Mijn vriendin en ik zouden op onze aankomende Azië-trip graag een weekje in Myanmar doorbrengen om de prachtige tempels te bewonderen.
Enige research aangaande visuminformatie leert dat de regels, kosten en mogelijkheden bijna wekelijks wijzigen. Ik vraag mij af of iemand zijn en/of haar recentelijke ervaringen hierover kan delen.
Onze bedoeling is om al vliegende, vanuit Macau, Hong Kong of Bangkok, in Yangon aan te komen en vanuit Mandalay naar Bangkok te vliegen. Is een visa on arrival nu wel of niet mogelijk? Is het handiger van tevoren aan te vragen? Kan dit nog steeds niet via Breda maar moet dit via Brussel? Kan je je paspoort via de post verzenden of moet je perse naar Brussel of de nog duurdere visumaanvraagbureau’s inschakelen? Hoe gaat zo’n procedure in z’n werk? We hebben enkel voor China een visum vooraf aan moeten vragen en destijds hebben we het uit handen gegeven bij gebrek aan kennis over eventuele andere mogelijkheden.
Verdere tips over dit voor ons nog totaal onbekende maar zo bijzonder ogende land zijn natuurlijk ook altijd welkom! Ook informatie over hotels die wellicht niet op Booking.com of dergelijke websites vermeld staan zal bijzonder geapprecieerd worden!
Visa voor Myanmar zijn niet meer in Breda te krijgen.
Brussel is de enige optie en mag niet per post.
Visa on arrival is mogelijk, maar daarvoor moet je minstens zoveel documenten bij je hebben als voor een aanvraag vooraf, en je hebt geen garantie dat je het dan ook daadwerkelijk krijgt.
Op dit moment duurt de aanvraagprocedure 4 tot 6 werkdagen en zijn de legeskosten €25,= per persoon
Over de prijzen van visumbureaus valt te discussiëren.
Is ook afhankelijk van waar je woont.
Als je vanuit Groningen twee maal naar Brussel moet (zelfde dag afhalen is niet mogelijk) of vanuit Eindhoven scheelt nogal in tijd, reiskosten en opnemen vrije dagen natuurlijk.
Verder worden er door de diverse bureaus verschillende kosten berekend per paspoort en/of meerdere paspoorten, het al dan niet informeren per telefoon of email etc. Een kwestie van websites bezoeken en offertes opvragen.
We zijn net een week terug uit Myanmar en hebben het echt geweldig gehad! Visum hebben we per post aangevraagd in Duitsland (Berlijn). Ging prima. Je kunt je paspoort gewoon aangetekend opsturen met daarbij geld (25 euro per visum en 10 portokosten). Wij hadden alles binnen een week of 4/5 weer terug.
Boeken hotels via agoda.com Tip voor Inle Lake is Aquarius Inn (superior room is maar 5 euro duurder en heel mooi als je kijkt naar prijs/kwaliteit). Trekking van Kalaw naar Inle Lake (2 of 3 dagen) ook echt een aanrader. En als je dan in Kalaw bent, moet je echt even langs Hi bar. De leukste en kleinste bar in heel Myanmar!
Reizen met openbaar vervoer is prima te doen. Zeker in de VIPbussen. Neem wel een dikke trui mee, want de airco gaat op standje vries :). Boot van Mandalay naar Bagan is ook een aanrader (leuke afwisseling t.o.v. de bus). In Bagan lekker een e-bike (elektrisch brommertje) huren om rond te crossen.
Mocht je nog een paar dagen strand overwegen, rondom Yangon dan zou ik voor Ngwe Saung kiezen i.p.v. Chaungtha. Strand zag we namelijk veel mooier en schoner uit.
Verder is het ons in Yangon gelukt om te pinnen. In Mandalay moet het als het goed is ook kunnen. Euro’s wisselen is geen probleem een koers is erg gunstig. Vanuit Bangkok naar Yangon vliegen is over het algemeen heel voordelig. Wel even van vliegveld wisselen, maar er gaat een gratis pendelbus.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel. Veel plezier met het plannen van je reis!
Beste Wytze, mijn man en ik zijn in februari j.l. in Myanmar geweest en hebben in Bangkok een visum geregeld. Dat kostte één dag. wij waren rond 10.00. uur bij de ambassade maar toen stond er al een hele rij buiten. Al met al kregen we tegen 13.00. uur een kaartje met daarop een nummer. Vanaf 15.30 konden we toen terugkomen en opnieuw moesten we wachten maar toen hadden we zo rond 16.15 uur ons visum voor Myanmar ! het kostte 35 USD p.p. Tussendoor zijn we gewoon wat gaan eten en winkelen. We hebben toen een vlucht naar Yangon genomen met air Asia. In yangon moet je beslist de shwedagon pagode bewonderen. Wij hadden daar een eenvoudig maar goed hotel, hotel Helpin; tussen het centrum vd stad en de luchthaven. En op loopafstand van de swedagon pagode. Van yangon kon je naar Heo , Mandaly of Bagan vliegen, de vluchten naar Bagan gaan zeer vroeg, wij hebben het rondje toen omgedraaid en zijn eerst met Air Bagan naar Heho ( Inle lake ) gevlogen, een prima maatschappij ! We sliepen in Teakwood guesthouse , Nyaung shwe , een goed adres, vooral als je in de nieuwe vleugel slaapt. vanaf 40 USD tot 70 USD. Er zijn voldoende guesthouses en hotels daar. we gingen met de nachtbus naar Mandalay ( ca 11 euro ) goeie bus. Mandalay vonden we niet zo’n prettige stad maar het koninklijk paleis is wel de moeite waard. we sliepen in hotel Royal palace, goed hotel. Vlakbij zit een Amerikaan die motoren verhuurt, Zach Benoy, 32 nd street. www.mandalaymotorbike.com hij geeft je tips waar je naar toe kunt. vergeet vooral het teakhouten klooster niet…Van Mandalay namen we de vroege boot naar Bagan, deze deed er 11 uur over. In Bagan sliepen we in hotel Zfreeti. heel goed maar wel iets duurder. In bagan moet je - naast de mooie tempels - eens naar het archeologisch museum gaan,. zulke mooie beelden zie je niet in de pagodes ! veel reisplezier. als je nog iets wilt vragen hoor ik het wel. groet, Anneke
Die 10 euro was voor 2 paspoorten. Denk dat je met 15 euro voor 4 paspoorten ook wel een eind moet komen, maar als je geen risico wil nemen dan zou ik er gewoon 20 euro bij doen. Zit je sowieso goed.