Sms

Hallo, hoe zit het eig met smsverkeer van Thailand naar Belgie en omgekeerd ?
Blijkbaar vinden mijn 2 pubers het redelijk belangrijk om af en toe snel iets van het thuisfront ( vrienden ) te horen .

Het ontvangen van SMSjes is gratis, maar het versturen van een SMS met een Europese kaart is redelijk duur. Met mijn telefoon kost het 50 cent per bericht!

Om de kosten te drukken, zou je in Thailand een lokale prepaid kaart kunnen kopen. Je kinderen kunnen dan goedkoper SMSen naar Belgie, en je houdt de kosten in de hand. Hun vriendjes kunnen hen bereiken op hun Belgische nummer. Ik weet niet welke maatschappij het goedkoopste is voor SMSen naar het buitenland, maar die vraag kan iemand anders hier vast beantwoorden! (Het is wel handig als je een extra SIM-lock-vrije telefoon hebt, anders moet je steeds het kaartje verwisselen…)

Dus best een andere gsm meenemen waar ze een kaart kunnen insteken die ze ginder gekocht hebben ? Zij hebben dan een andere nummer en kunnen dan versturen naar het belgische nummer van hun vrienden ?

inderdaad, dat is waarschijnlijk het goedkoopste!

en maak duidelijke afspraken met je kinderen over het gebruik van hun Belgische telefoon, als ze er verkeerd mee om gaan loopt je het risico dat je een rekening van honderden euros krijgt… gebruik de Belgische telefoon dus niet om te bellen (2,50 per minuut), te SMSen (50 cent/per bericht) of om te internetten (zet ‘cellular data’ uit).

(prijzen zijn Nederlandse prijzen)

en je kunt speciale pakketten kopen zodat je zich helemaal wild kunnen sms’en voor weing

Je kan deze kaarten kopen nog in de luchthaven bij aankomst na het nemen van uw bagage loopt je naar buiten toe en daar kom je in een grote hall terecht waar je taxi, hotels e.a. staan aan te bieden , de providers zijn 12 call, true,dtac enz.
Anders loopt je ergens een 7/ 11 binnen en daar kan je ze ook kopen .
Vraag om ze te plaatsen en dat doen ze met de bekende glimlach .

Succes !:chin:

Klopt , je moet het wel effen uitleggen waarvoor het nodig is bvb nationaal en internationaal of andere maar in de 7 /11 is het engels iets beperkter dus beter op de luchthaven en je krijgt ook een tarieflijstje.
:chin:

ook handig is om voor iets van 35 euro een dualsim toestel te kopen in Thailand dan hoef je niet met 2 telefoons te werken. Ontvangen op de belgische sim en zenden met de thaise simkaart.

Kosten besparen? Niet zo dus.
Oplossing:

• sim-lock vrije telefoon meenemen
  • op de luchthaven bij aankomst een Dtac of AIS sim card kopen en laten installeren door het personeel aldaar.
  • zo snel mogelijk na aankomst een internet cafe opzoeken en al de vrienden, kennissen, geliefden, familie en de hond een email sturen met het Thaise telefoon nummer.

Het in bedrijf houden van je Belgische nummer in Thailand kost handenvol met geld, want in Thailand gebeld worden op je Belgische nummer wordt grotendeels betaald door de ontvanger van het gesprek. De beller betaalt namelijk alleen de kosten in België en de kosten van IR (International Roaming) mag de ontvanger dragen.

Als voorbeeld de tarieven van proximus:
http://customer.proximus.be/nl/International_Rates_Postpaid/IPO_From_Abroad.html#rxSubtitle3

dan heb je de kosten van het internetgebruik nog niet eens genoemd als ze een smartphone hebben, die leuke weer wedges ed gebruiken stiekem een hoop data. Data roaming in het buitenland kost klauwen met geld

Dataroaming is uit te schakelen(staat standaard uit) althans op de Iphone behoeft verder geen uitleg de meeste Iphone gebruikers weten dit wel te vinden in de instellingen.

Simpelste 1 2 call sim er in voor 790 thb onbeperkt internet en klaar tenminste met een simlock vrij toestel zoals in een andere topic al aangeraden het liefst bij Telewiz hebben er meer verstand van dandie losse stalletje’s waarbij over het algemeen van die lieden werken wie alleen maar iets willen verkopen en in het glas van je telefoon staan te kijken of o.a hun haar wel goed zit…

Sms ONTVANGEN is gratis!

En de rest had ik in m’n vorige post al genoemd, inclusief het dataverkeer/internet :wink:

Dus als er afspraken gemaakt word hoef ik eigelijk geen andere simkaart voor beide te kopen ?
Ontvangen is gratis en als we ons beperken met 1 sms naar beste vriend/vriendin per dag is de kost nog te overzien. ( halve euro/dag )
rest kan met internetten gedaan worden …

via internet kan je vaak ook SMSen, bijvoorbeeld met Skype. dit is niet gratis, maar wel goedkoper dan 50 cent per bericht.

En is dat per maand of tot dat je tegoed op is?
Ik wil ook een thaise sim kopen. De NL haal ik er dan uit. Als je onbeperkt internet hebt, kun je net zo goed een mail sturen. Of ik sms en mijn vriend mailt terug (doen we nu ook al vaak).

is per maand, maar verwacht geen enorme snelheden maar het voldoet

Wij hadden een kleine laptop meegenomen en we hebben in vrijwel alle guesthouses gratis WIFI gehad. Zo waren alle vrienden acuut op de hoogte via twitter, skype, msn, enz. Als de kids uitgecommuniceerd waren, konden wij nog ff zoeken naar een volgend adresje en die dan met ons Thaise simkaartje even bellen.

Dit is ons uitstekend bevallen!

Ach in Nederland hebben we dan 3G maar ook niet overal en schakeld in dat geval over naar Gprs dat is nog langzamer dan Edge, voor die 790 thb is het mogelijk om van alles te doen mailen whatsapp ping Facebook alleen vergt het soms iets meer geduld met upload en download.

1 like

Meer bekend is Whatsapp. Dat is gratis chatten/sms-sen per Internet en is dan kosteloos. De meeste jongeren gebruiken dit al.

Ik zit nu in Thailand en heb bij Telewizz een 12call (AIS) Simkaartje gekocht met 1 maand onbeperkt internet voor 790 Bath. (Euro 20,-). Bangkok, Chiang Mai, Chiang Rai, Birmese grens en nu Kanchanaburi steeds goed bereik en snel genoeg om te mailen, intenetten, apps, etc. Speel ook muziek met Spotify zonder problemen.
Met de smartphone (heb HTC-Android) en Google maps kun je bijv. ook steeds zien op de kaart waar je bent (ook in de steden) en waar je naar toe moet en dat kan erg handig zijn.

Het is al gemeld op dit forum, ga in een Mall naar Telewiz, koop daar het Sim-kaartje en laat het door hun installeren en ACTIVEREN. Ze zitten in bijna elke Mall. Heb hele slechte ervaring bij het verkoopstalletje op de luchthaven; die weten er niets van en willen alleen verkopen. Later kom je er achter dat het allemaal toch niet werkt (of, zoals bij mij, dat het beltegoed met Internetten binnen een dag is opgesoepeerd) en dat het onbeperkt internet toch niet is geactiveerd. De Thaise gebruiksaanwijzing helpt je dan ook niet meer.

Een laptopje is wel handig 's avonds op de kamer om het net voor informatie af te surfen (of het forum te lezen).

1 like

In geval van gebruik iPhone met Thaise sim onbeperkt internet is het zo dat je met een iPhone 3 of 3GS geen 3G netwerk krijgt als die er is maar dus alleen Edge, een iPhone 4 wel als er een 3G netwerk ondersteuning is.