HyperDia (reisplanner treinen, metro's en trams)

Laat ik als voorbeeld maar deze voor praktisch elke reis door Japan welhaast onmisbare site gebruiken, de Engelstalige reisplanner HyperDia. Deze bevat de dienstregelingen van nagenoeg alles wat in Japan op rails rijdt, zowel van Japan Rail als de talloze private maatschappijen. Tevens zijn er enkele buslijnen, veerboten en zelfs vluchten er in opgenomen, maar deze informatie is verre van compleet.

Het is (helaas) in sommige opzichten wel een site met een handleiding:
[ul]
[li]Stations worden met de officiële naam genoemd, wat soms verwarring kan opleveren. Wil je per trein naar Fukuoka, kies dan “Hakata”. Het station genaamd “Fukuoka” ligt in de prefectuur Toyama, 955 kilometer van de stad Fukuoka. En een stad als Tokyo heeft vele honderden stations. Het is dus belangrijk exact te weten waar je heen moet.[/li][li]Je kan aangeven van welke soorten treinen je gebruik wilt maken, wat vooral handig kan zijn als je gebruik maakt van de Japan Rail Pass. Dan kan je dus aangeven dat je wel gebruik wilt maken van de shinkansen, maar niet van de Nozomi. Nadeel van dat vinkje is dat je daarmee ook gelijk de Hayabusa-diensten ten noorden van Tokyo uitschakelt, welke je dan weer wél mag gebruiken met de JRP.[/li][li]Aan de vorm en kleur van de trein in het reisschema kan je zien wat voor trein het betreft:[/li]

is een shinkansen (altijd JR),

http://i.imgur.com/HG4GN9s.gif[img]) zijn JR, roze treinen ([IMG]http://i.imgur.com/6lTPSfz.gif

betreft een express-trein van de JR,


is een lokale trein van een private maatschappij.
[li]De weergave van de prijzen kan soms verwarrend werken, aangezien deze is opgesplitst in een deel “Fare” en een deel “Seat Fee”. Deze “Seat Fee” is een verplicht onderdeel van de ticketprijs, en omvat feitelijk de toeslag voor snellere treindiensten. Hierbij gaat HyperDia standaard wel uit van een gereserveerde zitplaats, zonder reservering kan je een paar honderd yen besparen.[/li][/ul]

HyperDia is tevens beschikbaar als app voor Android en iOS.