Bulgarije, eind mei: Sofia en 'n uitstapje

Zoals ik elders op dit forum al heb laten vallen ben ik van zins naar Bulgarije te gaan, eind mei. Het is dan onderdeel van een reis van Boekarest tot Belgrado. We willen via Skopje naar Belgrado reizen, omdat we hebben bedacht dat we alle Europese hoofdsteden eens gezien moeten hebben. Wel willen we het zwaartepunt van de reis in Bulgarije leggen. Ik ben ook begonnen Bulgaars te leren, dus het is dan leuk die taal ook te kunnen gebruiken (je kan er in Macedonië ook mee terecht).

Zoals 't er nu uitziet komen we maandag vanuit Boekarest naar Sofia. Ik twijfel nog 'n beetje over het vervoer. Ik houd van de trein, maar ik hoor dat de treinen in dit deel van Europa niet altijd even betrouwbaar zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Als alternatief voor de trein zou de bus kunnen dienen (als er rechtstreekse zijn).

In Sofia willen we tot donderdag blijven. Naar Skopje zullen we met de bus reizen, dat is goed te doen, lees ik. Tussen maandag en donderdag zullen we Sofia verkennen, maar het lijkt me ook erg leuk een uitstapje te doen. Ik weet dat Plovdiv bezienswaardig is en vrij dichtbij. Is Veliko Tarnovo te ver weg voor 'n uitstapje of zou dat ook kunnen? En zijn er andere dingen in de omgeving van Sofia die we moeten zien?

Verder wil ik in Bulgarije natuurlijk lokale gerechten en lokale wijnen proeven. Heeft iemand daar nog speciale tips voor? We willen er 'n goedkope vakantie van maken, maar 'n keertje luxe doen kan er natuurlijk wel van af.

Ik hoor graag wat jullie adviezen zijn!

Als je naar Велико Търново ( Veliko Tarnovo) wil waarom doe je dat dan niet tussen București (Bucharest) en София (Sofia) in?

Als de gevraagde tip wil ik je meegeven te proberen de stad uit te gaan, het landschap en de kleine dropjes zijn vaak heel bijzonder. Ik vond de Rhodopes uitdagend, dichter bij Sofia heb je het Rila gebergte met het UNESCO Rila Monastery

Kijk anders hier eens voor wat ideeën http://100nto.org/karta.html

Een keer luxe doen is goed mogelijk, als je handig boekt kan je voor niet al te veel $$ terecht in behoorlijk luxe hotels.

Veel plezier :slight_smile:

In 2010 was ik tijdens de aswolk in Bulgarije. Ik kon toen kiezen om via Belgrado of via Boekarest naar Nederland te reizen per trein, en uiteindelijk is het via Belgrado geworden. Alle treinen reden toen netjes op tijd, al was het gezien de omstandigheden erg druk op het station.

Veliko Tarnovo heb ik helaas niet bezocht, tijdens mijn eerste reis door Bulgarije (in 1999) had ik daar helaas te weinig tijd voor. Ik ben wel in Plovdiv geweest, een leuke stad met een prachtig (doch klein) amfitheater.

Als ik goed lees ben je maar 3 volle dagen in Sofia. Dat is niet echt lang - er is zoveel te zien in die stad! Ik zou daarom niet ‘helemaal’ naar Plovdiv reizen. Het Rila klooster is daarentegen een aanrader.

Hoi,

In 2009 heb ik Hengelo - Salzburg - Ljubljana - Zagreb - Osijek - Sarajevo - Belgrado - Skopje - Thessaloniki - Sofia gedaan, allemaal per trein en zonder een centje pijn. De treinen reden keurig op tijd, het enige is dat ze af en toe in een tempo rijden, dat je denkt ik kan er beter naast gaan lopen.
Het gaat soms stapvoets en er wordt regelmatig gewoon gestopt, midden in het land, zonder dat er een station in de buurt is.
Dit was met name in Servie het geval. Voordeel is dat je makkelijk in contact komt met de lokale bevolking, die echt overal heel vriendelijk is.
Sofia is een mooie stad en hoewel ik het zelf niet heb kunnen zien, door tijdgebrek, schijnt het Rilaklooster echt heel bijzonder te zijn.

Hoe dan ook veel plezier,

Ton

We zullen er inderdaad niet heel lang zijn, maar als 't land bevalt komen we vast nog terug. Ik zou het zelf leuk vinden om behalve de grote stad Sofia ook een kleinere Bulgaarse stad te ervaren, een mooie liefst, vandaar dat ik aan Plovdiv dacht. De natuur en het klooster zijn natuurlijk ook interessant. Ik laat nog wel weten wat we besloten hebben!

Trage treinen zijn natuurlijk 'n deel van de charme. We moeten 't er maar op wagen. Ik hoor dat je 't om de prijs niet hoeft te laten!

Plovdiv is de moeite vanhet bezoeken zeker waard,bijzonder oud en mooie huizen,kleine smalle straatjes wel het oude stadsdeel bekijken.

Hoi, als je ooit overweegt om Veliko Tarnovo te doen zou ik daar wat langer de tijd voor nemen. Ik zou het zeker niet doen als dagtrip vanuit Sofia.
Rond Veliko Tarnovo barst het van de kloosters en het dorp Arbanasi op vijf kilometer afstand
van Veliko is ook zeer zeker de moeite waar.

Ik zou er een dag of drie voor nemen, de omgeving is prachtig, een vloeiend berglandschap
waar een enorme rust heerst.

Groetjes Tonia.