Bali of Lombok juli 2014?

Hoi allemaal,

Van half juli tot half augustus ga ik samen met mijn vriend voor 29 dagen naar Indonesie. Net als veel anderen die voor de eerste keer naar Indonesie reizen, willen we Java, Bali en eventueel ook Lombok bezoeken.
We vliegen op Jakarta (heen en terug). Omdat we midden in de Ramadan aankomen en het tijdens de periode vlak voor, tijdens en na Idul Fitri een gekkenhuis schijnt te zijn op Java, was ons plan om direct door te vliegen naar Bali of Lombok. Zo draaien we onze reis als het ware om.
We hebben al een binnenlandse vlucht geboekt van Denpasar-Yogyakarta op 2 augustus. We willen dan enige dagen in Yogyakarta doorbrengen, tot de grootste drukte op de Javaanse wegen weer voorbij is. Daarna willen we nog een dag of 8-9 verder reizen door West-Java. Van daaruit vliegen we weer terug naar Nederland.
Nu zag ik dat de binnenlandse vluchten van Jakarta-Lombok ongeveer even duur zijn als de binnenlandse vluchten Jakarta-Denpasar, op de ochtend nadat wij aankomen. Wij twijfelen over welke vlucht te boeken.

Op het forum heb ik al vele berichten gelezen over reizen tijdens Ramadan en Idul Fitri op Java, maar over Lombok kan ik weinig vinden.
Hoe is het op Lombok tussen 19 juli 2014 en ongeveer 24 juli? Is het aan te raden hier tijdens deze periode te reizen? En op de Gili eilanden? Is er nog vervoer te krijgen (bijvoorbeeld een bus van het vliegveld op Lombok richting de westkust of dorpjes bij de vulkaan)? En hoe zit dat met eetgelegenheden om Lombok? Varen de boten van Lombok naar Gili en van Gili naar Bali tijdens Idul Fitri?

Wat zouden jullie ons adviseren, van Jakarta naar Bali vliegen en vanaf Bali een meerdaagse trip naar de Gili eilanden maken? Of van Jakarta naar Lombok vliegen, daar een aantal dagen rondkijken, van Lombok per boot naar Gili Meno of Gili Air, en daar vandaan per boort doorreizen naar Bali?
Wij zijn beide met weinig tevreden (wij houden bijvoorbeeld meer van een simpele homestay dan van een luxe hotel), houden niet van zeer toeristische plaatsen en vinden het leuk om meer van de lokale bevolking/cultuur te weten te komen.

Alvast bedankt!

Groet,
Michelle

Lombok is ook behoorlijk islamitisch. Voor mijn gevoel de meeste moskees per vierkante km… De eerste week van de Ramadan is het het sterkste, meeste oproep tot gebed, meeste bezoek aan moskee. Zaken zullen af en toe gesloten zijn, omdat de eigenaar naar de moskee is.
De drukte op de wegen zal echter niet zo erg zijn als op Java, waar veel meer mensen wonen.

• Updated - - -

Mijn ouders wonen op Lombok en je hebt wel ‘last’ van geluidshinder tijdens de Ramadan. Je zult vaker de moskees horen dan normaal. Ook kan het zijn dat een winkeltje vaker dicht is, bijvoorbeeld op de art-market en dat je minder verkopers zult tegenkomen. Ik ben er vaak tijdens de Ramadan geweest, maar met oordopjes slapen en rekening houden met het feit dat niet alles altijd open is, alcohol duurder is en dat er minder bemo’s rijden en je kunt er prima zijn hoor.

Ik zelf hou van Lombok omdat het minder toeristisch is en je toch alles hebt.

Mocht je nog geen onderkomen hebben, kijk dan eens hier; www.villacampisorga.nl Dit is van mijn ouders en het personeel is Hindu, dus eten en drinken in overvloed tijdens de Ramadan. Het zit in de kampung, dus is heerlij rustig terwijl je toch ook wel wat luxe hebt, maar geen hordes toeristen. Met een brommertje of taxoi of bemo (kan ook lopend) ben je in 4 minuten in Sengiggi waar je restaurantjes en winkeltjes hebt mocht je buiten de deur willen eten. Purni kookt heelijk, dus wij eten altijd ‘thuis’ en eten dan wat de pot schaft, dus wat er vers op de markt te krijgen is. Maar er is ook een menukaart, dus voor ieder wat wils. Vanuit Villa Campi Sorga kun je trips maken en Judy kan ook een auto met chauffeur voor jullie regelen mocht je bijvoorbeeld een dag naar de watervallen bij de Rinjani willen of naar de andere kant van Lombok.
(haha, wordt al helemaal enthousiast zelf en kan niet wachten tot het weer zomervakantie is!)

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel!

Bedankt voor de reacties! En Mariekeveld, bedankt voor de tip! We hebben inderdaad besloten om eerst een week naar Lombok en Gili Air te gaan, dan 8 nachten Bali en 12 nachten Yogya en West-Java. We kunnen niet wachten! Groetjes, Michelle

Via Wereldwijzer app