Ik ben de draad ook kwijt. Dus sorry als ik hier iets vraag wat al 1000 keer gevraagd is. En ik heb het al eens gevraagd, maar toen was mijn plan nog heel niet duidelijk. En ik snapte de antwoorden toen niet.
Nu komt alles dichterbij dus vandaar nog een keer:
Ik vertrek 10 december naar Bangkok. Geen route bekend, maar ik zal niet alleen in Thailand verblijven. Op 25 februari (dus 11 weken later = 77/78 dagen ) vlieg ik weer terug vanuit Bangkok.
Ik moet dus een visum gaan aanvragen. Dat wil ik in oktober gaan doen.
Is het dan voor mij handig om een double entry aan te vragen? Ben ik dan in 1 keer klaar en hoef ik er geen rekening mee te houden dat als ik over land binnenkom na 15 dagen weer de grens over moet? Als dat met een double entry niet hoeft, dan geeft mij dat heel veel rust.
met een dubbel entry zou het gaan ja maar ik zou het visum pas een dag of 10 voor vertrek aanvragen anders kom je misschien in de problemen met de geldigheid vh visum en het duurt ong 3 werkdagen.
maar hou er rekening mee dat als je thailand verlaat er 1 entry weg is ook al heb je maar 3 weken gebruikt bijvoorbeeld
Nee het Visum gaat in op het moment dat je het aanvraagt bij de Thaise ambassade dus niet wanneer je voet op Thaise bodem zet.
Dus niet te verwarren met de visum vrij entree die je krijgt voor 30 dagen als je dus toch niet langer blijft en Thailand door de lucht binnenkomt, het bekende papiertje in het vliegtuig.
Jij gaat dus langer dus moet je van tevoren een visa aanvragen voor de tijd dat je verblijft en dan aanvragen zo dicht mogelijk tegen je vertrek aan.
Als je klikt op link van het consulaat zie je dat een single entry 60 dagen geldig is, en een double entry 120 dagen aangezien jij 77/78 dagen gaat moet je sowieso een double entry nemen, lijkt mij.
Even samengevat (om te checken of ik het nu snap).
Ik vraag een double visum aan vlak voor vertrek en mijn paspoort is nog 9 maanden geldig.
Ik kom aan in Bangkok en vermaak me daar eerst 4 weken (bijv), dan ga ik naar Maleisië, en daarmee stopt 1 visum entry.
Ik kom weer aan in Thailand en mijn 2e visum gaat dan in en zo kan ik nog 60 dagen in Thailand blijven.
Ik ga naar Cambodja en als ik dan terugkom over land dan kan ik nog 15 dagen blijven, kom ik echter via de lucht binnen, dan heb ik nog een 30 dagen.
Je kunt het trouwens wel iets langer dan 10 dagen voor vertrek aanvragen, je moet je eerste entry namelijk binnen 90 dagen na uitgifte van het visum doen.
Toch nog een vraag. Ik wil meerdere landen aan doen, maar nog geen idee welke. Moet ik dat toch van te voren weten ivm visa in andere landen? Of kun je ook ter plekke bij de grens een visum regelen (als dat nodig is voor dat betreffende land)?
Om een gericht antwoord te verschaffen door forumleden is het toch wenselijk om de landen te vernoemen, iig bij de aangrenzende landen is dit veelal te regelen aan de grens uiteraard tegen betaling en indien noodzakelijk pasfoto’s, daar ik zelf ook aan een mede forumlid ook zo een vraag had gesteld blijkt het dat je bvb bij Laos als buitenlander niet bij iedere grensovergang het land uit kunt.
Omdat ik met de trein naar Chiang Mai ga en vanuit daar naar het zuiden vlieg, lijkt het me het makkelijkste om Vietnam/Cambodja/Maleisie aan te doen. Weet nog niet of ik ze alle3 aan zal doen.
Wordt nu al helemaal zenuwachtig van al dat visum ‘gedoe’!
Vietnam moet je vantevoren aanvragen als je overland naar binnen gaat, Cambodja kan aan de grens tegen betaling (pasfoto’s nodig) en Maleisië kan aan de grens en is gratis.
En als ik dus een double visum aanvraag voor Thailand (misschien is een single van 60dagen toch wel genoeg…) dan hoef ik in het vliegtuig niet het papiertje in te vullen?
Ach en ik neem aan dat de rest zich vanzelf wel wijst? Andere backpackers waar ik achteraan kan lopen of waarmee ik het samen kan uitzoeken?
Ja, het papiertje moet je altijd invullen. Maar als je het visum nog niet wilt gebruiken vul je het visumnummer niet in, en vraagt aan de immigratie officier om het visum nog niet te gebruiken.