Bij binnenkomst in Nederland of Guatemala heb ik nog nooit problemen gehad, denk zelfs dat Guatemala nog een stuk eenvoudiger is dan Nederland. Maar heb 1 keer de pech gehad om een flinke hoeveelheid sigaren kwijt te spelen. Tja… illegaal spullen meenemen uit een land vind geen enkel land plezant 
@ Carolina: Ook vanuit Cuba mag je maar 23 sigaren meenemen zonder dat ze om je faktuur vragen… natuurlijk heeft een kistje 25 sigaren dus ze weten wel dat je altijd fout bent en een faktuur heeft men normaal niet (dik 100 euro voor een kistje ga je niet betalen) maar voor 1 kistje doen ze bij de douane niet moeilijk of je moet echt slechte ervaringen met de douane hebben dat ze je bij voorbaat al eruit pikken omdat ze je op de camera al gezien hebben.
Ruim een jaar geleden had ik 5 kistjes sigaren gekocht… 2 voor mezelf (ik rook niet… hehe) en 3 om door te sturen naar de VS. Welnu, gekocht, gekocht… jawel illegaal gekocht zo zwart als maar zijn kan, 5 kistjes voor 80 dollar… gerenomeerde namen. Ik mag 2 koffers meenemen naar Cuba, dus 2 kistjes in 1 koffer, de resterend 3 in de andere koffer. Ohja, en in 1 koffer zat ook nog 1 fles rum, de andere had 2 flessen anejo premium in zich :P.
Maar dan… is het toch een vreemd gevoel die er door je lijf gaat als ze je naam omroepen via de luidsprekers zodat heel José Martí Havana het hoort. Moest op het matje komen bij de douane (via de vertrekhal, trap naar beneden, klein ruimte met 2 vrouwelijk douane-beambten). De vriendelijkheid straalt er niet van af, maar dat ben ik al gewoon in Cuba. Enfin, zij mij vragen wat ik in de koffer had …(welnu, deze was meer een reistas)… kleren, souvenirs antwoorde ik. Natuurlijk mocht ik de tas openmaken van ze en ze vonden 3 kistjes sigaren-… Aha zeiden ze… mogen we daar de faktuur van zien?
Ik had bij de aankoop van de sigaren (5 kistjes a 15 dollar) ook een factuur laten maken (5 dollar) zodat ik die kon tonen als ze me erom vragen. Officieel moet ik die vantevoren aan de douane laten zien… maar dat doen we natuurlijk niet. Enfin, ik laat die faktuur zien en de dames beginnen al te grinniken… ja hoor we hebben er weer eentje hoorde je ze bijna zeggen 
Wat bleek, de Cubaan die mij de 5 kistjes had verkocht en ook de faktuur had laten maken verzekerde mij dat met deze faktuur niets aan de hand was en er geen problemen konden komen. Dus ik vol vertrouwen die faktuur gegeven en toen de dames begonnen te grinniken vroeg ik zonder schroom wat er niet goed aan was. Wel, de faktuur die de klant moet krijgen is een blauw exemplaar en ik had een wit papiertje… dus ze weten wel wanneer iemand zwarte sigaren heeft gekocht. De 3 kistjes mocht ik achterlaten en bij navraag wat er mee gedaan werd…. Ahja, die worden verbrand en vernietigd vertelden ze me… jaja, die worden verbrand in de hoofden van cubaanse vrienden. Deze sigaren worden opnieuw zwart verkocht door de douane beambten en zo houden zij er ook iets aan over.
Gelukkig was de andere koffer al het vliegtuig in geloodst, dus bij thuiskomst in Guatemala had ik nog steeds 2 kistjes sigaren en 3 flessen rum… want van die 2 flessen in die tas werd niets van gezegd…. Sigaren brengen zwart toch meer op dan rum …. Hahahaha, een ervaring rijker en 3 weken geleden heb ik gewoon veilig geen sigaren meegenomen (alleen 3 flessen rum).
Zwart sigaren meenemen mag natuurlijk nergens, maar wie koopt er kistjes sigaren voor 135 dollar per kistje met de originele faktuur? In dat geval mag je zonder problemen de hoeveelheid kistjes meenemen die je wilt, maar dan zit je nog met Nederland.