Sofia-Plovdiv-Turkije

Hallo allemaal,

Van de zomer ga ik een reis maken door Bulgarije. Ik vlieg op 15 augustus naar Sofia en ben van plan drie weken later in Istanboel te eindigen. Ik wil de route Sofia - Plovdiv - Edirne - Istanboel afleggen. Is de trein de optie om te reizen in Bulgarije? en is het goed te doen om van hostel naar hostel te reizen, zonder te reserveren?

Hoi Joost,

Ik kan je alles vertellen over Bulgarije. Helaas voor je: ik heb geen ervaringen met hostels.

Maar zeker het eerste begin van je reis kan ik je helpen.

Veel Bulgaren spreken Engels echter zijn daar wat verlegen in. Misschien helpt een vertaalboekje, zelf kan ik wat Bulgaars maar weet dat het in het begin moeilijk was om met mijn engels verder te komen…

Sofia heeft twee gedeeltes qua airport. Als je met Wizzair (of de andere goedkopere vliegmaatschappijen) vliegt kom je in het oude gedeelte aan. Niks aan de hand: het is wat ouder, je wordt met bussen vervoert maar alles is prima te doen. Als je door de douane bent zul je veelal aangesproken worden door “taxi chauffeurs” trap hier niet in.

Recht tegenover de uitgang waar je doorheen loopt is een loket waar je een taxi kunt bestellen. Je loopt naar beneden en stap in de taxi met het nummer wat je bij het loket hebt gekregen. Taxi’s zijn goedkoop om helemaal naar de andere kant van Sofia te komen bijvoorbeeld kost max 10 euro.

Als je in het nieuwe gedeelte komt kun je ook heel gemakkelijk de metro nemen. Deze is super nieuw en kost je 0,80 euro cent! je moet dan wel overstappen om naar het centraal station te geraken. Er schijnt een busje te rijden van oud naar nieuw, heb ikzelf nooit gedaan, weet ook niet of dat wat kost en hoe dat gaat.

Reizen met de trein in Bulgarije is leuk en best te doen. Materiaal is vaak wat gedateerd. Ook kun je van dorpje naar dorpje reizen met minibusjes waar je maximaal 2 euro voor betaald. Als je daar wat meer over wilt weten: laat het even weten.

Wellicht verstandig is om de eerste nacht(en) in Sofia een kamer te huren: in Sofia kun je gemakkelijk reizen met de metro, lekker snel en makkelijk.

Als je meer wilt weten: laat het maar weten

Veel mensen onderkennen Bulgarije, maar het is echt een super mooi land qua natuur, cultuur, vriendelijkheid, variatie, mogelijkheden en niet onbelangrijk: betaalbaar!

Bedankt voor je informatie. Ik zit er over te denken om naast Sofia en Plovdiv ook nog een stad aan de kust te bezoeken. Het zal waarschijnlijk Burgas of Varna worden. Ben jij in een van de twee geweest?

Varna en Burgas ik ken ze beide. Varna ligt wat noordelijker. Tip van mij is als je dan langs de kust richting Turkije gaat neem dan eens de tijd om het kustplaatsje " Tjerno Morets" te bezoeken. Destijds (zeg maar 5 jaar geleden) alleen de Bulgaren die hier op vakantie gaan, gezellig, goedkoop en geen toerist te zien!

We gaan waarschijnlijk Turkije overslaan. Dus we hebben zo’n drie weken om door te brengen in Bulgarije. Ik zal eens uitzoeken of Tjerno Morets haalbaar is. Het klinkt in ieder geval erg goed.