is treinreservatie nodig?

Hallo.
Volgende week vertrekken we naar japan en ik vraag me af of het nodig is voor de treinen te reserveren van Tokyo naar oa Matsumoto, Kyoto, Hiroshima en dan terug naar Tokyo?

Kan iemand me spoedig helpen

merci:wereld:

Toen ik naar Japan ging (oktober 2009) heb ik geen treinkaarten gereserveerd. De JR-pas heb ik uiteraard wel vooraf geregeld.
In de treinen zit altijd een wagon voor mensen die niet gereserveerd hebben (´unreserved´). Dit staat op de wagon aangegeven.
In alle keren dat ik met de trein meeging, waren er voldoende zitplaatsen in de trein.
Als je toch een plaats wilt reserveren, dan kun je dat ook doen in het station op de dag van de treinreis zelf. Een andere mogelijkheid is dat je bij aankomst in Japan alvast alle zitplaatsen van tevoren reserveert.

Maar zoals ik al aangaf, het is niet noodzakelijk de reserveringen thuis al vast te leggen.

Wanneer ik er genoeg tijd voor had heb ik voor langere trajecten meestal wel plaatsen gereserveerd, gewoon direct voor vertrek. Kost maar een paar minuten (en meestal spreken ze bij het loket wel een paar woorden Engels), tenzij er een rij staat uiteraard, dan maar een keertje niet. Het is inderdaad meestal niet echt nodig, maar wel handig omdat je dan niet alleen verzekerd bent van een zitplaats naar wens, maar ook een handig kaartje krijgt met daarop de tijden, zeker als je een overstap hebt is dat praktisch (vraag wel even of ze de perronnummers er even bij schrijven!). En nog een andere reden: bij sommige treinen (o.a. Hikari Rail Star van Osaka naar Fukuoka) zijn de gereserveerde plaatsen ruimer, 2+2 i.p.v. 3+2.

Het is inderdaad niet nodig om te reserveren, maar wel aan te raden. En reserveren is gratis met de Rail Pass terwijl er normaal voor betaald moet worden. Je kunt je reserveringen ook weer gratis wijzigen dus er is nauwelijks reden om niet te reserveren. Verzekerd zijn van een zitplaats is zeker handig, mocht een trein onverwacht toch vol zitten.

Ik reserveer meestal gelijk de ritten waarvan mijn schema al vast ligt bij het inwisselen van mijn Rail Pass voucher.

Een tip. Vanuit de shinkansen tussen Tokyo en Kyoto is Mount Fuji zichtbaar bij mooi weer. Dan moet je wel aan de goede kant zitten en het liefst aan het raam. Reserveer dus aan de rechterkant als je van Tokyo naar Kyoto gaat en andersom als je teruggaat.