgend jaar als ik heen ga! Bedankt hoor! gr. ingrid