Een paar weken terug heb ik mijn ticket naar Indonesië geboekt. Ik ben dan twintig jaar en ga voor het eerst alleen op reis. Mijn plan was om te beginnen met 2 weken Java, daarna ga ik 3 weken vrijwilligers werk doen op Bali en als afsluiting wil ik nog 2 weken door Bali en Lombok reizen om vervolgens vanuit Lombok weer terug te vliegen naar Jakarta.
Maar nu las ik dat 9 augustus de Idul Fitri begint op Lombok. Ik vlieg 7 augustus terug naar Nederland, maar wilde die laatste week op Lombok doorbrengen. Is dit verstandig? Of raden jullie een ander reisschema aan?
Zijn er rond die tijd nog vluchten vanuit Lombok naar Jakarta beschikbaar? En hoe zit het met accommodatie in die week?
Ik zou zo snel mogelijk je vlucht naar Java vastleggen. Nu wonen er relatief weinig Javanen op Lombok, maar in Mataram zitten wel wat bestuurders van overal en nergens.
Het is lastig om tickets binnen indonesie te boeken vanuit Nederland, maar je kan een vlucht nemen van Bali naar Jakarta met air Asia. Een bootticket tussen de twee eilanden is wel te krijgen.
Is het verstandiger om na mijn vrijwilligerswerk gelijk naar lombok te gaan, om daarna weer terug te keren voor een week naar Bali en te vliegen van Denpassar naar Jakarta? Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Dat maakt niet heel veel uit denk ik, de toeristenstroom op Bali van Javaanse toeristen komt namelijk pas ná Idul Fitri op gang.
Twee weken Java en twee weken voor Java en Lombok samen is trouwens niet veel. Je zou ook kunnen kiezen om de laatste twee weken in zijn geheel op Bali door te brengen, er is genoeg te zien.
Ik bedoel dat het dan wordt: 2 weken Java, 3 weken Bali, 1 week Lombok en dan weer 1 week Bali.
Het eerste plan was: 2 weken Java, 4 weken Bali en 1 week Lombok.
Dat laatste weekje Lombok valt dus in de week voor de Idul Fitri.