Feestdagen in Turkije

Feestdagen

In Turkije zijn er ongeveer tien belangrijke feestdagen. Deze dagen worden gevierd volgens traditie en belang.
1 januari: Nieuwjaarsdag en de Dag van de invoering van de Gregoriaanse kalender.
**23 april: **Dag van de Kinderen om de datum van de onafhankelijkheid te vieren.
**19 mei: **Dag voor de Jeugd en tegelijkertijd een herdenkingsdag aan Atatürk, omdat dit de dag was waarop de opstand tegen de bezetting na de nederlaag van Turkije in de Eerste Wereldoorlog begon
**30 augustus: **Dag van de Overwinning De dag dat het bevrijdingsleger de bezettingstroepen uit het land verdreef.
**29 oktober: **Stichting van de Turkse republiek
**10 november: **De dag dat Atatürk stierf in het Dolmabahçe Paleis in Istanbul. Elk jaar, op het exacte tijdstip van overlijden, wordt de eerste president van Turkije door het hele land herdacht. Het verkeer, televisie- en radiouitzendingen en al het andere houdt dan één minuut stilte.
**Ramadan: **De vastenmaand waarin gevast wordt tussen zonsopgang en zonsondergang. Dit vindt plaats in de negende maand van de Arabische kalender, welke 10-11 dagen korter is dan de Gregoriaanse kalender.
**Suikerfeest/Seker Bayram: **Drie dagen feest direct na de Ramadan
**Offerfeest/Kurban Bayram: **Dit feest herdenkt Abrahams gehoorzaamheid aan God. Het wordt ongeveer 60 dagen na het Suikerfeest gevierd en het Offerfeest duurt ook drie dagen.

Bruiloften en besnijdenissen zijn gebeurtenissen die heel wat mensen op straat brengen. Bij beide gebeurtenissen rijden de mensen rond in hun auto’s onder voortdurend geclaxonneer. Bij bruiloften zit het bruidspaar in een speciaal versierde auto. Bij besnijdenissen is de jongen verkleed als kleine prins en staat vaak achterin een jeep of pick-up en zwaait naar de voorbijgangers.

bron sunsearch

Weet iemand hier wanneer het suikerfeest dit jaar is?? :confused:

Vanaf 13 oktober dacht ik… (3 dagen)

Thanks Sev :tongue:

Graag gedaan…

Jammer, ga ik het WEER missen, wil het zo graag een keer mee maken.

Ja ik vind het ook jammer… Helaas ga ik 7 oktober weer terug!

Het is er alleen super druk, nog drukker dan anders, iedereen komt de straat op, gaat naar familie, enz…

Ik persoonlijk voelde me er wat buitengesloten…

Zal misschien ook anders zijn dan ik het me voorstel. Lijkt me gewoon een keer leuk om de sfeer te proeven.

ikke ga het dit jaar ook voor het eerst meemaken!

en over buitengesloten voelen, kan me er wel wat bij voorstellen!!
Maar goed ik zie het wel!!!..

Ik vond juist dat ik/wij er helemaal bij betrokken werden. Hubbie heeft zelfs geholpen met dingen omdat men hem vroeg!
Nee wij vonden dus van niet!

Is ook te zien in welk gezelschap je zit volgens mij en de manier waarop zij het vieren denk ik. Ik heb het als niet zo leuk ervaren, anderen kunnen het juist wel leuk vinden. Mocht ik wat meer turks spreken en volle zinnen kunnen gebruiken, dan had het nog leuk geweest, maar het gezelschap waarin ik zat sprak niets van engels, snap je ? (Alleen mn ex dus maar goed…) en ook waren die mensen niet gewoon om een europese onder hen te hebben…

dan had het nix met het suikerfeest / ramadan te maken dus…

maar goed. ik heb vrij weinig gemerkt van ramadan ofzo…
vind dat er in Nl altijd veel meer over gesproken werd door de marokaanse meiden op het werk enzo. de turkse dames waren er weinig mee bezig en toen ik in turkije was vorig jaar merkte ik er ook weinig van… dus ook niet buitengesloten voelen ofzo…