Ik zal me even voorstellen. Ik ben Saskia. Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van mijn scriptie. Eigenlijk zou ik eind juni al afgestudeerd zijn, maar helaas is mijn scriptie afgekeurd en heb ik in oktober pas mijn volgende kans. Ik wil al een aantal jaar heel graag voor een langere tijd naar Nieuw-Zeeland en ik heb nu de knoop door gehakt, ik ga het ook gewoon doen! Doordat het nog niet zeker is of ik de tweede keer wel mijn studie haal heb ik nog steeds mijn ticket niet geboekt… Ik wacht hier toch maar mee. Als ik zeker weet dat ik mijn studie haal, boek ik mijn ticket. (helaas worden de tickets wel steeds duurder) Ik wil mijn ticket bij Korean air boeken. Wie heeft daar al ervaring mee? Nu wil ik wel vast mijn visum regelen (work and holiday) omdat ik het gevoel heb dat daar toch wat tijd in gaat zitten. Nu is mijn vraag, weten jullie of je bij de aanvraag van je visum al moet aangeven wanneer je het land binnen komt? Als mijn scriptie voor de tweede keer wordt afgekeurd heb ik pas in januari weer een kans… hierdoor is het gewoon zo onzeker wanneer ik nou precies naar Nieuw-Zeeland kan gaan, maar ik wil graag wat voorwerk doen omdat er zoveel tijd in gaat zitten voordat alles geregeld is.
Hoi Saskia,welkom op wereldwijzer!
Heb je al het [URL=http://www.wereldwijzer.nl/forum/nieuw-zeeland-forum] Nieuw Zeelandforum ontdekt hier op wereldwijzer?
Daar kan je berichtjes posten alsook de ervaringen lezen van andere mensen.
Het is mogelijk om een Working Holiday visum online aan te vragen. Hiervoor ga je naar de website van immigratie Nieuw-Zeeland (www.immigration.govt.nz). Om in aanmerking te komen voor een visum moet je aan een aantal eisen voldoen.
Ten eerste moet je tussen de 18 en 30 jaar oud zijn en moet je een Nederlands paspoort bezitten dat tenminste drie maanden na de geplande terugkeerdatum nog geldig is.
Ten tweede moet je over voldoende geld beschikken om tijdens je verblijf in Nieuw-Zeeland in je levensonderhoud te kunnen voorzien en om, wanneer je nog geen retourvlucht hebt, een vlucht terug naar Nederland te kunnen betalen.
Ten derde is het belangrijk te weten dat je slechts eenmalig een Working Holiday visum voor Nieuw-Zeeland kunt aanvragen.
Behalve seizoenswerk, zoals fruitplukken, kan het best moeilijk zijn om werk te vinden. Op basis van je Working Holiday visum kun je maximaal zes maanden op dezelfde plek werken en veel werkgevers zullen dus de voorkeur geven aan iemand die hierin niet beperkt wordt. Ook kun je meestal slechts part-time werken (soms wordt full-time zelfs niet toegestaan op basis van je visum) en heb je dus vaak maar weinig uur per week betaald werk. Verder kun je in Nederland nog zo’n geweldige diploma’s gehaald hebben voor een studie of cursus, het is meestal niet zo dat je hiermee in Nieuw-Zeeland zomaar aan de slag kunt. Meestal zul je een aanvullend certificaat nodig hebben waarin aangegeven wordt dat je voldoet aan de Nieuw-Zeelandse maatstaven en dit is niet zo gemakkelijk te krijgen, omdat je ofwel al veel aantoonbare werkervaring moet hebben ofwel aanvullende scholing nodig hebt. Je kunt op basis van een Working Holiday visum wel iets van een cursus volgen, maar deze mag in totaal slechts maximaal drie maanden duren, anders heb je een studievisum nodig. Het makkelijkst is waarschijnlijk een baantje in de horeca of in de supermarkt of iets dergelijks. Hiermee verdien je natuurlijk geen gigantische bergen geld, maar het kan wel voldoende zijn om voor eten en onderdak te kunnen betalen en misschien nog wat te sparen om vervolgens weer even te kunnen rondreizen.
Suc6 nog met al wat je nog gaat doen in de toekomst Saskia!
groet,georgessiam.