Emigreren naar Sint Maarten, heeft iemand tips en tricks?

Wie kan mij uit eigen ervaring meer vertellen over het leven op Sint Maarten? Er is namelijk een kans dat ik er heen verhuis voor een aantal jaartjes ivm mijn werk. Ik zou graag meer willen weten over de leefomstandigheden daar, en dingen waar je rekening mee moet houden als je er heen verhuist.

Is het onveilig? wat zijn de gemiddelde kosten van eten, heb begrepen dat dat erg prijzig is? wat zijn de woonkosten voor een kleine woonruimte?

Kortom een heleboel vragen die hopelijk beantwoord kunnen worden.

gr

Hee Nienke, wat vreemd dat er niet massaal op jouw bericht gereageerd wordt. Op St. Maarten zitten namelijk door het jaar heen tientallen ned. stagiaires & werkenden.
Weet niet of mijn informatie up-to-date is want ik zat er in het voorjaar 2000.
St. Maarten is qua levensonderhoud niet goedkoop, komt omdat bijna al het eten uit de U.S. komt. Nu met die lage dollar zal het wel wat beter geworden zijn maar neem aan dat je ook dollars betaald krijgt. Prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland voor de prijzenslag in de supermarkten. Wat wel goedkoop is is de benzine (ongeveer de helft van de nl prijs).
Huisvesting kan wel een probleem zijn. Zou aan mijn werkgever vragen of zij iets kunnen regelen en dit eventueel in je arbeidsvoorwaarden kunnen laten opnemen. Ik had het geluk dat het geregeld was. Schat dat je voor een kleine woonruimte rekening moet houden met 300-500 dollar per maand.
Als je dicht bij je werk komt te wonen heb je geen auto nodig maar je moet er van uit gaan dat je voor je sociale leven en boodschappen er echt één nodig hebt. Niemand fietst daar, erg gevaarlijk en veel hoogteverschil, dus wil je ergens komen dan moet je er toch aan geloven. Veel witte Japanse auto’s daar. Voor een goede tweedehands ben je toch wel 2000-3000 dollar kwijt. Regel even iemand daar terplekke die er verstand van heeft en even onder de wagen gaat liggen om te kijken of er niet mee geprutst. Airco kost je meer benzine maar is wel handig omdat in verkeersopstoppingen het anders niet echt doorwaait. Weet niet hoe de huidige staat van de wegen was, er is al een tijdje geen orkaan meer geweest, maar je auto heeft veel te lijden daar dus koop een goede.
De eerste weken kun je je redden door gebruik te maken van de gemeenschappelijke taxi busjes. Deze rijden vaste routes over het eiland en kosten je 1-2 dollar.
Veiligheid zit wel goed. Als je gewoon geen problemen opzoekt en niet ’s nachts door buurten wandelt die je niet kent, zal je weinig overkomen. Woonde zelf in South Reward, een rustige, veilige buurt op het midden van het eiland (wel wat verder weg van alles). St. Peeters is over het geheel genomen iets minder welvarend, misschien geen aanrader. Colebay en Madame Estate zijn ook volksbuurten waar een aantal kennissen prima woonden. Dan heb je natuurlijk ook nog de bewaakte resorts maar das weer minder betaalbaar.
Een mobiele telefoon daar is duur ($200-300), ook als je prepaid koopt. Omdat het netwerk amerikaans is heb je niets aan je nederlandse toestel. Het werk daar ook niet met een sim-kaart kan ik me herinneren. Het uitgaan is prima, ook op de franse kant.
Het wordt zeker een mooie tijd, veel plezier.
[FONT=Arial][SIZE=1]

hai nienke!
Wou toch even reageren op dit onderwerp, heb namelijk een paar aanpassingen op het eerste bericht!!
Ik ben in juni 2003 teruggekomen van echt een geweldige stage op sint maarten.
Inderdaad, als je t niet opzoekt, zul je weinig problemen tegenkomen, en over je telefoon, als je een normale nederlandse gsm hebt, kun je daar voor zo’n 60 dollar prima een sim kaart kopen. Ik had een nokia 3310 daar, vanuit holland meegenomen, en geen probleem hoor!!
Verder, Madame Estate?! hmm, dat stond bij ons bekend als niet zo geweldig.
Cole Bay woonden meerdere stagaires, en ook in Sint Peters.
Een auto heb je eigenlijk wel nodig en wat de wegen betreft, ze zijn aan het opknappen, maar auto’s hebben het inderdaad zwaar…
Wat huizen betreft, ehh, dat was voor mij geregeld, dus daar weet ik verder niet zoveel over, en ik ga ervanuit dat je niet voor een studentenwoning gaat.
De prijzen zijn inderdaad zo vanaf 300 dollar, eerder oplopend.
Voor eten ligt het gemiddeld iets hoger dan in nederland, maar het is wel goed te doen. Mocht je roken, dan zit je hier in iedergeval goed, en ook de drank is goedkoop.
Uitgaan is duur, maar erg gezellig.
Ik weet niet waar je gaat werken, maar misschien heb ik ook daar wel wat info over.
Nog een ding, ik heb echt een geweldige tijd gehad daar, en je kunt ook heel makkelijk en vrij goedkoop naar de omliggende eilanden, maar het eiland is wel klein (formaat Texel ofzo) en soms denk je wel eens van heeeellp, heb alles gezien!
Succes, Groetjes!!!

erg interessant informatief wat ik hier allemaal lees. Ikzelf ben van plan om vanaf september 2007 stage te gaan lopen in sint maarten. Ik ben momenteel opzoek naar een goed appartement. Ik heb niet veel geld te besteden. Het aanschaffen van een auto zit er daarom naar alle waarschijnlijkheid niet in. Weten jullie misschien of het haalbaar is om elke dag met het openbaar vervoer naar het werk te rijden? Of is het openbaar vervoer daarzo net zo ‘betrouwbaar’ als de NS van Nederland?

Hi Varisha,

Ik weet dat er op St. Maarten busjes rijden. Maar die rijden niet op een vaste tijd. Je moet gewoon je hand opsteken als er 1 aankomt. Wel even kijken waar die heen gaat natuurlijk :wink: Dat staat op de voorkant: bijvoorbeeld Marigot (Franse kant v/h eiland) en dan kun je onderweg zo´n beetje overal uitstappen. Gewoon roepen: stop please. Dat kost 50 dollarcent of 1 dollar ofzo? (in 2004)

Als je een beetje weet welk busje je moet hebben, is het denk ik wel te doen. Al weet je natuurlijk nooit hoe laat ze precies gaan.

Ik weet ook dat er in Philipsburg een busplaats is. Vlakbij het marktje met de houten kraampjes. Dat zegt je nu waarschijnlijk helemaal niks. En die busjes gaan vaak pas rijden als ie vol zit.

Ik hoop dat ik zo genoeg heb geïnformeerd al durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit allemaal nu nog zo is.

Groetjes

Hee!

Ik ga ook vanaf september 2007 stage lopen op st Maarten, is het al zeker of jij ook gaat?

Groetjes, Jinke