Beste forum-leden,
mijn vriendin en mezelf zouden graag emigreren naar Austallië (of Nieuw Zeeland ). Wij hebben laatst contact gehad met een emigratiebureau in Australië en wij zouden geen enkele kans maken op een skilled visum…
Mijn vriendin heeft nog geen werkervaring, wat logisch is, want ze studeerd momenteel nog, maar heeft bijna gedaan.
Ikzelf ben 33 jaar heb eigenlijk het diploma van electro technieker. Eerst heb ik aan de lopende band in een fabriek gestaan, ben dan als electro installateur gaan werken binnen een installatie bedrijf. Na 10 jaar dienst ben ik doorgegroeit tot general manager hier binnen het bedrijf. Momenteel heb ik (samen met mijn team mensen) ervoor gezorgd dat de laatste 5 jaar de activiteiten meer dan verdubbeld zijn (wat op zich iets is waar ik toch trots op ben ! Mijn baas is vooral blij, lol). Binnen het bedrijf heb ik gewoon een bediende contract met een bonus op de gemaakte winst.
Nu blijkt dat ik geen kans maak op een skilled visum omwille van mijn werkervaring … voor een skilled visum moet je de laatste 4 jaren de job van je diploma uitgeoefend hebben … en dat heb ik dus niet gedaan…
Ik heb nog gevraagd of ik in aanmerking zou komen voor een ander soort visum, maar daar krijg ik maar geen reactie op.
Wie kan mij een beetje raad geven ?
Hoi, ik weet niet of je intussen al wat weet maar ik dacht zal toch even een berichtje achterlaten.
Om in aanmerking te komen voor een permanent visum moet je echt aan een aantal criteria voldoen. Jou beroep zal op de eerste plaats op de skilled migration list moeten staan. Nu zeg je al dat dat niet zo is. Stel dat het wel zo was, dan moet je ook minstens 3 jaar werkervaring hebben in die sector en ook in de afgelopen 5 jaar vanaf het moment dat je het visum aanvraagt.
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als jullie. Ik ben dan alleen, dat is alles. Ik heb een diploma in Internationale Groothandel, maar hier kan ik niks mee in Australië. Daar zoeken ze dus geen mensen in, althans, geen buitenlanders. Ik ben naar de Emigratie beurs geweest een tijdje geleden in Utrecht. Daar hadden ze mij de tip gegeven om in Australië te studeren. Ik had toen gekeken naar TAFE opleidingen (MBO) omdat die meer gericht waren op iets specifieks. Tegenwoodig (net voordat ik besloten had) krijg je daarvoor geen studiefinanciering meer. Dat is dus ook van de tafel.
Nu is mijn enige keuze nog het omscholen. Ik ga een thuisstudie doen voor hondeninstructeur (die staat nu op dit moment op de skilled migration list) en dan zorgen dat ik daar 3 jaar werkervaring in heb voordat ik dan een visum ga aanvragen. En je kunt ook pas echt een visum aanvragen als je daadwerkelijk die 3 jaar werkervaring hebt gehad. Ik hoop dat tegen die tijd ook mijn beroep nog op die lijst sta. Of ik moet meteen een eigen bedrijf kunnen starten voordat ik die 3 jaar heb. Ik moet ook nog het een en ander goed uitvragen.
Als je dus wilt gaan zonder dat jou beroep op de Skilled Migration List staat, dan moet die van je vriendin dat zijn met die 3 jaar ervaring. Ik weet alleen niet of jij dan meekunt op het zogenaamde “spouse visum” als je vriend/vriendin bent, het kan zijn dat dat alleen kan als je getrouwd ben. Daar ben ik niet zo in thuis.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad, het zal niet gemakkelijk zijn. Laat ook even weten hoe het nu gaat.