Sierra Nevada del Cocuy

Is er iemand die weet waarom Sierra Nevada del Cocoy gesloten is?
Is het bekend of en wanneer het weer geopend wordt voor toeristen?
Wij zouden daar graag in november een trekking gaan doen.
Zijn er soortgelijke alternatieven wat natuur betreft in de Andes in Colombia om een paar dagen rond te trekken?
Maakt november of december veel uit voor wat betreft het weer?
Alvast dank je wel voor de reacties.

Het heeft te maken met de lokale bevolking die geen toeristen wil. Er is al maanden gesteggel over. Hier meer info (Spaans): http://www.eltiempo.com/colombia/otras-ciudades/restringiran-ingreso-a-el-cocuy-32983. Geen idee wanneer het weer geopend wordt, maar zolang je niet zeker weet dat het open is niet gaan, want het kost best wat tijd om er te komen.

Andere wandelmogelijkheden zijn Parque Chingaza bij Bogotá (dit moet met een gids) en je kunt dagen hiken in Parque Los Nevados in Eje Cafetero. Dit park eindigt (of begint, net hoe je het wilt) in Valle de Cocora (Valle de Cocora: wandelen tussen de hoogste palmen ter wereld - BESABINE).

Vanaf medio december wordt het droog seizoen tot medio februari ongeveer. November is regenseizoen, dus kan erg nat zijn. Het betekent niet dat het problemen hoeft op te leveren, maar als je droog weer wilt kun je beter iets later gaan. Ik ben afgelopen november in Valle de Cocora geweest en heb het aardig droog gehouden. Was wel lopen door de modder van de regenval eerder. Ik ben er ook een keer in juli geweest, toen regende het ook. En een keer in mei, toen was het droog. Het kan dus altijd wel regenen daar. Maar goed, medio december is dus zeker droger dan november. Het lijkt er ook op dat dit jaar er eentje wordt met wat hevigere regenseizoenen. Het eerste regenseizoen is net begonnen en er zijn al aardig wat problemen gemeld. En november is meestal heftiger dan aan het begin van het jaar.

Dank je wel voor de informatie. De hoogte van Parque Chingaza is een stukje lager dan Sierra Nevada del Cocuy Ook prachtig en gaan wij mogelijk ook in ons reisplan opnemen. Maar juist de bijzondere landschappen op grote hoogte spreekt ons erg aan. Parque los Nevados in Eje Cafeto is weer wel hoog. Zijn hier de landschappen vergelijkbaar met Sierra Nevada del Cocuy?

Ja klopt, maar Chingaza is ook wel hoog hoor. Cocuy gaat tot 5400 meter hoogte, Chingaza tot 4000 meter en Nevados tot 5300 meter. Ik ben in geen van deze parken geweest, Chingaza staat wel heel hoog op de lijst :smiley: Maar ik vermoed dat wegens de bijna gelijke hoogte van Nevados en Cocuy ook Nevados spectaculair mooi zal zijn. Kijk eens op deze website, hier vind je informatie over alle nationaal parken in Colombia en kun je ook foto’s en hoogtes ed vergelijken: http://www.parquesnacionales.gov.co/portal/es/parques-nacionales/. Sowieso kun je in Nevados dagen wandelen. Soms is het park gesloten, omdat de vulkaan dan actief is.

Kijk nou!! El Parque Nacional Natural Cocuy abre nuevamente sus puertas a los turistas​ - Parques Nacionales Naturales de Colombia Toevallig vandaag het bericht dat Cocuy weer geopend wordt!

Nou ja, dat is ook toevallig. Top!