Mooi plan hebben jullie, maar hoe willen jullie je leven daar gaan financieren?
Sinds kort heeft NZ een stop gezet op werk voor niet NZ landers. Het werk wat beschikbaar is wordt eerst aan NZlanders zelf aangeboden. Je komt er alleen nog maar in indien je genoeg financiele middelen heb om jezelf te onderhouden
@Michel:
Sparen dus… We hebben een bedrag in ons hoofd dat we aan spaargeld mee willen nemen. Ik werk als verpleegkundige en daar is altijd wel vraag naar, dat lijkt me niet zo’n probleem.
Heb nog niet eerder over die nieuwe regeling gehoord, maar we hebben nog drie jaar dus er kan nog van alles veranderen. En misschien moeten ze dan ook iets aan de lonen gaan doen, wij zijn tijdens onze vakantie in oktober veel kiwi’s tegen gekomen die op het punt stonden te vertrekken naar australie vanwege de slechte betaling in NZ.
Maar nogmaals, we hebben er vertrouwen in dat het allemaal wel losloopt
Maar jij woont al in NZ?
Nee. Ik woon niet in NZ, maar wij zijn wel bezig met plannen om naar Zuid Afrika te emigreren.
Voor beide landen geld hetzelfde. Om daar te kunnen wonen heb je gewoonweg een zak met geld nodig. Dan zullen ze je niet weigeren.
In NZ is het tegenwoordig zelfs zo dat, al werk en woon je er al een paar jaar, je werkvergunning niet eens verlengd word en je gewoonweg gedeporteerd wordt en terug moet gaan vanwaar je vandaan gekomen ben. Meestal berooid, maar dat zal ze een zorg zijn en ze verwachten dat, als de huidige, economische situatie langer aanhoud het nog erger zal worden. Hun devies is: Nieuw Zeelanders eerst en daarna pas de rest. Australie is ook hard op weg om die richting uit te gaan.
ik kwam deze site tegen en las jullie plannen. wij wonen al since 1997 in NZ. het is op het moment iets moeilijker om binnen te komen vanwege de resessie. veel kiwi’s komen terug uit de UK en aussie omdat ze daar hun baan verloren hebben.
Maar er is nog steeds en blijft een te kort aan skilled labour.
de ressesie gaat op een dag weer over, dan gaan alle kiwis weer terug naar aussie om in de mijnen te werken.
Dik betaalde banen zijn er hier niet echt. maar wel een prachtige lifestyle. er is wel veel geld te verdienen in de melkvee houderij als je dat ligt.
veel succes met je plannen en laat je niet uit het veld slaan
anyway ik ga een daagje vissen,
cheers vanuit:zon02: NZ Paul
Ben in 2007 in Nz geweest en wil heel graag terug !.
Nu was mn plan om er voor een paar jaar heen te gaan en als het bevalt misschien wel voor altijd.
ben vervolgens bezig geweest met visa ed , maar er werd mij verteld door visa bureaus dat er voor Nz nauwelijks visa uitgegeven werden ,het zou erg moeilijk zijn om een visa te krijgen voor nz. australie zou makkelijker gaan .
australie is ook een mooi land maar Nz is toch iets vriendelijker en heeft toch meer mn voorkeur.
@paul : je zegt dat er in Nz wel kansen liggen kwa werk in de melkveehouderij, wat voor werk is er precies in die sector ?. is het met name in de verwerkende industrie (zuivelfabrieken) of op de veehouderijen zelf ?
(ik werk momenteel in de zuivelindustrie en heb een melkvee achtergrond)
Van de verwerkende industrie weet ik niet zo heel veel behalve dat ze elke dag onze melk op halen en er voor betalen. je kunt mischien meer info vinden als u op google naar fontera zoekt. dat is the grootste zuivel verwerker in NZ.
In de melkveehouderij begin je als farm worker.
je doet alle dagenlijkse werkzaamheden. melken kalferen uit de wei halen. onkruid spuiten, trekker rijden, melken.
op een traditioneel bedrijf word er in july en augustes en een beetje in sept gekalft. dat brengt groote drukte met zich mee. bedrijven die medewerkers hebben melken vanaf 300 koeien en meer (somige 1500 en meer)
als je geintreseert bent stuur me dan een email, het seizoen is al wel begonnen. maar er komt altijd een volgend seizoen.
Zal je mailadres ff opslaan , mocht het ooit zover komen dan informeer ik zeker naar werk.
Hoe zit het met de verdiensten in NZ ? , ik snap dat het lager zal zijn dan in nl maar huizen ed zijn ook goedkoper , evenals kosten voor levensonderhoud.
Hoe is de melkprijs momenteel in Nz ? hier in Nl is het drama.(en zoals het nu lijkt wordt het nog minder , er is momenteel nauwelijks vraag naar melk in europa)
Ik schreef mijn laatste reply van af het teras bij mijn ouders met de zon, geen winter dus.
verdiensten als farmworker zijn niet om over naar huis te schrijven, maar bij je loon in zit wel woonruimte gratis vlees en melk en water.
de melkprijs is ook niet om over naar huis te schrijven en word bij ons volgend jaar slechter voorspeld.
en veel mensen hebben vorig jaar duur geld geleend (9.8%) en meer voor “overdraft”
boeren is voor de lange termijn en het trekt wel weer aan.
nog steeds is NZ een land om zonder startcapital heen te gaan en met 10 jaar een eigen bedrijf bij elkaar te kunnen werken.
Ik heb gehoord dat beroepen in verpleging (evenals leerkrachten en ingenieurs) knelpuntberoepen zijn in NZ, in Australië trouwens ook en dat het niet al te moeilijk is om met die achtergrond terecht te kunnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet in detail heb bestudeerd.
Hallo Paul,
wij (60+sers) denken er ook over na om naar NZ te emigreren. Wij zijn niet afhankelijk van werk. Hoe is het momenteel in NZ, waar kun je als Hollander lekker, niet luxe, maar wel gezellig, wonen??? Ik ben geen “rimboe” mens, wil gewoon tussen NZ’ers wonen en dan in een niet te koud maar ook neitmte warm gedeelte.
Heb je wat tips voor mij?
Nancy B.
Haool Paul, dank voor je snelle reactie. Ja we zijn van plan ons eerst te orienteren middels een 4weekse vakantie daar en dan kijken hoe dit voelt.
Jij woont dus op het Noorder eiland, dit is klimatologisch het fijnste denk ik, zo lees ik althans.
Veel plezier in deRockeys, ook mooi en lekker warm nu het in NZ winter is.
Gr. nancy bossink:dag:
Zelf ben ik van plan om volgend jaar naar Nieuw-zeeland te emigreren. Ik ben afgelopen zaterdag terug gekomen. Zwaar verlieft op het land maar ook op Robin. Een Nederlandse jongen die al 8 jaar in Nieuw-zeeland woont. In Januari komt hij over naar Nederland en als de liefde dan zo sterk e blijft ga ik volgende zomer heen. Ik hoor graag van julie en hoe het lukt met de emigratie.
We zijn zojuist teruggekomen en hebben met een (huu)rauto van Christchurch naar Auckland gereden.
We hoorden van een Nieuw-Zeelandse in Taupo dat daar meer en meer Engelsen zijn met een 2e huis. Die wonen daar dan in de zomer (winter in Engeland). Als je van vissen houdt, dan is Taupo een optie, maar wij zouden zeker kiezen voor Rotorua; een veel mooier stadje en veel te doen en te zien ook in de omgeving.
Het mooiste gebied van Nieuw-Zeeland is, wat ons betreft, dan ook vanaf Rotorua noordwaarts tot aan de kust. We zijn ook in Welcome Bay geweest (Tauranga) waar een nichtje van me woont (die als hobby een paar HotRots rijden!). Ze zijn net verhuisd naar een prachtig groot huis met grote garages, uitzicht op de oceaan en voor een prijs waarvoor je hier net een half rijtjeshuis kunt kopen. Dit is ook in de BOP en Tauranga is inderdaad een heel gezellig stadje in een prachtige omgeving met een mooie boulevard waar ’s zondags de HotRods, oude antieke auto’s en de boeren op hun Harleys flaneren. En waar je heerlijk kunt eten.
We zijn weliswaar niet in het zuidelijke gedeelte geweest (Queenstown) waar het ook mooi moet zijn. Maar het klimaat is in het noorden wat aantrekkelijker lijkt me. Ik zou daar dan ook zeker gaan kijken.
Dus…:wereld:
Emigreren naar NZ land is zo simpel nog niet! :slapen:
Een hele hoop papier werk en een goed gevulde ge ld beurs…
:wub: Of trouwen met een (rijke) inwoner van NZ land is misschien ook een optie
Maar…moeilijk gaat ook,niet? :hihi:
Greetz Me
>>>
wij hebben ook het plan opgevat om ons moederland vaarwel te zeggen en van Nieuw-Zeeland onze thuishaven te maken. We zouden hier uiterlijk tegen 2015 weg willen.
We zijn er al uit dat we op het Noordereiland willen gaan wonen, liefst dichtbij de zee of op een boerderij, ook qua werk willen we de ommezwaai maken: werken op een geitenboerderij spreekt ons heel erg aan.
Wat ik zo moeilijk vind is de tegenstrijdige boodschappen die ons bereiken: de ene zegt dat ze daar staan te springen om emigranten, vervolgens lees ik dat je er echt zomaar niet in komt! Het leven zou er veel goedkoper zijn (de lonen ook lager) maar de huizen zijn dan weer duur…
Ik krijg er soms kop noch staart aan…
Heb je echt een heleboel geld nodig om het daar te kunnen rooien? Wij zijn totaaaaaal niet kapitaalkrachtig.
We hebben drie kinderen (oudste is nu 4), dus ook met hen moeten we rekening houden: school,…
Bovendien: wij zijn een lesbisch stel, hoe zit het met de integratie van holebi’s daar? Dacht dat het daar bijzonder goed toeven was maar ben niet zeker…
Kan iemand me hier wat duiding bij geven?