Wie kan ons helpen bij bepalen route?

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik willen in oktober ruim 2 weken naar Costa Rica. Nu hebben we de volgende route bedacht:

dag 1: Aankomst San Jose
dag 2: San Jose - Tortuguero
dag 3: Tortuguero
dag 4: Tortuguero - Puerto Viejo de Talamanca
dag 5: Puerto Viejo
dag 6: Puerto Viejo - Cahuita
dag 7: Tussenstop/overnachting op rit naar La Fortuna (bv Sarapiqui?)
dag 8: La Fortuna
dag 9: La Fortuna - Monteverde
dag 10: Monteverde
dag 11: Tussenstop/overnachting op rit naar Corcovado (bv Tipi jungla in Palma Quemada)
dag 12: Corcovado
dag 13: Corcovado - San Jose
dag 14: Vertrek

Wat vinden jullie van deze route en planning? We willen een leuke mix van strand en natuur/dieren. Aangezien we ruim 2 weken willen hebben we in deze planning nog ongeveer 2 dagen over. Iemand een suggestie waar we deze dagen het beste kunnen inzetten?

Verder lijkt ons Corcovado erg mooi, maar de ligging is niet erg praktisch t.o.v. de overige plaatsen op de route. is Corcovado een must see, of zijn er ook andere parken die iets vergelijkbaars bieden. En is het in oktober überhaupt wel begaanbaar?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties/suggesties!

Groeten, Jacco

Oktober is inderdaad geen geweldige tijd om Corcovado te bezoeken.
Waarom heb je een nacht Cahuita in de planning zitten ?
Je zou dan beter 1 nacht langer in Puerto Viejo kunnen blijven en een dagtochtje naar Cahuita kunnen maken.
(half uurtje rijden)
Sarapiqui is een prachtige plek. Je zou hier ook meerdere dagen kunnen blijven.
Er zijn verschillende parken en je kunt hier raften en paardrijden.
Rincon de La Vieja is ook een mooie bestemming.
Die zou je op kunnen nemen tussen La Fortuna en Monteverde.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

De geijkte route, 9 van de 10 mensen die om raad vragen op dit Forum rijden ongeveer dezelfde route. Tortuguero, Arenal, Monteverde, Puerto Viejo de Talamanca, het zijn de grote toeristische trekpleisters. Waarom niet Manzanillo, Turrialba, San Gerardo de Dota, San Vito, Piedras Blancas, Ojochal of Uvita met bezoek aan Haciënda Baru (heel goed alternatief voor Corcovado) toch zeker 2 of 3 dagen Tipi Jungla, misschien Rincon de la Vieja? Mooie veelzijdige route, eens wat heel anders, buiten de gebaande paden…Oktober: dan zijn wellicht de walvissen nog te zien bij Ojochal en Uvita.

Als je de eerste keer naar Costa Rica komt wil je de hoogtepunten bezoeken.
Die komen in jullie reissschema goed aan bod.
Als je een tweede keer naar Costa Rica komt, of als je meerdere weken ter beschikking hebt
zijn de reisdoelen van Otto zeker de moeite waard.
Maar om Baru te vergelijken met Corcovado dat is zeggen dat de speeltuin om de hoek gelijk is aan de Efteling.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

In de regentijd in oktober is er in Corcovado niet zo heel veel te beleven, en uit ervaring met veel gasten in ons hotel weet ik dat Haciënda Barú heel veel te bieden heeft.
Natuurlijk moet je appels niet met peren vergelijken maar een dagtocht naar ranger station San Pedrillo in Corcovado mag wel degelijk vergeleken worden met Haciënda Baru. Ik woon tussen beide parken in en na 12 jaar vele gasten te hebben gesproken die beide parken hebben bezocht mag ik toch concluderen dat er beslist overeenkomsten zijn. Een ander natuurpark in het zuiden en erg onbekend maar zeker de moeite waard is Piedras Blancas. Maar alleen met een gids te bezoeken.

Piedras Blancas is zeker de moeite waard. Een prachtig gebied vergelijkbaar met Corcovado. Primair woud enzovoort.
Maar Baru vergelijken met San Pedrillo of Sirena in Corcovado is de Ardennen vergelijken met de Alpen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Dit forum is bedoeld om ideeën uit te wisselen en om meningen te vragen van personen die bekend zijn in Costa Rica.
Maar als iemand dan weer de zelfde route opschrijft die ongeveer al tien keer is opgeschreven door anderen en daar weer een mening om vraagt, tja dan reageer ik met een alternatief. Want commentaren over altijd maar dezelfde route kun je makkelijk terug vinden bij de anderen die ook die zelfde route opschreven en om dezelfde mening vroegen.
Die klassieke routes zijn best leuk en je gaat echt een heleboel zien en meemaken!! De prachtige natuur is overal aanwezig in Costa Rica. Maar voor elke tour in een park of in rijdend in een jungle-tram in die grote toeristische plaatsen betaal je de hoofdprijs.
En de alternatieve routes zijn uitstekend te doen, de wegen zijn net zo goed en hotelletjes zijn er genoeg. Je komt alleen minder toeristen tegen en er zijn een heleboel leuke tours te doen tegen redelijke prijzen.
Graag wil ik wijzen op een leuk verhaal wat Mario heeft geschreven, het staat op dit forum: **KLIK HIER
**Een leuke route, voor iedereen prima te doen, met onderweg ook de grote toeristische attracties maar daarna weer afdwalend naar onbekende plekjes. Met speciale aandacht voor het zuiden van Costa Rica. Dat natuurlijk wel!

Hallo,

Corcovado is dicht in oktober, behalve rangerstation San Pedrillo. Het is goed om te weten dat oktober de maand is waarin het meeste regent aan de pacifische kust. Normaal gesproken heb je in de ochtend zon en in de middag regen. Goede kleding, schoenen en een poncho voor natte wandelingen of activiteiten zijn belangrijk. Het mooie van deze maand is dat bij bijna alle zeeschildpadden projecten de eieren uitkomen en je de baby schilpadjes de zee in kunt zien gaan. Bij bepaalde projecten kan je zelf helpen de schildpadjes vrij te laten.

Je vraagt; is Corcovado een must? In feite is Corcovado de meest indrukwekkende plek om wildlife te spotten. Geen ander park, inclusief Tortuguero, bied wat dit park te bieden heeft. Bovendien ligt dit park niet om de hoek, iets waar natuurliefhebbers erg blij mee zijn, omdat slechts een fractie van de stroom toeristen in het land hier komt. Maar helaas is Sirena rangerstation (beste plek voor dieren spotten) dicht. Piedras Blancas lijkt op Corcovado in de zin van wandelpaden in primair regenwoud, maar heeft de fauna van Corcovado niet.

Succes met de reisvoorbereidingen

Mario en Manon

Mensen allemaal erg bedankt voor de reacties en hulp! Erg bruikbaar.

Ik denk dat we goed moeten afwegen of we wel naar Corcovado willen, aangezien het bijna helemaal dicht is. Voor welke periode geldt dit overigens? Ook in september of november? Wel jammer overigens, dieren spotten staat wel hoog op het verlanglijstje. We gaan ons eens verdiepen in een alternatief (al begrijp ik dat geen enkel park hetzelfde biedt). Of is het rangerstation San Pedrillo (dat wel open is) nog steeds erg de moeite waard in oktober?

Ik begrijp de opmerking dat we het “standaard” rondje gaan doen langs de meest toeristische plekken. Maar denk ook, net als Johan, dat dit voor een eerste keer in CR goed is, al proberen we er wel rekening mee te houden. Zo hebben we Manual Antonio niet opgenomen in de reis vanwege de vele verhalen dat het er erg toeristisch is. Gaan we nog een keer, dan lijkt het me zeker interessant de minder bekende plekken te bezoeken.

Rincon de la Vieja lijkt me een goede tip, heb er eens naar gekeken en lijkt me leuke deze op te nemen in de route.

Verder staat walvissen en dolfijnen spotten ook op het lijstje. Ik lees Ojochal en Uvita, maar hoorde elders ook wat over Isla del Cano. Schijnt erg leuk te zijn om hier te snorkelen. Wel zie ik dat dit bij Drake Bay ligt, en als we niet naar Corcovado gaan vraag ik me af of het handig is hier heen te gaan.

In de maanden augustus, september en medio oktober zijn hier voor onze kust de walvissen te spotten. “Voor onze kust” is tussen Ojochal en Uvita, het Nationale Park marino Ballena. Natuurlijk zwemmen die walvissen niet alleen in dat park en zijn ze ook op andere plekken te zien. Maar hier gaan er dagelijks bootjes de zee op om de walvissen van dichtbij te spotten. De touroperators houden zich daarbij aan een aantal spelregels waardoor de walvis zich niet opgejaagd voelt en met rust wordt gelaten. Het is de tijd dat de walvis babies geboren worden. En die baby-walvisjes kunnen maar 10 minuten onder blijven. Dus ze komen vaak boven waardoor jij ze goed kunt zien. Ze drinken overigens 200 liter moedermelk per dag en groeien als kool.
Vanuit hier organiseren wij ook dag-tours naar Corcovado en Caño Island. Maar in de regentijd is het water nogal troebel en wordt er weinig gesnorkeld. In de droge tijd, januari-april is het water daar kristalhelder en zie je er vooral erg veel vis en in mindere mate koraal.

San Pedrillo in Corcovado is mooi, maar of het in oktober nou echt de leukste attractie is? La Sirena is veel aantrekkelijker, daar ben je in de echte jungle! maar zoals gezegd, dat is in oktober gesloten. Trips naar Corcovado zijn niet goedkoop. Een dagtrip naar San Pedrillo ongeveer $95 p.p en naar La Sirena ongeveer $135 p.p.
Tja, en dan blijkt Hacienda Barú met zijn $7 entree een leuk (financieel) alternatief te zijn. Een klein parkje, maar je kunt er een dag rond wandelen wil je alles gezien hebben. Er is daar ook een stukje mangroven waar momenteel baby krokodilletjes zijn te zien. Miereneters, neusbeertjes, apen en zelfs katachtigen zijn in dat park gesignaleerd (maar katachtigen zijn erg schuw en heel moeilijk waar te nemen).
En vergeet niet de spannende kikker/slangen-tour te doen bij Mario en Manon! Superleuke avond-tour, een aanrader.
En/of maak een tour over de rivier en in de mangroven van de rivier Sierpe om er krokodillen, kaaimans, boa constrictors, aapjes, papegaaien en veel vogels te gaan spotten. Kan in een motorbootje, maar ook in een kayak. De gids wijst je de weg!

Kortom, hier in het zuiden is erg veel te zien en te beleven.
“Maar ja, het zuiden is zo ver weg, je moet zo’n eind omrijden” horen we de mensen zeggen. Maar dat is niet waar. Vanaf San José centrum ben je hier met 3 uur rijden over een uitstekende weg.
Alleen voor vulkanen moet je in noordelijk Costa Rica zijn (alhoewel we hier ook warm mineraal water baden hebben, weliswaar een beetje verstopt in de natuur, maar als je de weg weet prima te bereiken per auto).

Maak kennis met een indianendorpje waarvan de katoen zelf wordt verbouwd door de indianen, geverfd met wortels, boombast en schelpen en op simpele weeframen verder verwerkt to stoffen. Of bewonder de prachtige maskers die ze er maken en gebruik de lunch op de indiaanse manier.

Beste Jacco
Je kunt met het o.v. makkelijk naar het zuiden afreizen bijv. naar Puerto viejo de talamanca, vandaar uit neem je de boot vanaf Moin naar Tortuguero. 2 nachten daar is meer als zat. Neem de boot naar la Pavona en in Guapiles kun je de huurauto nemen. Dit scheelt je aanzienlijk wat dagen autohuur. Zeker de moeite waard is Sarapiqui en niet alleen omdat wij daar wonen maar binnen een straal van 30 km vind je al diverse natuurparken zoals Tirimbina, La Selva en Braullio Carillio. Voor vogelliefhebbers een waar paradijs. In La Fortuna kun je de 6 jaar niet werkende vulkaan bekijken en de $70 p/p warm water bronnen bezoeken. Zeer toeristisch en amerikaans gericht. Er zijn zeker mooiere plekken te bezoeken, maar ieder zijn keus.

Bedankt voor de reactie! Goede suggestie om de eerste dagen met openbaar vervoer en boot te doen. Is het in dat geval niet slim om de auto pas ter plekke ergens te huren? Als we dit vooraf doen beperkt dit ons wel in de vrijheid om evt op een plek wat langer te blijven, aangezien we dan vooraf moeten afspreken waar en op welke dag we de auto ophalen. Of is het niet slim de auto ter plekke te boeken (bv duurder)?

In Puerto viejo de talamanca kun je fietsen huren, golfkarretjes, taxi of o.v. Alles ligt daar redelijk bij elkaar. Met de taxi of o.v. naar Moin daar de boot nemen en pas de autohuren in Guapiles. ( voor vervoer rijden er ook minibusjes van a naar b, deze moet je wel reserveren ) Neem een autoverhuur bedrijf dat bekend is en op meerdere plaatsen in CR een afdeling hebben, bijv. Thrifthy, dit kun je eventueel ter plekke boeken of o.a. informatie vragen bij Peter van Dos Palmas.
Helaas, met name in de drukke periode horen we slechte zaken van Europecar, de gevraagde auto wordt niet geleverd of je moet uren wachten. Op internet kun je diverse verhuurbedrijven vinden.

Bedankt voor de info!we zijn van plan excursies/tours ter plekke te boeken. Kan dit? Of is het aan te raden bepaalde excursies vooraf te boeken?

informeer ter plaatse wie de beste tarieven heeft, daarna ook ter plaatse boeken, cash betalen zodat je een korting kunt krijgen (op alle creditcard betalingen moet de touroperator tot zo’n 5% commissie afdragen aan de bank plus nog allerlei andere kosten.)
Vooraf boeken: de hoofdprijs betalen!