Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft in het aanvragen van een skilled migrant visa. Wat is het beste; eerst de EOI indienen, of eerst alle bewijsstukken verzamelen en dan de EOI indienen?
Gr Isabel
Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft in het aanvragen van een skilled migrant visa. Wat is het beste; eerst de EOI indienen, of eerst alle bewijsstukken verzamelen en dan de EOI indienen?
Gr Isabel
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik het stukop de website van de overheid van NZ lees, zou ik er eerst voor zorgen dat ik alles bij elkaar heb, en dan pas de EOI indienen. Dan weet je ook hoeveel punten je per onderdeel zult scoren…
Maar misschien zijn er anderen met ervaring?
Hoi hoi,
Eerst alle papieren en dan pas indienen. En dan nog langzaam, onze pleegzoon in Colombo hoorde pas na TWEE jaar de Yes. En dan nog is 't duur en riskant: zelf investeren in enkele reis ticket, huur huis eerste maanden en 2e hands autootje want OV is i.h.a. waardeloos. Maar voor hem (IT, rond de 33) betaalde het terug want binnen 3 weken had ie een goede eerste baan en mocht z’n echtgenote binnen 6 weken ook overkomen.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Ik heb veel ervaring met skilled visa dat is hoe we Nieuw Zeeland zijn binnen gekomen. Wij hadden onze papieren niet rond toen we met de loting starte dit was 3.5 jaar geleden. Nadat we uit de loting waren gekomen zijn we alle papieren gaan regelen en hebben we onze medische keuring gedaan.
Dank je voor je reactie Moira, hoe lang heb je dan de tijd om de uiteindelijke visum aanvraag te doen nadat ze een uitnodiging hiertoe hebben gestuurd? Dus nadat ze onze EOI er uit hebben geloot? En mag ik vragen wat jullie ervaringen zijn met de verhuizing naar Nieuw Zeeland? Hebben jullie makkelijk werk kunnen vinden bijvoorbeeld?
Gr Isabel
Hallo,
Als je eruit word gehaald heb je 6 maanden de tijd nadat je het pakket heb ontvangen. Bij de brief zit namelijk een flink pakket wat je helemaal in moet vullen. Je zou bv wel alvast je IELTS test kunnen gaan doen die is namelijk 2 jaar geldig. Wij hebben alles pas in gang gezet nadat we het pakket hadden ontvangen.
Ik zal je zeggen dat wij geen inboedel naar NZ hebben verscheept dit omdat we eigenlijk weinig inboedel hadden. Via Singapore Airlines hadden we 20 kilo extra gekregen om mee te nemen. Wij hadden uiteindelijk 55 kilo voor 2 personen. Rede dat we geen inboedel meer hadden was omdat we daarvoor op wereldreis zijn geweest dus eigenlijk alles al weg hadden gedaan.
Werk was een lastig verhaal. Mijn man is zijn eigen bedrijf gelijk gestart toen hij hier is aangekomen, hij is werkzaam in de IT dit ging vrij makkelijk en snel. In NZ is het heel gewoon om zelfstandige te zijn. Het is ook vrij makkelijk en veel mensen doen dit. Ik heb heel veel moeite moeten doen om uiteindelijk werk te kunnen vinden. Met mijn papieren uit NL kon ik niets waren hier niets waard. In NZ hechte ze veel meer waarde aan diploma’s uit NZ en dus daarom ben ik terug naar school gegaan en inmiddels heb ik aardig wat certificaten hier behaald waardoor ik uiteindelijk werk vond. Ik ben weer op de bodem moeten gaan beginnen. Verder hechten ze in NZ er ook aan dat je ervaring hebt in NZ wat heel moeilijk is. Daarom ben ik uiteindelijk maar vrijwilligerswerk gaan doen zodat ik ervaring kreeg hier. Ik ben ook niet op skills naar NZ gekomen ik heb zeg maar meegelift op mijn man zijn procedure.
Zo ken ik ook een stel die uiteindelijk 3 jaar erover gedaan hebben om hier een fatsoenlijke baan te vinden, die stonden zelfs op het punt om weer terug naar NL te gaan. Het is uiteindelijk gelukt doordat ze naar Auckland verhuisd zijn waar het meeste werk te vinden is.
Wees er bewust van dat het moeilijk kan zijn om werk te vinden en de salarissen liggen hier ook vele male lager dan in NL. Dus denk goed na over wat je doet als je hier naar toe komt. Ik weet natuurlijk ook niet wat je skills zijn zo is het als je in IT werkzaam bent vrij makkelijk om wat te vinden.
Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk heb gehad om hier te wennen het eerste jaar. Na 3 jaar kan ik nu wel zeggen dat NZ mijn land is en dat ik hier mijn draai heb kunnen vinden.
Hallo Moira,
Dank je voor je uitgebreide reactie. Wij hebben eigenlijk ook weinig inboedel, een beetje hetzelfde verhaal als jullie ook lang op reis geweest en nu tijdelijk even gestrand in Belgie. We zouden wel graag onze camper mee verschepen (een zelf omgebouwde landcruiser). We hebben allebei een ‘skilled job’, dus ik hoop dat in ieder geval 1 van ons redelijk snel werkt vind. Hopelijk in de omgeving van Christchurch, want daar zouden we het liefst gaan verblijven. Mijn diploma (social worker) wordt in Nieuw Zeeland erkent en die van mijn man (lasser en chefkok) hebben we inmiddels al opgestuurd voor een pre assesment. As zaterdag gaan we voor de Ielts en ik was van plan om onze EOI in te dienen nadat we hier voor geslaagd zijn. Hopelijk gaat dat in 1 keer lukken.
Wanneer de uiteindelijke visa zijn goedgekeurd, hoe lang heb je dan de tijd om Nieuw Zeeland binnen te gaan? Dit omdat we hier nog met een huur en een job zitten die we op moeten zeggen en overwegen om naar Singapore te rijden met onze camper en daar op het vliegtuig te stappen. Wat uiteraard niet gaat lukken als we ons binnen 3 maanden moeten melden ofzo…
En was het gemakklijk voor jullie om woonruimte te vinden?
Alvast bedankt voor je reactie. Het is fijn om eens de ervaring te horen van iemand die het hele proces al doorlopen heeft.
Groetjes
Als ik de info mag aanvullen met eigen ervaring… Ik heb de EOI een aantal jaar geleden in oktober/november ingevuld. Slechts enkele weken later had ik bericht dat ik welkom was en het papierwerk in kon gaan vullen. IELTS hoefde ik niet te doen want ik had al in de USA gestudeerd, maar daardoor kon ik wel nog een verklaring van goed gedrag bij de FBI aanvragen. Ook een leuk proces. Ik heb toen alles in februari/maart ingestuurd en had in mei/juni het Skilled Migrant visum in mijn paspoort staan. De exacte data weet ik niet precier meer dus pin me niet vast op een week meer of minder. ![]()
Vooral het begin is me erg snel gegaan en meegevallen. Daarna is het een kwestie van papieren invullen en diploma’s en andere zaken gecertificeerd te laten vertalen.
In september van dat jaar stond ik in Auckland en kon ik op zoek naar werk. Vantevoren heb ik wel gekeken en gesolliciteerd maar bijna alle bedrijven zien je liever eerst in het land verschijnen. Op afstand kun je weinig concreets doen (zelfs niet met Skype en e-mail)… Ja een lijst maken met bedrijven waar je voor zou willen werken of alvast de vacatures op Seek checken.
Eind oktober had ik toen een echte en leuke baan gevonden en kon het Kiwi-avontuur echt beginnen. En zodra je je werkcontract getekend hebt, kun je op zoek gaan naar een woning. En dat was toen in die tijd (2006) makkelijker in Auckland dan nu. Tijdens mijn banenjacht heb ik in hostels gewoond en ben ik van hot naar her gereisd voor sollicitatiegesprekken.
Mocht je meer willen weten, geef dan maar een gil.
Succes met het plannen.
Groet,
Martijn | 123NZ