Over een maand vertrek ik voor twee maanden naar Thailand. Daar zal ik gaan backpacken. Ook wil ik graag naar Laos en Cambodja. Het is voor mij de eerste keer dat ik alleen op reis ga, en ook de eerste keer buiten Europa!
Heel spannend dus! Zoals de titel al verklapt, zou ik graag met iemand willen skypen die ervaring heeft met backpacken in Azië. Ik heb namelijk nog best wel veel vraagjes en ben ook wel benieuwd naar de ervaring van andere reizigers in dit continent. Please let me know als je ervaring hebt met backpacken in Thailand en een keertje met mij wilt skypen!
Ik zal beginnen in Bangkok, daar een aantal dagen verblijven en dan wil ik richting het noorden naar Chiang Mai. En dan wil ik via Laos naar Cambodja (Ankor Watt) en dan weer terug richting Bangkok. Wat ik daartussen wil bezoeken, ga ik deze maand allemaal uitzoeken!
Heb je nog leuke tips!?
Hoi Lieske, goed vooruitzicht ! Ik neem aan dat je over land van Thailand naar Laos wilt reizen (grens oversteken bij Chiang Khong en dan met de slowboat van Houayxai naar Luang Prabang?); vergeet je dan niet nog even een visum voor Thailand te regelen ?
[ul]
[li]Bangkok zeker aantal dagen blijven (echte aanrader is het om een fietstocht te boeken, bijvoorbeeld bij Andre van Recreational Bangkok Biking)[/li][li]Bezoek natuurlijk de bekende highlights als het Grand Palace & Wat Phra Kaew, Wat Pho, Wat Arun, Chinatown…[/li][li]River Kwai en omgeving is ook zeker de moeite waard. Als je hier heen gaat, ga dan ook zeker even langs de Erawan watervallen. Wil je alvast wat oude Khmer tempels zien, ga dan naar het Muang Singh Historical Park.[/li][li]Ayutthaya is ook de moeite waard om te bekijken. Je kan bijvoorbeeld 's ochtends een vroege trein vanuit Bangkok nemen (3e klasse tussen de locals), tempels bekijken en 's avonds om 21:00 uur de nachttrein nemen naar Chiang Mai.[/li][li]Je zou vanuit Chiang Mai ook nog een paar dagen naar Mae Hong Son kunnen reizen, leuk plaatsje dat prachtig gelegen is tussen de bergen.[/li][li]Luang Prabang vind ik geweldig !! Zeker een aantal dagen blijven. Bezoek iig het voormalige koninklijk paleis, de Wat Xieng Thong, Wat Visoun. Sta 's ochtends een keer heel vroeg op om de monniken hun dagelijkse ronde te zien doen. Hierna kan je gelijk door naar de ochtendmarkt (zeker even overheen lopen). 's Avonds is er een leuke avondmarkt in de hoofdstraat, Sisavangvong Road. Eten (lunch/diner) kan je doen bij een van de eenvoudige restaurantjes aan de Mekong rivier. Vanuit Luang Prabang uitstapjes maken naar de Pak Ou grotten en de Kuang Si watervallen.[/li][li]Vang Vieng, mooie omgeving, maar helaas verpest door de backpackers.[/li][li]Vientiane, ook de moeite waard. De hoofdstad maar met de uitstraling van een grote provinciestad. Ga naar Patuxai (de Laotiaanse versie van de Arc d’Triomphe), Haw Pha Kaew, Wat Sisaket en de Pha That Luang (meest belangrijke heiligdom van het land).[/li][li]Wil je verder nog een authentiek deel van Thailand bezoeken, ga dan naar de Isan (noordoosten van Thailand). De Khmer tempelruines van Phanom Rung en Phimai zijn erg mooi en ook weer de moeite waard.[/li][/ul]
Jeetje! Ontzettend bedankt voor alle tips! Helemaal geweldig!
Heb ze allemaal uitgeprint en in mijn reisboekje geplakt!
Mijn visum voor Thailand ga ik deze week regelen, en het klopt dat ik die voor Cambodja en Laos gewoon aan de grens kan kopen?
En ik ga even heel brutaal zijn en je nog wat vragen! Want hoe zit het met het trein-netwerk in Azië? Is dat gewoon goed te doen? Duur?
Ja, visum voor Cambodja en Laos kan je on arrival kopen, wel pasfoto’s meenemen.
Trein-netwerk in Thailand is zeer goed, er gaan treinen naar het zuiden (Chumphon, Surat Thani en verder naar de grens met Maleisie plus treinen naar Trang), noorden (naar Chiang Mai), noordoosten (eindpunt Nong Khai bij de grens met Laos plus naar Aranyaprathet bij grens met Cambodja) en westen (Kanchanaburi).
Cambodja ben ik niet heel goed van op de hoogte, maar volgens mij is netwerk vrij beperkt.
In Laos rijden geen treinen (m.u.v. een treintje van de grens met Thailand naar Thanaleng (dichtbij Vientiane)).
een visum voor Laos kost 20 dollar probeer dit kontant bij je te hebben aan de grens, je kan ook met thaise bath betalen maar dan is het altijd duurder zorg verder inderdaad voor 2 pasfoto’s en een visum is zo geregeld.
als je vragen hebt die je graag op skype zou willen vragen, dirk.hobo is mijn naam daar, maandag komt een kennis van mij op bezoek voor een aantal dagen, ook zij is nu voor het eerst aan het backpacken en heeft mede door tips van mij haar reisplan aan moeten passen omdat ze eerst 3 maanden wilde reizen met 1 maand thailand, 1 maand maleisie en 1 maand indonesie, nu 8 weken later zit ze dus nog steeds in thailand en wil voorlopig nog niet weg ;-), ook gaat ze er Laos Cambodja en Vietnam bij doen wat mij op een email van haar moeder kwam te staan (haha) dus als je vragen hebt roep maar op skype en vanaf maandag of dinsdag dus ook een jonge vrouw (20) aanwezig met de laatste ervaringen
ik woon wel in thailand dus graag rekening met het tijds verschil houden, het is hier nu 5 uur later dan in nederland…
Dan zullen de visa kosten wellicht verlaagd zijn. Ik heb altijd 35 USD moeten betalen (zowel bij grensovergang Nong Khai - Vientiane, als luchthaven Luang Prabang).
Zal wel ff met onze agent in Laos checken…
Beste,
Ik lees regelmatig over lange wachttijden op de luchthaven van Bangkok. Nu is mijn vraag :is dat alleen als je daar toekomt, of ook als je terug gaat vertrekken ?
Momenteel met name bij vertrek, dus neem ruim de tijd.
Ik hoor de laatste 2 weken of zo hier eigenlijk weinig/niets meer over, plus het is het einde van het seizoen. Dus het zo me niets verbazen als de problemen er momenteel niet meer zijn.