Situatie Myanmar / Visum Myanmar

Hallo!

Graag willen mijn vriendin en ik in November een maand (28 dagen i.v.m. visa…) naar Myanmar. We hebben de nodige reiservaring in Azië (meermalen India, Cambodia, Thailand) en zouden nu dit voor zover ik kan zien prachtige land aandoen. Ik heb e.e.a. doorgelezen maar blijf met enkele vragen zitten. Hopenlijk zijn jullie in de mogelijkheid die te beantwoorden.

1. Situatie
De laatste tijd komen veel tegenstrijdige berichten door over Myanmar. In de staten Rakhine en Kachin zouden behoorlijk veel ongeregeldheden zijn. Aan de andere kant hoor je juist positieve berichten over een zich langzaam ontwikkelende democratie. Vraag is nu of het al dan niet verstandig is een trip die kant op te gaan maken. Zelf ben ik niet persé bang aangelegd, maar ik vind dat je geen onrust moet opzoeken. Bovendien vind ik dat je een land niet tot ‘last’ moet zijn doordat jij zo nodig toeristje wil spelen.
Wat ik echter lees is dat nu ook de oppositie gráág toeristen het land in wil hebben, omdat nu niet meer enkel de Junta er profijt van heeft. Zeker ook als je ‘klein’ reist en je hotelletjes/restaurants/trips bij plaatselijke mensen afneemt…en laat dat nou net onze favoriete reiswijze zijn!
Maar goed, aangezien ik op sites van verschillende ministeries van buitenlandse zaken wat onduidelijke en niet overeenkomende informatie lees, dacht ik jullie de vraag eens voor te leggen.

2. Visum
Ik heb begrepen dat het in Bangkok (waarover we vliegen -> Emirates vluchten van A’dam->Dubai->Bangkok, dan met Airasia naar Yangon) goed te doen is om een visum te regelen. Wat echter wel één à twee dagen zal kosten.
Een ambassade van Myanmar hebben we niet in NL, wel een consul, in Breda.
Heeft iemand ervaring met het via die consul regelen van je visum? En is het dan gewoon een kwestie van de formulieren invullen, zorgen dat je genoeg spullen/geld bij je hebt en dan langs gaan? Of bellen voor 'n afspraak?

Nou ja, tot zover mijn vragen voor nu. Alvast bedankt voor het lezen en mogelijk ook voor de goede antwoorden…:so:

Groeten!
Eric :wereld:

Wat cool dat jullie naar Myanmar willen! Wij zijn in november 2011 daar geweest en vonden het geweldig. We hebben ons visum in Bangkok geregeld en dat duurde inderdaad twee werkdagen. Je kunt ook een spoedvisum doen en hem dezelfde dag nog ophalen (tegen meerbetaling).

In dit artikel hebben wij onze ervaring met het visum beschreven: Hoe ga je van Bangkok naar Myanmar?

Vergeet ook vooral de crispy gloednieuwe dollarbiljetten niet :slight_smile:

Wij zijn ook aan het voorbereiden. November is blijkbaar nu al erg druk. Hotels zitten vol. Toerisme is nu ten opzichte van het aantal hotels booming.

Via een bureau gaan wij ons visum regelen in Brussel. Het consul zal ook weinig voor je doen is onze ervaring.

Wij hebben onze reis met een NL organisatie geregeld. Normaal gesproken doen wij al onze vakanties zelf via internet maar in Myanmar hebben wij een uitzondering gemaakt aangezien het lastig is om te boeken en vanwege de drukte.

Je kan ook je visum regelen via de ambassade in Berlijn. In tegenstelling tot Brussel hoef je daar zelf niet naar toe of een duur visumbureau voor je laten gaan.
http://www.botschaft-myanmar.de/resources/Tourist+Visa+20120627.pdf
Ik zelf ga in December, dus wacht nog even een maandje met aanvragen…

Overigens is het wel mogelijk om zelf dingen te boeken. Je moet wat geduld hebben, maar dan ben je wel veel minder kwijt dan via een NL reisbureau. Tickets boeken bv via www.airmandalay.com gaat binnen een dag of 2. Even dotteren met het invulformulier, maar het werkt en je krijgt snel antwoord.

Ik ga ook in november.
Mijn paspoort ligt op dit moment in berlijn op de ambassade van myanmar. ik zal later posten hoe lang het heeft geduurd.
Verder lijken er erg veel toeristen die kant op te gaan, maar daar kan ik nu niets over zeggen omdat ik er nog niet ben geweest.
Over de onrustheden heb ik ook gelezen dat er bepaalde delen van het land ontraden worden (met name grensgebieden)

Wij hebben ons visum via een bureau geregeld en binnen een week hadden we deze weer retour met Visum, vanuit Belgie. Wij mogen naar binnen. Veel zin in!

Mijn paspoort is binnen! Het heeft totaal 3 weken geduurd. De kosten waren 25 euro per visum + 10 euro verzendkosten en je moet dan ook nog ongeveer 10 euro verzendkosten betalen vanuit nederland.

Het schijnt op dit moment beredruk te zijn bij de ambassade in Berlijn (rijmt). Dit staat op hun website.
**Visa processing time will be 4 weeks (Excluding Postal Time).

Due to the high demand of visa applications, the Embassy of the Republic of the Union of Myanmar wishes to give the good service to the clients. Therefore, clients are requested to contact the following email and phone numbers, if there is any question for visa:**
**Email: [EMAIL=“myanmarvisasec@gmail.com”]myanmarvisasec@gmail.com
****Phone for English and Myanmar languages: **
V1-017686718207
**V2- 017686762174
**
NB. V1 en V2 en ook de 1e 0 moet je weglaten (zal wel iets met de 2e wereldoorlog te maken hebben), gewoon +49 ervoor…
Je wordt vriendelijk in gebrekkig Engels te woord gestaan. Mijn paspoort gaat morgen op de post (3 weken terug op de bus gedaan)
:zon02:

Probeer hem in Bangkok te regelen. Heb ik toevallig net gedaan. Twee werkdagen verwerkingstijd of dezelfde werkdag (moet je een vliegticket laten zien dat je het visum binnen 48 uur nodig hebt). Kosten tussen de 800 en 1200 Baht. Vanaf Bangkok vliegen ze dagelijks op Myanmar via Mandalay of Yangon.

Cheers!

Ons advies is om het visum in Brussel aan te vragen. In tegenstelling tot bij het consulaat in Berlijn is het niet nodig om foto’s op CD-rom aan te leveren. De verwerkingstijd is ongeveer anderhalve week.

Met vriendelijke groet,

@VisumPro, Je hoeft geen foto’s op cd-rom te leveren in Berlijn! Dat staat ook nergens op hun website vermeld. Gewoon 2 pasfoto’s met visum formulieren is voldoende.
(en volgens mij ben je hier reclame aan het maken wat niet de bedoeling is…)

Tja, dat zou ik ook adviseren als ik een fors bedrag zou verdienen aan zo’n visumaanvraag. Met 60 euro ex BTW (72,60 in BTW) behoren jullie ook nog eens tot de absolute top qua bemiddelingsfee.
Via ANWB visumonline bijv. kost het 46 euro (in BTW). En als je zoals ik het zelf regel kost het je 20 euro verzendkosten per transactie, ongeacht het aantal paspoorten.
En dan ook nog eens hier op het forum onwaarheden verkopen! Je hebt helemaal geen cd-rom met foto’s nodig…

New Myanmar e-visa
Effective 26 April 2012, guests that require visa to enter Myanmar can get their E-Visa in 4 easy steps.

Step 1 :
Go to http://www.myanmarevisa.gov.mm and fill out the secure online application form

Step 2 :
Confirm and pay with your credit/debit card

Step 3 :
Receive your approval letter (within 5 working days)

Step 4 :
Receive your visa upon arrival in Myanmar

For more information, logon to http://www.myanmarevisa.gov.mm

Bron: http://www.airasia.com/th/en/latest-news/myanmar-e-visa.page

Ja, dat is bekend, alleen werkt het niet en heeft het ook nog nooit gewerkt. Was het maar waar…

(Currently this application is only for admin), dus het werkt als je de admin bent :teeth:

JA, zo lust ik er ook nog wel een paar. Heb je dat geprobeerd dan? Nee, jammer genoeg werkt dit niet. Zou een boel rompslomp besparen…:chin: