Southern Palms, Diani Beach

Hallo,
In december 2011 zijn wij een week naar Kenia geweest (Te kort) incl. safari en het was een onvergetelijke reis. De safari was een geweldige ervaring, de lodges waren prachtig en ik moet zeggen Kenia kruipt langzaam onder je huid. We verbleven aan het strand in Southern Palms. In de folders zie je niet hoe mooi het in werkelijkheid is. Prachtig gelegen, mooie kamers, eten gevarieerd, goed en de mensen erg behulpzaam en vriendelijk. Tip: neem pennen, oude tshirts en hempjes, douchespullen zoals shampoo etc mee, je maakt ze hier enorm blij mee.

Mijn vraag: Wie gaat er binnenkort naar Southern Palms en wil wat voor mij meenemen voor de jongens die op het strand werken. Ze hebben werkelijk niets, en kunnen geen engels. Een Engels boek die kant op sturen met dhl is erg prijzig en bovendien niet helemaal zeker of het dan wel aankomt. Ik kom het zelf persoonlijk bij jullie brengen. Je zou er mij maar ook deze mensen erg blij mee maken.

Ik hoor het graag !!

Vriendelijke groet,
Inge

Een week Kenia is inderdaad veel te kort, fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad in ieder geval. Kenia is natuurlijk behalve heel mooi ook confronterend.

Nu ik je post lees, vraag ik me een iets af. Een Engels boek, als iemand nauwelijks Engels zou kunnen spreken, kan die persoon dan wel lezen, laat staan schrijven?

De beachboys die ik ken hebben allemaal een gave dat ze, hoewel lezen en schrijven soms moeilijk voor ze is, wel het spreken van vreemde talen in enkele weken tijd onder de knie hebben zodat ze kunnen verkopen. Ik vind het dan ook best een beetje raar dat Engels, de officiele taal in Kenia, niet wordt gesproken, door beach-boys nog wel.

Als je wat langer in Kenia zou zijn zou ik je willen adviseren om een keer in het plaatsje Ukunda te kijken, op de hoek naar Diani staat een fatsoenlijk lokaal restaurant dat Rongai heet waar je van een soda uit een flesje geen buikpijn krijgt. Al snel word je aangesproken door niet-al-te opdringerige verkopers die allerhande spullen willen slijten zoals stekkerdozen, dvd’s, zonnebrillen, schoenen, maar vooral heel veel goedkope kleding.

Die kledingverkoop is een appart verhaal: kilo’s T-shirts liggen schoon en strak opgevouwen en hoog opgestapeld te balanceren op 2, soms maar 1 hand van de rondgaande verkoper. Als iemand wil kopen, worden heel veel gloedje nieuwe shirts van de stapel aan de potentiele koper getoond, waarna, of er nu wel of geen koop heeft plaats gevonden, alle shirtjes weer zorgvuldig worden opgevouwen en strak opgestapeld om samen met de verkopende eigenaar z’n weg te vervolgen door de warme zon, op weg naar de volgende potentiele klant.

Zulke verkopers moeten al bij zonsopgang op de grote markt in Mombasa zijn om de nieuw aangekomen waar te keuren en te kopen … de rest van de dag bestaat uit rond lopen met kilo’s kleding leuren op zoek naar kopers, om aan het einde van de dag wat geld over te houden voor de vrouw en schoolgeld voor de kinderen. Vaak koop ik niets, soms bied ik ze wel een soda aan wat dan ook enorm gewaardeerd wordt.

Wat ik probeer uit te leggen, is dat er alleen in Ukunda alleen al ondertussen verschillende boekenzaken zitten, het zwermt van de kledingverkopers die allemaal aan het einde van de dag de touwtjes aan elkaar knopen om een maaltijd te kunnen kopen. Je begrijpt bijna niet, dat al deze mensen niet gewoon naar het strand gaan om toeristen aan te spreken voor gratis geld, spullen en kleding of het verkopen van veel te dure waar, maar op het strand daar mag niet zomaar iedere Keniaan komen, helaas.

Wat ik me ook af ben gaan vragen: is het nog wel goed dat toeristen koffers vol met kleding, schoenen, pennen en potloden mee nemen, bedenkende, dat er in de handel van die spullen ondertussen, duizenden gezinnen proberen te overleven … Waarom geef je niet een leuke fooi na een rondleiding op het strand of door een dorp waarmee de beachboy wel z’n huur kan betalen of kleding bij z’n landgenoot, of als je tijd hebt, koop eens iets moois in Kenia … er is genoeg te krijgen hier … dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

2 likes

Ik sluit me aan bij wat Kenya zegt.

Je kan dan beter 500 KSh sturen met Mpesa. Daarmee konden ze 2 jaar terug 6 pakken Ugali kopen en vandaag de dag nog slechts 2.5…

En je Kenya , ik weet dat dat relatief duur is, omdat je er kosten op betaald, maar het blijft een betere optie dan een Engels boeken opsturen …
Dat kost meer/komt waarschijnlijk niet aan en… ze hebben er niks aan.

https://babawatoto.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=14&Treeid=1&Itemid=90&vmcchk=1&Itemid=90

Mwende
.

Hoi wij zijn ook in december voor negen dagen geweest.
En inderdaad het was te kort.
Maar was de eerste keer en ik wist niet of het zou bevallen.
Ook hier is Kenia en de bevolking in ons hart gesloten.
Net als jou vonden we Palm beach een uitstekend verzorgd hotel.
Zelf vondt ik de Beachboys een tikje te opdringerig maar als ze door
hadden dat je niks ging kopen lieten ze je met rust.
Ik koop altijd sneller als het niet zo pusherig is maar goed het zijn hun inkomsten.
Wat mij juist opviel in Kenia is dat zelfs de allerkleinsten engels spraken
dus de Beachboys spreken toch ook echt allemaal engels.
Ook ik heb volop pennen en stiften etc uitgedeeld.Misschien fout maar heb het aan scholen en iemand van een weeshuis gegeven.
Maar ook het barpersoneel en restaurant personeel en zwembad personeel en kamerschoonmakers getipt.
Niet grote bedragen maar in tegenstelling tot Egypte bedelen ze hier ook niet om tip en zijn ze duidelijk blij met een kleinigheidje.
We hebben ook kennis gemaakt met de hoteleigenaar en van hem begrepen dat hij liever geen Beachboys op het strand heeft ivm met lastig vallen van de toeristen maar er een paar gedoogd.
Na terugkomst moeten we nog veel aan Kenia denken en daarom hebben we een bedrag gedoneerd aan een weeshuis in Ukunda die hiervan
de kinderen naar school stuurt.
Van dit bedrag gaat maar 10% af de rest komt daadwerkelijk bij de kinderen.
Misschien is dit ook een idee voor jou?

1 like

Wat voor een volgende keer misschien leuke ideeen zijn, als je iets mee wilt nemen: stripboeken en (leer)spelletjes (legpuzzels, voetbal bvb) voor kinderen. Dan liefst wel goede kwaliteit, want voorzichtig omspringen met spullen wordt kinderen niet echt bijgebracht. Zover ik weet zit er in Mombasa stad maar 1 speelgoedwinkel met niet-al-te geweldige kwaliteit speelgoed, die zaak is dan ook altijd druk. Ook magazines, taal maakt niet zoveel uit, vindt men interessant. En kruiswoordpuzzels, zelfs Nederlandstalige …

Het leukste is natuurlijk dat je deze dingen zelf aan kinderen geeft, ipv dat de beachboy deze (waarschijnlijk) gaan verkopen (tenzij het merkkleding is voor in de vrije tijd).

De ene beachboy is de andere niet, sommigen geven wat spullen weg die ze van toeristen krijgen aan hun buren, anderen verkopen alles … Ik ken ook beachboys die een geit slachten op om te vieren dat hun (goed-verkopende) makker is overleden … (de een z’n dood …)

Hoi hoi,

kijk ook eens bij ons project. Wij hebben ook een ANBI-keurmerk. Dat houdt in dat je maximaa 10% aan overige kosten mag besteden en dat de rest echt op de plaats van bestemming aan moet komen. Dit wordt gecontroleerd door de belastingdienst.

Wij hebben een project met inmiddels 40 kinderen. Daarvan is een groot gedeelte wees, een aantal hebben maar een ouder maar alle kinderen zijn enorm behoeftig. Ons programma wordt in Mtwapa geleid door fantastische mensen (locals) die de kinderen te eten geven, begeleiden, zorgen dat ze naar school gaan, bijles geven, eigenlijk van alles en nog wat leren en overal bij helpen.

Bijna alle kinderen wonen nog bij familie. Helaas zijn er ook een aantal kinderen die om verschillende (nare) redenen niet meer bij hun verzorgers (care-takers) kunnen wonen en daarom willen wij graag een veilig onderkomen voor de kinderen bouwen. Niet om ze allemaal te laten wonen want wij geloven dat het belangrijk is om zoveel mogelijk contact met familie te houden maar een huis waar kinderen in nood wel permanent kunnen wonen onder toezicht van begeleiding. Een plaats waar kinderen kunnen eten, kind zijn, bijles krijgen en waar een waterput aangelegd is,een moestuin etc.

Kijk voor de gein eens op onze website; www.faharifoundation.com en overtuig jezelf of je dit de goede manier vindt. Er is altijd een mogelijkheid om bij de kindjes te gaan kijken.
We zullen ze bijven begeleiden tot ze op eigen benen kunnen staan en hun geld kunnen verdienen.

Heel veel groetjes

Lae-titia Giling

Dank allemaal voor jullie reacties.

Om nog even op mijn eerste vraag terug te komen: Ik heb besloten het boek zelf te gaan brengen in maart… :-)) En als ze er niets aan hebben kan ik wellicht zelf het boekje kiswahili - engels goed gebruiken tijdens mn 2e en hopelijk niet laatste reis. De jongen waar het boek voor bedoelt is spreekt in ieder geval geen engels; hij leert het inmiddels wel want hij gaat met ingang van deze week dagelijk naar Engelse les in Ukunda.

In maart ga ik terug want ik zou heel graag riemen, sjawls, slippers laten maken en importeren naar Nederland. Mocht iemand nog tips hebben… Dit wil ik graag bij locale mensen laten maken zodat zij ook kunnen voorzien in wellicht een extra boterham.
Mocht iemand dus tips en advies hebben… Heel graag. We zitten wederom aan Diani Beach.

Groet Inge