Spaanse televisie is soms een beetje anders

Als je in Spanje komt wonen en Spaans begint te begrijpen, dan ga je ook inzien dat heel veel TV programma´s (incl het nieuws) op een hele andere manier worden aangepakt dan in Nederland. Bloedspetters, lichaamsdelen maar ook de volledige namen van verdachten van misdrijven komen uitgebreid in beeld. Dat was voor mij in het begin een beetje wennen.

Ook de andere Tv programma´s, schromen niet om over normale waarden en normen van waardigheid heen te gaan. In roddelprogramma´s wordt het privéleven van bekende mensen zeer breed uitgemeten en in programma´s zoals “El diaro” (een soort van Oprah Winfrey show) wordt voor heel Spanje echtelijke ruzie´s, buitenechtelijke kinderen en geldschulden besproken.

Afgelopen week was het weer onzettend raak doordat “hele goede vrienden” van een meisje even publiekelijk maakten hoe ontzettend lelijk ze haar wel niet vinden. “Ik kan haar bijna niet aankijken, zo lelijk is ze” (vrij vertaald) werd er herhaaldelijk door één van haar vrienden gezegd. Nadat haar vrienden hun zegje hadden gedaan, kwam zij op het podium en kreeg bijna meteen hun woorden te horen. Ze barstte in tranen uit omdat ze zichzelf ook vanaf kleins af aan al lelijk vindt.

Als haar vrienden er bij komen, wordt hun motief duidelijk: ze moet veranderen, anders willen ze niet meer met haar omgaan. Ze moet zich anders kleden en opmaken! Uiteindelijk vallen ze elkaar huilend in de armen, want zo zeggen haar vrienden, ze doen dit omdat ze van “haar houden”.

Ik viel echt van verbazing van mijn stoel af!

(ik heb de volledige uitzending niet gezien, maar zag een samenvatting op een blog)

Hier de link naar de blog:

Veel kijkplezier!

Ik heb dat filmpje gezien, een beetje raar dat dat op tv komt!
Ik bedoel ik ben best wel wat gewend van de Nederlandse tv (die ik af en toe toch ook echt te ver vind gaan) maar dit slaat toch wel alles.