Ik ben mij aan het oriënteren op een stageplek voor 5/6 maanden in het buitenland. Een van de opties is Sint Maarten. Nu rijd ik geen auto en vraag ik mij af of ik mij daar kan redden met het openbaar vervoer en/of taxi’s. Betrouwbaarheid? kosten?
Of is het mogelijk om te fietsen op het eiland?
Extra informatie is ook welkom betreffende het leven op Sint Maarten. Slaat de verveling toe na een paar maanden op een klein eiland of valt dit mee?
Het is mogelijk en ik ken genoeg mensen zonder auto die alles op de fiets of lopend doen, of constant met vrienden meerijden.
Maar een eigen of gedeelde auto (met andere stagiairs) is wel erg prettig om te hebben. Huren hoeft niet zo duur te zijn.
Het openbaar vervoer is eigenlijk niet zo openbaar, het zijn privé-onderneminkjes die rijden op de routes waar ze veel passagiers verwachten. Het resultaat is dat er na 9 uur minder busjes rijden en in sommige buurten komen ze helemaal niet (Belair, Pt. Blanche, Pointe Pirouette, Cupecoy). Pt. Blanche is overigens wel prima te lopen/fietsen vanuit Philipsburg.
Fietsen is in bepaalde delen wat lastig, vergeet niet dat het eiland heuvelachtig is. Tussen Cole Bay en Philipsburg ligt een hoge heuvel en hoe meer je van de zuidkust naar het noorden gaat, hoe heuvelachtiger.