Mijn vrouw en ik gaan over 4 weken naar Cuba voor een vakantie van 2 weken. Nu heb ik over Cuba al het e.e.a. ingelezen, maar ik heb een vraag waar ik nergens het antwoord van kan vinden. Je mag per persoon 200 sigaretten en 250 gram shag meenemen. Wij zijn allebei rokers en willen dus 2 sloffen sigaretten en 500 gram shag meenemen. Is dit verstandig om aan te geven in Cuba, en zo ja, wat betaal je dan aan belasting over de extra 200 sigaretten en 250 gram shag? Ik ben benieuwd of iemand mij daar een antwoord in kan geven. Bedankt alvast.
Zijn er geen sigaretten te kooop in Cuba?
Jazeker wel, en best pittige sigaretten ook nog van de mooie ouderwetse slappe pakjes, en ze zijn een factor 10 goedkoper dan in Nederland.
Ik vind de vraag over het betalen van belasting erg interessant, je betaalt in Nederland absurd veel belasting over de sigaretten en dan wil je ze naar een land brengen waar minder belasting word geheven. Ik denk dat de douane je hoogstens vreemd aan zal kijken als je het aan wil geven, ik zou het niet doen. Als de sigaretten vallen onder het mum persoonlijke bagage dan kun je het meenemen, als de tabak (bewerkte) plant is dan mag je het niet meenemen. Aangezien je het land wel mag verlaten met sigaren in je persoonlijke bagage neig ik naar het eerste.
Cuba maakt zich eerder zorgen over zaken op de zwarte lijst en hoge waarde.
Wie gaat er nou sigaretten meenemen naar een land waar de tabak vandaan komt en waar sigaretten bijna niks kosten.
Nog een tip probeer te betalen in lokale peso’s dan koop je een pakje voor €0,20. Is dat wat.