Spanje | Korte video's

Diep in het hart van Castilla y León ligt Tiermes, een mysterieuze stad die uit de rotsen zelf is gehouwen. Lang vóór de komst van de Romeinen leefde hier een Keltiberische stam, waar het stamhoofd samen met de druïde gemeenschap leidde.

Rond het heiligdom boven op de heuvel werden offers gebracht aan de zon, maan en natuurgeesten. De druïdes spraken er in heilige rituelen de toekomst uit en raadpleegden de goden over oorlog, oogst en vrede.

Wanneer je vandaag door de uitgesleten trappen, waterkanalen en poorten van Tiermes loopt, voel je nog steeds de echo van die oude rituelen. Later bouwden de Romeinen er tempels en badhuizen, maar onder de lagen van steen en tijd blijft de ziel van de oude stam voelbaar.

3 likes

Aan de ruige Atlantische kust van Galicië ontdek ik twee van de meest bijzondere en vergeten plekken van Spanje: de Pedra das Cabas, met zijn mysterieuze prehistorische rotstekening en het Castro de Baroña, een oude Keltische nederzetting die uitkijkt over de oceaan.

Tussen wind, zee en steen wandel ik alleen langs cirkelvormige huisfundamenten, oude muren en heilige rotsen waar ooit rituelen werden gehouden. De tekeningen, onbeschermd en bijna door de tijd vergeten lijken nog altijd te spreken over een wereld waarin natuur, geloof en gemeenschap één waren.

Deze video is een ontmoeting met de kracht van de natuur, de stilte van de geschiedenis en de geest van de oude Keltische kustbewoners van Galicië.

1 like

In de vroege ochtend, terwijl de zee nog ademt onder een sluier van mist, dwaal ik over de Playa de las Catedrales; de Kathedralen van de Kust van Galicië.

Tussen de torenhoge bogen van rots en het zachte ruisen van de oceaan onthult zich een prachtige stilte. Langzaam trekt de nevel op en verandert het licht. Steen, zee en lucht vloeien in elkaar over als in een droom.

Deze video is een eerbetoon aan het moment waarop de natuur zelf een kathedraal vormt: uit zand, water en tijd.

2 likes

Met onze 4x4 camper Toyota Hilux Alucab reisde ik samen met een vriend naar een van de meest onverwachte landschappen van Spanje: de Bardenas Reales in Navarra.

Hier ontvouwt zich een wereld van leem, klei en zandsteen, gevormd door wind en regen tot een surrealistisch landschap van klifwanden, tafelbergen en geërodeerde valleien. De aarde kleurt er van oker tot rood, het licht verandert met elk uur van de dag en de horizon lijkt eindeloos.

Tussen het stof en de stilte rijd ik langzaam over de onverharde paden. De Bardenas is een semi-woestijn en een plek waar de natuur haar sporen zichtbaar heeft achtergelaten, rauw en onaangeroerd.

1 like

Samen met mijn echtgenote bezoek ik de Sanctuary of Saint Mary Magdalene in Novelda, een betoverend heiligdom dat boven de stad uittorent als een droom in steen.

Gebouwd tussen 1918 en 1946 door de lokale architect José Sala Sala is dit heiligdom een van de meest intrigerende voorbeelden van Catalaans modernisme buiten Catalonië.

De kerk lijkt op het eerste gezicht op een werk van Antoni Gaudí, met haar golvende vormen, torens van natuursteen en mozaïek, maar ze heeft een eigen, symbolische ziel. De architect ontwierp haar als eerbetoon aan Maria Magdalena en verweefde in elk detail religieuze symboliek. De gevel is geïnspireerd op de vorm van een kruis en een kelk, de torens reiken op als vlammen van geloof en de façade is versierd met kleurige stenen en keramiek uit de omliggende bergen.

Binnen heerst een serene stilte. Het licht dat door de glas-in-loodramen valt, werpt warme kleuren over de gewelfde muren en het altaar. Alles lijkt handgemaakt, bijna organisch, alsof de natuur zelf heeft meegebouwd aan deze tempel.

1 like

Wat een leuke video’s! :smiley: Maar zou je niet elke video beter in een apart bericht wllen plaatsen met een eigen titel? Dan zijn ze denk ik makkelijker vindbaar op Wereldwijzer en in zoekmachines?

1 like

Of 1 topic met een overzicht en linkjes naar de berichten waar de video’s apart staan met eigen titel? Dat maakt het nog overzichtelijker denk ik.

1 like

Dank voor het meedenken en je reacties! :grin: Ben nog op zoek wat hier op het forum het beste werkt. Video’s maak in successievelijk tijdens een reis en latere reizen in hetzelfde land.

Mogelijk geeft een verzameling per land (dus 1 topic per land met daaronder de video’s) uiteindelijk het meeste overzicht voor geïnteresseerden? Je kan dan door de video’’s scrollen?

Na een lange wandeling langs het stille meer bereikten ik uiteindelijk het mysterieuze Dolmen van Guadalperal, ook wel bekend als het Spaanse Stonehenge. Een magische plek, waar de oude stenen nog net boven het water uitsteken als stille getuigen van een beschaving van meer dan 4.000 jaar geleden.

Omgeven door de rust van het landschap en het spiegelende water, komt hier de geschiedenis weer tot leven. De cirkelvormige stenen, ooit gebruikt voor rituelen of astronomische observaties, lijken door de tijd vergeten.

1 like

:warning: In de video vertel ik dat de founding stone van Kasteel van Gormaz dateert uit 1965; dit moet uiteraard 965 zijn.

In het hart van Castilië bezoek ik de kathedraal van Burgo de Osma, een imposant gotisch bouwwerk waar ooit de macht en het geloof van de katholieke kerk samenkwamen in de strijd tegen de Moren. Tussen de stenen muren, kloostergangen en altaarstukken voel je nog de tijd waarin religie en verzet één werden; waar priesters niet alleen baden, maar ook plannen smeedden om het christelijke noorden te verenigen.

In de kathedraal vind ik ook de founding stone van het kasteel van Gormaz, een van de grootste Moorse forten van Europa dat ik hierna ga bezoeken.

In de avond beklimmen we de heuvel van Gormaz, waar de ruïnes van het eeuwenoude kasteel als wachters boven het Castiliaanse landschap uittorenen. Vanaf de muren kijken we uit over de eindeloze vlaktes; een uitzicht dat ooit even strategisch was als indrukwekkend. Hier voel je nog hoe macht en geloof elkaar eeuwen geleden ontmoetten op de grens tussen het christelijke noorden en het islamitische zuiden.

Terwijl de zon langzaam zakt en het licht goud over de stenen glijdt, komt de geschiedenis tot leven. De stilte van de avond, het ruisen van de wind en de omvang van het bouwwerk laten voelen wat woorden nauwelijks kunnen uitdrukken: de tijd verstrijkt, maar de macht van Gormaz blijft voelbaar.

In het hart van Andalusië, in de droogte van de Guadix–Baza vallei, ligt een van de meest mysterieuze landschappen van Europa: het Gorafe Megalithic Park. Tussen de ruige heuvels en droge rivierbeddingen liggen meer dan 200 neolithische dolmens van meer dan vier millennia oud.

In deze video loop ik door het park, film ik de buitenkant van de stenen tombes en daal ik af in een binnenkamer waar ooit de doden rustten.

:sparkles: De parkeerplaats bij de sterrenwacht in het Gorafe Park is een spectaculaire plek om te overnachten bij helder weer.

Midden in een Andalusische hittegolf ligt het Alhambra er bijna verlaten bij. Zonder drukte hoor je het zachte lopen van water door de acequias, voel je de koelte van schaduw en zie je hoe het licht over stucwerk, zelliges en kalligrafie glijdt.

Dit is geen selfie-drukte, maar een trage, aandachtige blik: hoe er in meer dan veertig graden tóch koelte is, door schaduw, steen en stromend water.

Een ode aan het erfgoed van de Moren, die met hun kennis van astronomie, wetenschap, navigatie, architectuur en scheepsbouw zoveel bijdroegen aan Spanje. Dankzij die erfenis groeide Spanje later uit tot een wereldmacht, gevoed door de kennis die hier ooit tot bloei kwam.

1 like

Onder het klokgeluid van de Mezquita-kathedraal in Córdoba loop ik tussen zuilen en bogen waar islamitische kunst en christelijke symboliek in elkaar overvloeien.

In het hart van Sevilla bezoek ik de kathedraal in de laatste van de drie koningsteden. De kathedraal rijst op als een stenen zee van macht en geloof dat wil overtuigen, bekeren en imponeren.

Mijn camera volgt de gouden gloed van wierooklicht op altaars, het spel van schaduw in de gotische bogen, de echo van voetstappen op eeuwenoude tegels en de laatste rustplaats van Columbus. Hier ademt alles de triomf van de katholieke kerk vertaald in steen, goud en glas.

Tussen de oude stenen van Pals lijkt de tijd te hebben stilgestaan. In mijn video wandel ik door smalle steegjes, onder gotische bogen en langs gevels waar klimop zich vastklampt aan eeuwen geschiedenis.

De zon glijdt over keien die al sinds de middeleeuwen worden betreden. Klokkentorens, houten luiken en stille pleinen vertellen verhalen van ambachtslieden, pelgrims en boeren.

Een ode aan Pals: een dorp waar de middeleeuwen nog gewoon leven.

In de video doemt, na een lange rit, een plek op die meer verleden dan heden lijkt. Tussen stoffige heuvels liggen de resten van eeuwenoude mijnen.

Hier groeven ooit de Feniciërs, later de Romeinen, naar zeldzame metalen die rijkdom en macht brachten aan verre steden. Nu rest enkel stilte: ingestorte gangen, roestig erts, en muren waar de tijd zijn sporen in kraste.

Een reis naar de schaduw van de oudheid.

Als afsluiting van mijn reis door Spanje bezoek ik het standbeeld van koning Pelayo; de plek waar volgens de geschiedenis de Reconquista begon.

Weinig toeristen, maar veel Spanjaarden die hier in stilte stilstaan bij hun geschiedenis. Een plaats waar trots, geloof en herinnering samenkomen en waar mijn reis eindigt bij het begin van een nieuw Spanje.