reistijden

Beste leden,

Voor de lange dagtrips in Japan wil ik op de voorhand thuis vast met HYPERDIA de reistijd berekenen en overstapstations . Wij hebben tzt een JR railpas.

Nu geeft het programma wel de naam van de trein , maar geen stationsnummers /namen .

Als wij bv van Tokyo naar Hirosjima reizen hoe weten wij dan wanneer we uit moeten stappen om van trein
te wisselen .( De stationsnamen zijn op dat moment voor ons nog onduidelijk).

Mvg Hans

Hallo Hans,

In de meeste treinen, zeker in de Shinkansen, kun je op een grote display ruim van te voren de plaatsnaam waar gestopt gaat worden aflezen. In de Shinkansen wordt dit ook nog aangekondigd door een melodietje en omroepbericht.
In veel lokale treinen zit eveneens een display waar de plaatsnamen op aangegeven worden.
Op stations zie je de naam van het huidige station, daarnaast staat het eerstvolgende station ook aangegeven op borden op het station, die je vanuit de trein kunt zien.
In Hyperdia kun je alle tussengelegen stations ook zien.
Als je in Hyperdia bv. intypt dat je van Tokyo naar Hiroshima wilt met de Shinkansen, krijg je heel veel mogelijkheden.
Je moet de vinkjes uitzetten van de treinen die je niet wilt, Nozomi altijd, want die mag je met de JR-PAS niet gebruiken.
Onder de treinnamen staat de train timetable, als je daar op klikt krijg je alle stations waar een bepaalde trein stopt.
De verwachte aankomst/vertrek van dat station staan er ook op.
Met de Shinkansen van Tokyo naar Hiroshima betekent 3 uur reizen over 900 km met 1 overstap in Shin-Osaka
Dan reis je met de Shinkansen-Hikari.

Met vriendelijke groeten,
Jan

De tussenstations waar de Shinkansen niet stopt worden ook op het scherm in de trein aangegeven, tenzij je natuurlijk in een Shinkansen zit die overal stopt.

Beste Jan,

De oorzaak dat ik niet de stationsnamen kan weergeven is dat ik de App Hyperdia-Lite op mijn tablet gebruik. Ik zie nu dat
het programma Hyperdia op mijn laptop inderdaad de mogelijkheid heeft om de stationsnamen te kunnen zien.
Dat is wel jammer dat dit niet met de App Hyperdia-Lite kan.
Ik wil namelijk alleen mijn tablet meenemen omdat mijn laptop te zwaar is.

Nog een kleinigheid : als ik nu op mijn laptop kijk naar de reistijden van Tokyo naar Hiroshima krijg ik een aantal treinreizen
maar ik vind er geen bij van 3 uur reistijd ; de kortste tijd is ongeveer 4 / 5 uur.

Mvg Hans

Hallo Hans,

De naam zegt het al een App-Lite-versie, die kan meestal niet wat een versie op een laptop kan.
Een Lite versie kent meestal wat beperkingen.
Wij hebben een netbookje, dat wil nog net om mee te nemen.

Je hebt gelijk met die tijd, 295 minuten is ongeveer het snelst.
Ik had geen rekening gehouden met het feit dat de totale reistijd in minuten wordt aangegeven.
Sneller kan niet van Tokyo naar Hiroshima met de Railpass.

Zulke reisafstanden gebruik je normaal alleen om naar een nieuwe hotel, verblijfplaats te gaan.
Onze langste reisafstand was van Hakodate naar Tokyo.
Dit was een kleine 6 uur.

Met vriendelijke groeten,
Jan

Kun je niet met je tablet internetten? In de meeste hotels is gratis wifi. Of anders thuis vast uitzoeken,opslaan en desnoods een PDF-je ervan maken en/of Evernote gebruiken.

De zeer waarschijnlijke reden dat je moet overstappen in Shin-Osaka is omdat de trein daar niet verdergaat. Je zult dan daar moeten uitstappen en overstappen. Als je met de railpass naar een loket gaat kun je gratis zitplaatsen reserveren, hierbij krijg je kaartjes waar je zitplaats en de treinen die je moet nemen opstaan met treinnummer en vertrektijden. Als het goed is krijg je dus een kaartje voor Tokyo- Shin-Osaka en Shin-Osaka- Hiroshima. Als je het perron niet weet, gewoon even aan een medewerker je kaartje laten en ze zullen je de weg wijzen.

Dit is een goede website met veel informatie over reizen met een railpass: http://jprail.com/

Hallo Hans,

ik heb vorig jaar voor al mijn verplaatsingen vooraf op Hyperdia de beste routes uitgezocht (beste in die zin dat ze ons goed uitkwamen qua tijden).
Die heb ik een a4 tje gezet en uitgeprint meegenomen. (Dus datum treinreis, start station, eind station, tijden volgens Hyperdia).
Na aankomst op Narita heb ik de vouchers ingewisseld voor een JR pas. Die hoeft niet die dag al in te gaan. Voor mij ging hij ook een paar dagen later in. De dametjes die ons hielpen waren erg behulpzaam en spraken goed Engels. Ze checkten ook nog de dagen van geldigheid, startdatum enzovoorts met ons.
Hierna heb ik meteen voor de grotere verplaatsingen stoelreserveringen aangevraagd, dus ik had meteen voor de hele vakantie al de treinkaartjes waar Nigo het over heeft.

Ik vond het toen wel handig om de treinen snel op te kunnen zoeken, misschien vind jij het ook wel handig.
Dit gaat natuurlijk alleen voor de treinen waar je stoelen kunt reserveren :wink:

Groeten, Rebecca

Beste leden ,

Hartelijk dank voor de tips .

Ik heb nog even een opmerking :
Rebecca schrijft : Hierna heb ik meteen voor de grotere verplaatsingen stoelreserveringen aangevraagd, dus ik had meteen voor de hele vakantie al de treinkaartjes waar Nigo het over heeft.

Als ik het goed begrijp moet je dan wel op de voorhand exact weten hoe laat je vertrekt vanuit een plaats ; maw als je terplaatse later of vroeger vertrekt moet je opnieuw de zitplaatsen reserveren .
Worden er dan geen kosten in rekening gebracht voor de eerdere reservering .
Gr Hans

Hallo Hans,
De reservering staat niet op naam.Er worden dus geen kosten berekend.
Wij reserveerden pas een dag voor vertrek met de trein.Nog nooit meegemaakt dat er geen plek meer was.
Zo hoef je niet zo lang van te voren te bedenken hoe laat je weg wilt.
Gr.Yvonne

P.S. Je kunt je kaartjes op ieder JR station reserveren.Het hoeft dus niet op het station van vertrek.

Hallo Hans,

Aan de hand van Hyperdia zoek je uit welke tijd je vertrekken wilt.
Zoek de bijbehorende trein; treinen die je reserveren kunt hebben altijd een naam. bv. Shinkansen Hikari no…
Locale treinen hebben die niet, daar kun je ook niet reserveren.
Schrijf de naam van de trein op een papiertje met daarbij het traject wat je wilt afleggen.
Bij het JR-loket krijg je dan keurig je kaartje met daarop de door jouw verstrekte gegevens, op vertoon van de Railpass.
Even controleren of het klopt; vaak legt de beambte achter het loket ook nog uit wat er op het kaartje staat.
Shinkansen-perrons zitten bijna altijd direct bij een van de ingangen van het station en liggen vaak een niveau hoger dan de locale en expresse treinen.
Denk eraan dat de treinen links rijden in de richting waar ze heen gaan; even wennen maar dat gaat snel genoeg.

Gr. Jan