Snorkelen vanaf het strand - Zanzibar

Goeiemiddag,

Momenteel zijn wij bezig met het opstellen van een reisprogramma in samenwerking met Makasa.

De verblijven in Tanzania zelf zien er ons zeer mooi en goed uit, dus daarover geen vragen.

Ons verblijf op Zanzibar bestaat uit 1 overnachting op Chumbe Island en daarna nog een 4-tal nachten op Zanzibar.

Nu vroeg ik mij af vanaf welke stranden op Zanzibar je zo kunt snorkelen. Of zijn er altijd boottrips nodig om tot een snorkelplaats te gaan?

Welke stranden zijn best aan te raden om te gaan snorkelen zonder hiervoor een boottrip te moeten doen?

Alvast bedankt voor de raad!

Hy,

ik heb een verwante vraag en zet 'm dus maar hierbij:

Ik lees dat je op de west kust van Zanzibar met laag water niet kunt zwemmen, maar hoe lang is dat, hoeveel uur?
We overwegen naar Matemwe te gaan (mooi strand, rustig, vlakbij Mnemba) maar ja, dat lage water.
alvast bedankt, Tinie

Aan de oostkust van Zanzibar (Bwejuu enzo) kun je ook niet zomaar zelf snorkelen, moet je met een bootje wat verder de zee in. Ik heb daar gesnorkeld met een bootje (is heel goedkoop hoor), maar er was niet veel te zien. Heel veel zee-egels en een paar gekleurde visjes, niet echt groot of verschillend.
De zee was maar een meter ofzo diep, en het waaide hard, waardoor er veel golven waren. Die golven duwden mij telkens richting die zee-egels, en ik werd er misselijk van (zeeziek). Het was ook vrij lastig om het bootje weer in te komen zonder dan met je flippers op zo’n zee-egel te stappen in die ondiepe zee. Misschien dat andere boottourtjes je wel wat verder de zee in nemen dan die man met wie ik ging.

De zee is aan de oostkust erg ondiep dus zwemmen is ook lastig… eerst een heel eind lopen, minutenlang lopen is het water minder diep dan je knieën. Het water is daardoor ook bloedwarm.

Succes en veel plezier. Ik vond Stone Town heel leuk en boeiend! Meer in mijn blog op mijn website.

Ha Caecilia,

dat klinkt niet echt positief. We gaan 'n paar dagen naar Stone Town maar zoeken nu ook nog 'n rustige plek voor 'n paar dagen a/h strand en dachten dus aan Matemwe (want het Noorden trekt ons, gezien de drukte, niet echt aan).

groet, Tinie

Ik kan het verhaal van Cecilia gedeeltelijk bevestigen. Er is in de buurt van Bwejuu niet heel erg veel te zien qua vissen ofzo, maar om gewoon te snorkelen is het wel geinig. Als je echt veel wil zien moet je denk ik toch ergens anders zijn of gewoon gaan duiken. Ik weet overigens niet of er uberhaupt veel te zien is qua vissen op zanzibar want ik ben zelf niet gaan duiken. Er liggen wel extreem veel zeeegels. Dat het water ondiep is, is waar, maar zo erg als Cecilia zegt dat is alleen bij eb. De diepte bij vloed is doorgaans 1,5-2 meter, diep genoeg dus. Misschien dat Cecilia niet het juiste moment heeft gekozen om te gaan snorkelen, met eb is het water inderdaad erg laag. Of dit verhaaltje voor de hele oostkust van toepassing is weet ik niet.

Wat betreft Jambiani het volgende:

Langs het strand zijn geen vissen.
Het rif waar het koraal is en waar meer vissen zijn ligt 1 of 2 km in zee ofzo. Niet te zwemmen.
Via het hotel Blue Oyster kon je met een zeilbootje met captain Zapy ofzo naar het rif. Kost een paar euro.
Daar hebben we gesnorkeld. Best wel veel vissen en wat kreeften gezien. Sowieso erg leuk, snorkelen, maar langs de kust is weinig te vinden.

Op google maps kun je zien waar het rif dichter bij de kust ligt. Paje meen ik, dan is het donkerblauwe (diep) dichter bij de kust.

Bij metemwe zijn enkele duikscholen. Vandaar uit ga je naar het Mnemba reef. Wij, beginnende snorkelaars, hebben daar genoten. Via Metemwe Beach Guesthouse bieden ze trips aan via One Ocean. Meer info bij http://www.zanzibaroneocean.com/

Hallo,

Ik ben net terug uit Zanzibar, omdat ik daar gekitesurft heb, maar nu heb ik per ongeluk nog TZS 90.000 (omgerekend €44,56) meegenomen - zat in een van mijn broekzakken. Als je binnenkort gaat, zou jij deze shillings dan van mij over willen nemen tegen een voordelige wisselkoers? Ik kan ze hier in NL niet omwisselen en ben niet van plan om binnenkort nog naar Tanzania te gaan :-/. In Tanzania zelf is het best lastig om een goede wisselkoers te krijgen, dus je hebt er echt wat aan. Ik woon in de buurt van Utrecht (Maarn), maar moet voor mijn werk naar veel verschillende plekken toe, dus kan het eventueel ook langs brengen. Ik hoor het graag. Je kunt me bereiken op mijn mobiel 0654987941 of mailen anouk_kaiser@hotmail.com.

Groetjes,
Anouk Kaiser

Zanzibar is geweldig! wij hebben ook een aantal overnachtingen gehad op Matemwe in http://www.sunshinezanzibar.com/
echt een aanrader! Het strand is daar rustig en niet zo toeristisch als aan de andere kant van het eiland.
Zwemmen in de zee vanaf het strand is moeizaam. laag water en veel zee-egels. wij hebben dat ook niet gedaan. Als je naar de site van het hotel gaat zie je op foto twee hoe de zee is. Wij hebben wel verschillende keren gesnorkeld. Een bootje brengt je dan dieper de zee in en ligt daar stil op mooie snorkelplekken. Het was mijn eerste keer snorkelen dus ik kan het nergens mee vergelijken maar ik vond het mooi koraal veel mooie gekleurde vissen en heb b.v. ook de trompetvis en de inktvis gezien.

Op de terug weg van het hotel naar stone town hebben we de spice tour gedaan!

Groet Sifra

Wij verbleven in het zuiden, in Kizimkazi in een bungalow van Oasis Beach hotel
http://www.loasiszanzibar.com/index.html
Het is daar super rustig, 'n paar hotels, 4 restaurants.
Ocean Beach heeft 2 zwembaden (je kunt dus altijd zwemmen) en wat ook heel leuk is zijn piertjes die op palen in de zee staan waar je kunt zitten in de wind en de schaduw en je kunt daardoor ook eerder zwemmen.
Vanaf het hotel kun je naar de dolfijnen gaan (is dus betrekkelijk dichtbij) en met die tocht kun je dan ook snorkelen.
Met laag water is het leuk op de droog gevallen rotsen te lopen want je ziet allerlei dieren.
Wij vonden het een aanrader (als je van rust houdt).

'n fijne vakantie! Tinie