**De TV is het middelpunt in het Spaanse huiselijke leven. Zodra de Spanjaard thuis komt gaat de TV aan, of er nu naar gekeken wordt of niet. Het maakt niet uit welk tijdstip van de dag het is, de TV moet aan. Het is meestal vooral vanwege het geluid. Ik zei het al eerder, de Spanjaard is zeer luidruchtig en in huis is stilte dan ook niet gewenst. Die TV is niet altijd een gewoonte die ik kan waarderen, maar inmiddels ben ik er toch wel een beetje aan gewend geraakt.
Daar de TV voornamelijk voor geluid dient, maakt het niet uit wat er op dat moment op is. Het valt me dus ook op, dat Spaanse programma’s niet even denderend zijn. Er komen ongelooflijk veel praatprogramma’s tot de meest onzinnige spelprogramma’s voorbij en op het middaguur zijn er meestal cartoons zoals de Simpsons waar elke Spanjaard dan toch wel trouw naar kijkt.
Een van die spelprogramma’s blijft me trouwens verbazen, want het laat je zien hoe weinig je hier maar hoeft te doen om veel geld te winnen. Het programma komt 6 dagen in de week op TV, waarbij de weekendaflevering een speciale is. Het bestaat uit een presentator, een deelnemer en een 25- tot 30tal mooie dames die ieder een koffertje vasthouden. Deze koffertjes bevatten geldbedragen, die variëren van € 0,50 tot soms wel € 600.000,–. De doordeweekse versie speelt met lagere bedragen.
De deelnemer moet een van deze koffertjes kiezen, dat wordt dan zijn/haar koffertje, maar deze mag nog niet geopend worden. Eerste moeten alle andere koffertjes weggenomen worden en bij weghalen van elk koffertje wordt het geopend om te kijken wat voor een geldbedrag aan de neus voorbij gaat. Liefst een zo laag mogelijk bedrag natuurlijk, want hierdoor wordt de kans steeds groter dat in het gekozen koffertje een hoog geldbedrag zit. Na een x-aantal beurten gaat er zich ook nog een bank mee bemoeien, die gaat bieden op het koffertje van de deelnemer. Aan het eind van het spel gaat de deelnemer dus in ieder geval met een mooi bedrag naar huis. Zo simpel is het.
Ja, de Spaanse TV is toch best bijzonder. Niet alleen de soorten programma’s, maar überhaupt dat het noodzakelijk is puur voor geluid. Rust en stilte is hier een vergezocht begrip. De Spanjaard houdt er werkelijk niet van. Ik kan dat niet goed begrijpen, maar heb het geaccepteerd. Toch moet ik bekennen dat ik steeds weer geniet van elk moment dat ik alleen thuis ben, even in stilte en zonder geluid. Heerlijk!
Ja dat is erg opvallend die TV, je zou dan toch zeggen, zet dan gewoon de radio aan? Betreft dat programma met dat geld, ik geloof dat we dat ook in Nederland hadden met als presentatrice Linda de Mol.
grin Ja, dat vind ik dus ook. Blijf me er dus ook over verbazen. Muziek (of zelfs een hoorprogramma) is toch een veel prettiger geluid dan de TV??? Maar daar denken ze hier toch anders over…
Goh, dat wist ik niet, nooit gezien in ieder geval.
Sloeg dat aan in NL???
Hallo,
Moest eigenlijk lachen met je column, hier in Belgie, bestaat dat spelletje sinds september op vijftv. Met de Felice. Heb dit programma al van dicht bij mogen bekijken, ja ja. Had mij ingeschreven via een site om mee te doen met TE LATEN OF TE NEMEN, noemt dit hier bij ons. 21 mensen houden de box vast en één persoon wordt gekozen via de computer, en die mag dan vooraan de laagste dozen trachten uit te kiezen, van 0,50 euro tot hier bij ons maar 200.000 euro. En tussen in belt de bank met een mooi bedrag en dan kan je kiezen als je heb mooie bedrag neemt of toch verder speelt. Nu, had mij ingeschreven en via de telefoon had ik een eerst selectie om te zien hoe je reageerd op hun vragen, niet te doen, zo een persoonlijke dingen die ze vragen, vb, je grootste genot, hallo??, jaarlijks gezininkomen, enz…
Nu, twee uur nadien belden ze mij met het resultaat dat ik naar het vtm gebouw mocht voor een eerst preselectie. Juichend, de familie verwittigen en ondertussen denken wat je met dit geld zouden doen. jawel gebruiken voor de emigratie, hihi. Die dag moest je een schriftelijke en mondelingen proef afleggen, vooral over jezelf en het GELD;
SORRY? HAD VERKEERD GETIKT
vervolg
moest daarvoor om zeven uur al vertrekken om Brussel te bereiken, en dan Vilvoorde, ben daarpas om tien na negen aangekomen, en kwart na begonnen de selecties. Wat een gedoe. Een foto moest je ook mee hebben.
En wat krijg ik vandaag, een mail, met bedankt voor je mede werking maar je bent er niet bij.
Een beetje triestig, maar ja, op wat ze zich baseren, is mij de vraag???
Het enige dat ik nu kan doen, is s avonds eens kijken wie wel geslaagd is, zo zal ik misschien weten wat ze eigenlijk verlangen van je.
Zo, veel plezier nog in Spanje
ps, bedankt voor je mailtjes
compi
doei