Wij maken geen gebruik van een railway pass en willen tickets kopen voor de Shinkansen Tokyo - Shin-Osaka. Ik begrijp dat ik deze niet online, maar enkel bij de ticket office & bij sommige machines kan kopen. Omdat ik verwacht dat de treinen wat voller zitten in de periode waarin ik reis, wil ik de tickets enkele dagen vooraf al kopen.
Dien ik dit te doen op mijn vertrekstation Tokyo, of kan ik de Shinkansen tickets ook op andere stations (bijv. Shibuya) kopen?
Je kan kaartjes in principe op elk station met ticket office kopen (ook als je dus elders wilt vertrekken), even heel praktisch gezien zijn dat vrijwel alle JR-stations in centraal Tokyo. Wel is het zo dat de grotere stations wat meer op buitenlanders zijn ingesteld. Ik heb zelf ooit gedacht de lange rijen op station Sendai (tijdens de drukte van het Tanabata Matsuri) te vermijden door naar het nabijgelegen Aobadori Station te gaan, maar hoewel ik toch niks moeilijks vroeg (Shinkansen-reservering Sendai - Koriyama) had de medewerker daar er toch de nodige moeite mee…
Wij pakken voor reserveringen altijd eerst even de Hyperdia-site erbij.
Zoeken uit welke trein we willen reserveren, schrijven dit op een papiertje met de tijd dat je vertrekken wilt, de plaats waar je vertrekken wilt, de naam van de trein, alle Shinkansen en Ltd Express treinen hebben een naam, en de plaats waar je heen wilt.
En niet onbelangrijk, de datum dat je reizen wilt.
Dat geef ik dan aan de man/vrouw van het JR-kantoor, die vervolgens in het scherm jouw gegevens intypt en kijkt of er nog plaats is in de trein die je wilt reserveren.
Vervolgens krijg je het kaartje, dat je nog even moet controleren of de gegevens juist zijn.
Ze wijzen vaak ook nog aan welke info het kaartje geeft.
Zo kun je ook in voren reserveren voor meerdere treinritten.
En mocht je besluiten toch die bepaalde trein niet te nemen, of eerder uit te stappen, je krijgt geen boete! :biggrin:
@Pa3fii, dat geldt uiteraard alleen indien je met JRP reist.
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met reserveringen voor losse kaartjes, of je die kosteloos kan wijzigen. Je betaald er sowieso een paar honderd yen extra voor, maar zeker voor een langer traject is het toch wel zo prettig.
Weet ik eigenlijk ook niet.
Heb er wel eens vlak bij gestaan als mensen kaartjes terug gaven en anderen weer meenamen.
Maar kon er niet uit opmaken of ze moesten bijbetalen.
Dank voor de tip pa3fii; wij hebben ook altijd een notitieblokje in de rugtas t.b.v. het kunnen uitschrijven van info wanneer wij iemand treffen met wie communicatie moeilijk verloopt. Door schade en schande…
Uit ervaring weet ik ook dat de Japanners ook wel eens moeite hebben met het feit hoe wij hun plaatsnamen uitspreken.
Vaak leggen wij de klemtoon anders.
Wij proberen vaak contacten te leggen en dan te vertellen welke plaatsen wij aangedaan hebben; je merkt dan dat ze soms even nadenken wat we bedoelen.
Dan is zo’n briefje toch handig op het JR-kantoor.
Bij de meeste reisbureaus, zoals JTB, kun je ook losse treinkaartjes kopen voor Shinkansen en andere intercity treinen. De kans dat ze er Engels spreken is wellicht wat kleiner.