Morgen is het 3 November…
…Şeker Bayramı!
Dit is de eerste keer dat ik het meemaak nu ik hier woon en ik vind het echt een heel mooi feest als je de gedachtegenang ervan bekijkt!
Je nodigt familie en vrienden van te voren uit om lekker allemaal samen te eten en je wordt uitgenodigd!
Je geeft de buren en familie allemaal lekker dingetjes en je krijgt van hen ook allemaal lekker dingetjes!
Volgens mij ben ik nu al 5 kilo bijgekomen!
Morgen begint de Şeker Bayramı dus, 's morgens hoor je naar de moskee te gaan en daarna een uitgebreid ontbijt en dan de familie langs om een fijne Bayramı te wensen en lekker samen te zijn en lekker te eten!
Ik vind het een heel mooi feest om mensen uit te nodigen voor het eten, om ze gelukkig te maken, om iedereen lekkers te geven!
Morgen moeten we dus vroeg opstaan…Das minder maar ik ben ervan overtuigd dat het een mooie dag zal gaan worden!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…![]()
heeel veel plezier morgen…!! lijkt me echt super om mee te maken!!![]()
en dat vroeg opstaan…ik denk wel dat dat beloont word door een hele nieuwe ervaring (het feest) en al wat erbij komt kijke…dus nogmaals heel veel plezier!!:RockOn: ![]()
groetjes yvonne:wave:
hoi cicek…
klinkt idd als een heel leuk feest…
dus ik zou zeggen: heel veel plezier…maak er een leuke dag van!
maar dat zal vast wel lukken:laugh:
veel groetjes uit het intussen koude nederland:wave:
Ik leef hier alleen in Kusadasi, dus ik moet me geen zorgen maken om vroeg op te staan. Ik hoef niet naar een Moskee,dus is slaap lekker uit. ![]()
Natuurlijk komen mijn partners morgen op bezoek,willen niet dat ik de ganse dag alleen ben. De zaak is dicht met die bayram.
Ze zijn me deze avond al komen vragen mijn auto te gebruiken,komen autos te kort om familie bezoeken af te leggen. Heb ik dan ook maar gegeven,dat is dan ook weer turks, elkaar helpen.Het feest lijkt bijzonder, maar het is net hetzelfde als bij ons met kerst en Nieuwjaar. Geschenken geven en krijgen en een ganse dag overal eten en drinken. De goede oude tijd ,net zoals bj ons vroeger.
Heb net mijn kleerkast leeggehaald en alle spullen die ik niet meer draag gaan overmorgen mee naar het dorp.Ik heb reeds een ganse famlie nieuwe kleding gekocht voor de Bayram,een familie die net als mijn kinderen zijn en goed voor me zorgen en me hier het leven aangenaam maken. Mijn eigen dochter komt pas na nieuwjaar. En dan maar morgen gans de dag vrienden ontvangen en maandag eindelijk…terug aan het werk.
groetjes uit Kusadasi,
Franka
misschien maak ik het volgend jaar mee. ALs ik misschien voor langere tijd in turkije zit.
@çiçek: heel veel plezier!!! ik wilde dat ik in alanya was bij mijn schoonfamilie om dit met hen te vieren maar helaas volgend jaar misschien betere kansen!!!
groetjes myrna
Ik ben bij Turkse vrienden uitgenodigd om daar, na schooltijd, te eten en te feesten.![]()
Ik voel me zeer vereerd dat ze me er graag bij wilden hebben.
Zo voel ik me nog meer verbonden met Turkije en m’n geliefden daar in Side.
Liefs, Fransijn:TUNISIA: :NETHERLAN
ik heb mijn schoonmoeder vanmorgen al een sms gestuurd om haar een fijne seker bayrami te wensen!! ben benieuwd of ik nog iets hoor !!
veel plezier voor de mensen die t vieren!! daaagggg…
groetjes myrna
Nouw 3 dagen Şeker Bayramı zijn alweer voorbij!
Het was heel gezellig met de familie allemaal samen en lekker eten!
Het lijkt heel veel op ons kerstfeest!
Nu het volgende feest, Kurban Bayramı, die duurt 4 dagen lang en vind ik verschrikkelijk!
10, 11, 12 en 13 januari 2006!
Slachten ze zelf een koe of een schaap en dan zjn er ook echt markten waar je zo’n dier dus kunt uitzoeken en kopen en als je wilt kunnen ze hem daar ook slachten voor je!
Overal op het nieuws en in de kranten zie je!
Sorry maar dat vind ik geen feest!
Ik heb heel erg genoten van de Şeker Bayramı maar ik kijk al op tegen de Kurban Bayramı over 2 maanden!
Ik kan dat gewoon niet zien of horen, en dan het vlees eten kan ik helemaal niet als ik eraan denk!
Dat worden 4 dagen gewoon achter me laptop zitten…Awhaha…
had ik het ook maar dara meegmaakt lekker
Hallo Seda…je hebt dezelfde naam als mijn vriend zijn nichtje, die naam hoor je niet vaak, haar zus heet Yelda, hoor je ook niet zo vaak!
De Şeker Bayramı was echt gezellig EN LEKKER…
Groetjes vanuit İçmeler…![]()
Trouwens, de Kurban Bayramı begin januari 2006…Hoe denken jullie daarover!?!
Ik vind het gewoon geen feest, overal slachten ze dieren en je ziet het overal op de tv en in de krant en het ergste nog gewoon in je straat!
Ik kan dat gewoon echt niet zien of horen en dan denken dat ik dat vlees eet al helemaal niet, ik ben niet vegetarisch ofzo maar nee dat idee gewoon, de manier waarop, het dier een blinddoek om en dan maar snijden, als je dat dan ziet en hoort dan kun je dat toch niet lekker klaarmaken voor de avond en dan 's avonds ook nog lekker gaan eten…iehj ik vind dat gewoon echt niks!
Ik weet wel het verhaal erachter maar dan nog, moet iedereen dan een dier in de tuin gaan slachten!?!
Ligt het nou aan mij of denken anderen er ook zo over?
Daar ben ik echt eens benieuwd naar!
@Çiçek… Ik denk er precies hetzelfde over als jou…
groetjes Yoella
Hallo çiçek,
Over dat slachtfeest hier hoef ik niet te denken. Ik kom dan liever niet op straat. dit vind ik ook zo vreselijk,zelfs de dagen ervoor als al die schapen en koeien te koop aangeboden worden. De manier waarop ze die dieren dan mee naar huis nemen, zo maar in de koffer van een auto, vorig jaar zag ik iemand 2 schapen vastbinden bij hun poten en zo in de koffer van een taxi werpen. Vreselijk. Als je dan ziet hoe sommigen hun schapen in de hal beneden van het appartement houden tot het uur van slachten komt, ben ik blij niet in zo een appartement te wonen. Dit is een feest waar ik hier niet van hou. Gelukkig met de middag is er dan niet veel meer te zien, dan alleen vrouwen die thuis het beest aan het versnijden zijn en dan maar vlees gaan uitdelen bij de mensen die het minder hebben .
Ooit hebben ze ook mijn auto met bloed van een schaap getekend, allah ging me dan behoeden van ongelukken. Een maand later had ik wel een zwaar ongeval, ik had niets maar de auto was gelukkig ful casco verzekerd en kon gemaakt worden. Maar nu komen ze met geen bloed meer aan mijn wagen.Ik weet het ,we moeten ze in hun geloof en waarden laten, maar dat slachten is me ook te erg.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Ja vorig jaar ook…Een schaap met zijn 4 poten vastgebonden en dan op een brommertje, het schaap lag onderop en aan een kant lag zijn hoofd en aan de andere kant de rest en maar meh roepen, echt ik kan daar echt niet tegen!
Ik heb een Turkse vriend (Moslim dus), hij is niet zo gelovig, ik laat hem en zijn familie en mijn vrienden hier allemaal in hun geloof en waarden en met alles doe ik mee maar dat dat gaat me echt meer dan te ver, ik noem dat geen feest en ik ben blij dat ik er niet als enige zo erover denk!
Het Rituele slachten vind ik ook heel erg. Voor mij hoeft het niet op die manier.:mad:
Afgelopen jaar kon ik het het helemaal op de Turkse zender TRI volgen.
De gedachte erachter kan ik wel steunen en ik gun ze hun feest.
Ben zelf sowieso geen vleeseter.
Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN