Treinen vtv boeken of ter plekke?

Is het nodig om de treinreizen van te voren te reserveren? bv van Osaka naar Hiroshima en Hiroshima naar Nagasaki?

Op dergelijke belangrijke lijnen waar de treinen met een behoorlijke frequentie rijden is vooraf (als in dagen vantevoren) reserveren over het algemeen niet nodig. In mijn ervaring kan je vrijwel altijd vlak voor vertrek nog wel een reservering krijgen. Een groter risico is dan dat het druk is bij de balie en je domweg niet voldoende tijd hebt. En dan moet je toch hopen dat er in een ongereserveerd rijtuig nog plaats is (of uiteraard op de volgende trein wachten).

Alleen als je heel specifiek een bepaalde trein wilt hebben zou ik die ruim vantevoren reserveren. Stoomtreinen, slaaptreinen, of express-treinen op minder frequente lijnen (ik heb zelf meerdere slechte ervaringen met het traject Sapporo - Hakodate…) zijn dan met name de treinen waar je aan moet denken. En bij twijfel zou je anders bij aankomst alvast een reservering kunnen maken voor de trein die je een paar dagen later verwacht te gaan nemen, je kan die reservering altijd nog wijzigen of annuleren (of gewoon vergeten…).

Met name voor Osaka - Hiroshima is een reservering wel prettig, want de gereserveerde rijtuigen hebben een 2+3 opstelling, terwijl de ongereserveerde 3+3 zijn, met dus ook smallere stoelen.

Dat is duidelijk. Dankje! Als je eenmaal de railpass hebt is het ook makkelijker met overal doorlopen toch? Je gaat geloof ik door poortjes (vtv gereserveerd of niet) en hoeft niet bij bij bepaalde automaten nog vanalles te activeren ofzo?

Met die JRP ga je niet door de poortjes, maar er is daar ook altijd een loket waar je de pas even moet laten zien. Waarom ze het niet gewoon met een chipkaart doen (zoals met dagkaarten vaak wel het geval is) is mij eerlijk gezegd een raadsel.

okee dankje!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app