Ik ben net terug van een bizarre ervaring op Lesbos en het lijkt me wel goed om dit ook eens op te schrijven .
Per toeval kwam ik in aanraking met het Wildlife Hospital toen ik op vakantie was op Lesbos .
Ik vond een gewonde meeuw , bracht hem op advies van het hotel naar het Wildlife Hospital in Agia Paraskevis , ontmoette daar het koppel Joris en Ineke , die het WLH runnen en vroeg hun of ze hulp nodig hadden en 2 maanden later vertrok ik weer naar Lesbos om een maand vrijwilligerswerk te doen .
We hadden daarvoor eerst nog wat contact per email gehad en het klonk allemaal goed dus ik had er zin in .
Het onderkomen was vrij primitief , geen douche , een buitentoilet en een gammele keuken maar daar waren ze vooraf wel eerlijk over geweest dus daar had ik me ook op ingesteld .
Wat ze echter niet hadden verteld dat ze beide redelijk overspannen waren en eigenlijk het werk als dusdanig niet meer aankonden. Het is een al wat ouder stel en het werk is inderdaad zwaar , mede omdat ook veel kooien niet handig gebouwd zijn en aangezien het veel schoonmaakwerk is ( dat is het altijd met dit soort banen ) je dus veel op je hurken en gebukt moest werken .
Waar ik en mijn collega ( ook een vrijwilliger ) al snel tegenaan liepen was dat de verwachtingen van dit stel behoorlijk hoog was , niet alleen verwachtten ze dat wij zo snel mogelijk hun dagelijkse taken overnamen maar ook dat er veel achterstallig onderhoud weggewerkt zou worden .
Je doet uiteraard je best om zo goed mogelijk te werken maar het werd al snel duidelijk dat het nooit genoeg en nooit goed genoeg was .
Daarbij komt dat elk detail van hun leven , werk en huishouden totaal vastgelegt en uit vele regels bestonden , alles , maar dan ook alles had een vaste plaats , wat in de werksfeer wel te begrijpen was maar ook in de ruimte waar we als vrijwilliger verbleven mocht niets veranderen , de stoffer moest op een bepaalde spijker met de haren naar binnen hangen , het schuursponsje moest daar , de afwasborstel daar en het waren zoveel regels dat het gewoon onmogelijk was om alles in korte tijd te onthouden .
Dat gaf op den duur best wel wat ergenis want ook al had je op een ochtend , 5 grote kooien schoongemaakt , hun huis geveegd en gedweild , je hoorde alleen maar wat er niet goed was gegaan en dat ging dan meestal over een onbenullig detail , een schuursponsje wat niet goed lag of iets anders kleins.
Stel dat je dus twee keer vergeten was iets op de juiste plek terug te leggen dan werd daar vaak absurd op gereageert door met deuren te slaan , snauwen en verwijten .
En een deel komt voort uit die overspannenheid , dat doet een mens geen goed maar ook een deel kwam doordat deze mensen eigenlijk niet geschikt zijn om anderen in hun leefomgeving te hebben want het was voor hun zo belangrijk dat alles precies ging zoals zij het altijd doen en dat vasthouden van controlle kostte hen en ons behoorlijk wat energie .
Wat ook niet hielp waren de vele negatieve verhalen over onze voorgangers , dus ook vrijwilligers die hun eigen reis betaald hadden , kosteloos werkte en de primitieve leefomstandigheden accepteerde , nope , werkelijk alle verhalen over voorgaande vrijwilligers waren negatief .
Er was totaal geen aandacht voor het werk wat je had gedaan of enige persoonlijke belangstelling naar ons als mens .
Er is twee keer een confrontatie geweest daardoor waarin duidelijke taal is gesproken van mijn kant maar het komt gewoon niet over , ik heb wel mijn tijd afgemaakt maar mijn collega is eerder weggegaan en achteraf blijkt dat er meerdere vrijwillgers voortijdig zijn weggegaan daar .
Het zijn zeker geen slechte mensen , ze proberen op hun manier goed te doen en dat is zeker te waarderen .
Maar het is wel zo dat deze mensen nalaten te onderkennen dat het werk al langere tijd veel te zwaar voor hen is geworden , daardoor chronisch overspannen zijn en dit afreageren op de vrijwilligers en dat mag toch niet zo zijn .
Niet alles was negatief , ik heb een fijne tijd met mijn collega gehad , het eiland Lesbos is een mooi , ruig eiland en ik heb ook leuke mensen ontmoet op het eiland zelf , dus dat maakt dat ik met plezier terugkijk op die maand .