Hoi,
Ik heb 3 weken doorgebracht in Andalusië en voor mijn gevoel de helft niet kunnen zien van wat ik wilde zien. Ik zat een week in Sevilla voor Spaanse privéles en daarna heb ik 2 weken rondgetourd met een huurautootje.
Om hotels te vinden vind ik booking.com heel handig. Je kunt met ‘uitgebreid zoeken’ op allerlei manieren sorteren, bv. op prijs, op populariteit (goeie score in de recensies van vorige bezoekers), op wijk, of het gratis wifi heeft, of het een zwembad heeft… en je kunt veel foto’s bekijken en de commentaren lezen van heel veel bezoekers; dus meerdere meningen over hetzelfde hotel (vind ik altijd waardevoller dan losse tips).
Ik zorgde telkens dat ik een hotel met wifi had, zodat ik van daaruit ook weer een hotel kon zoeken voor over 1 of 2 dagen. Dus mijn hele vakantie heb ik via Booking.com telkens op korte termijn vooruit geboekt en toch redelijk op de bonnefooi gereisd.
Je vindt via booking.com (en vast ook wel via die andere sites) ook erg leuke en mooie hotels die je anders nooit zou vinden, gewoon omdat ze een beetje verstopt liggen.
Zelf vond ik de Alameda del Hércules in Sevilla een onwijs leuk plein en de omliggende straten ook. Bomvol barretjes en restaurantjes (dus je moet wel tegen wat rumoer in de nacht kunnen), en een leuke mix van Sevillanen, andere Spanjaarden en toeristen. Dus je zou eens in die omgeving kunnen zoeken.
Aan de andere kant van het centrum, meer in de buurt bij het Alcázar, vond ik het veel toeristischer en drukker. De restaurants zijn daar ook veel duurder dan aan die kant van de Alameda.
Een vriend van mij verbleef in het hostel (dus gedeelde slaapkamers) La Caja Habitada en was heel tevreden. Het is gloednieuw en schoon, ik heb ook even binnen gekeken. En het zit dus vlakbij die superleuke Alameda del Hércules.
Zelf zat ik in hotel Doña Lola maar vond ik dat redelijk duur en er was geen daglicht in de kamer (alleen een raam naar de hal), dus zou ik niet speciaal aanraden. Het was wel schoon en prima verder hoor.
Mocht je een auto willen huren, dan kan ik www.123carrent.com aanraden: heel goedkoop en veel is al meeverzekerd. Als je een tijd opgeeft dat je de auto komt halen, kom dan ook niet uren te laat want dan verhuren ze hem misschien al aan een ander (die fout maakte ik… ik dacht dat de reservering gewoon voor die hele DAG was).
En let ook op dat als het een auto wordt van de verhuurder Aurigacrown, je daar ALLEEN maar met creditcard kan betalen, niet met cash en niet met pin! En ze gaan ook checken of je nog genoeg credit op je credit card hebt (ook voor de eventuele borg). Dus houd daar van tevoren rekening mee. Maar verder een prima verhuurder en spotgoedkoop dus.
Oh ja en ik was wel blij dat ik mijn eigen navigatiesysteem had meegenomen want dat kost anders 5 euro per dag extra.
Mocht je nog leuke tips zoeken voor je rondreis, laat maar horen. Ik vond vooral de witte dorpen (Jerez, Arcos, Grazalema, Zahara, etc) heel mooi, en Ronda echt spectaculair vanwege die canyon. En Cádiz ook leuk (vooral het kleinschalige Playa de la Caleta met een mooi fortje erop), en Conil de la Frontera ook (beide zijn strandplaatsen).
En ik ben ook verbleven in een heerlijk kasteeltje in the middle of nowhere maar vlakbij Arcos de la Frontera, heel mooi gebouw, mooi ingerichte kamers, superaardige eigenaren, en een lekker zwembadje.
www.cortijobarranco.com > wel een beetje moeilijk te vinden de eerste keer, dus lees goed hun routebeschrijving.
Granada vond ik niet zo leuk als Sevilla maar die Alhambra is wel de moeite waard. Helaas is het me niet gelukt Córdoba te bezoeken, dat schijnt ook heel leuk te zijn.
Mijn foto’s vind je hier: www.pbase.com/cile/andalucia
Veel plezier!