Smartcard + overnachting in park

ik las iets over een smartcard (en andere kaarten)om de parken binnen te gaan. klopt het dat je hem oplaad, om niet te hoeven wisselen bij de ingang? wat is jullie ervaring hiermee?
is wild kamperen mogelijk in de parken? of moet je altijd op een camping of bij een lodge staan, als je je eigen auto met daktent hebt?
ik hoorde van iemand dat die betaald heeft voor een dag, ook een nachtje meepakte. hoe wordt er bij de parken gecontroleerd? met uitgaan kijken wanneer een kaartje is afgestempeld?
bedankt

Er zijn rangers in het park die controleren je en ook bij de uitgang van het park…daar moet je even goed over informeren in welke parken je dit kan doen …volgens mij alleen op campings

Een smartcard kun je aanvragen en opladen bij het hoofdkantoor van de KWS en hoofdingang van bepaalde parken. Opladen kan met euros of dollars tegen ongunstige koers. Zodra je het park in gaat klok je in en betaal je per 24 uur, ben je 24 uur en 1 minuut in het park dan geldt die ene minuut als een hele dag. Of je dezelfde poort moet gebruiken bij uitgang als de poort waar je binnen bent gekomen weet ik niet.

Wild kamperen is niet mogelijk, er wordt ’s nacht gepatroeilleerd op zoek naar stropers.
Bij een lodge staan en gebruik maken van toilet, douche etc is niet toegestaan, net als op een tarasje zitten en niets bestellen. Bij de lodges kun je wel eten. Op campingplaatsen moet staanplaats betaald worden voor faciliteiten en buiten het park slapen … lijkt me niet echt veilig.