Second period has begon

(origineel bericht op be-more.nl)

Second period has begon

Daar ben ik weer…weer onwijs bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes! Het is echt onwijs leuk om jullie berichtjes steeds weer te lezen als ik op internet kan! Hierbij weer een nieuwe weblog met de eerste verhalen over het nieuwe project.

Vervolg vrijdag 23-09-2011**
In Masaka hebben Joy, Jen en ik onze voetjes laten doen bij de manicure en deze zagen er weer als nieuw uit. ’s Avonds was verder niet bijzonder en zijn we redelijk op tijd ons bedje ingegaan.
Zaterdag 24-09-2011 en Zondag 25-09-2011**
Op onze planning staat een heerlijk relaxed weekend. Zaterdag ben ik met Jen naar het centrum van Entebbe geweest om de laatste souveniertjes in de craft shop te kopen. Toen we daar aankwamen was het net een wahala. Twee super leuke winkeltjes met zoveel leuk spulletjes.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Fase 3, één van de luxere restaurants in Entebbe en dat was ook wel te proeven…wat een heerlijk eten en Jen en ik hadden een heerlijke fles Rose….smullennnn!!! Vooraf had ik Garlic Naan, als hoofdgerecht Grilled Tilapiafilet met lemonsause en als toetje een koffie au lait. Met een gevuld buikje zijn we ons bedje ingegaan.
Zondag was het heerlijk weer en hebben we de hele dag bij het zwembad gelegen. Het was een momentje dat we even dachten dat we in Spanje waren en we hadden totaal geen moeite om ons hier voor even aan over te geven. Heerlijk om te zwemmen, helemaal onder water te kunnen en te kunnen relaxen op heerlijke stoelen! We waren allemaal wel een beetje verbrand, maar dat mocht de pret niet drukken.
’s Avonds zijn we weer decadent uit eten geweest bij Fase 3 met de nieuwe vrijwilligers. Het was leuk om dit weekend al kennis met ze te maken en het is een onwijs leuke en gezellige groep! Als hoofdgerecht had ik deze keer salade met bacon, advocado en potatoes en het flesje wijn ging er weer met alle gemak in. Een goede afsluiting van de eerste maand en begin van de tweede maand.
Maandag 26-09-2011**
De eerste dag van de tweede periode. ’s Ochtends begon wat minder leuk, want daar moest ik Jen gedag zeggen. Met gemengde gevoelens zeiden we elkaar dag….ze vond het heerlijk om weer naar huis te gaan, maar ze vond het ook heel jammer dat haar ervaring nu al klaar was. Thanks for the amazing time together twin sis :wink:
Eerst ging onze trip naar Masaka BackPackers en vanaf daar ging iedereen naar zijn/haar project.
Voor ons was het een klein stukje rijden, want deze maand zit ik een stuk dichterbij het centrum van Masaka. Het vrijwilligers is kleiner dan bij Lwengo maar ziet er ook goed uit. We hebben 3 slaapkamers, een halletje met een 2 kookpitjes op gas en een woonkamer met 2 stoelen en een bank. Onze eetkamer is een hutje buiten van bamboestokken en ziet er gezellig uit.
Dinsdag 27-09-2011**
’s Ochtends hebben we de primeur gehad van ons eerste ontbijtje. De luxe van een broodrooster hebben we hier niet, dus het was onze brood toasten in een pannetje. Met Nutella, pindakaas en honing smaakt alles lekker :wink: Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik steeds meer ga watertanden als ik denk aan een heerlijk vers gesneden donkerbruine boterham met oude kaas.
Daarna hadden we de introductie met Prins (director of the project), Augustin (assistent director) en Mike (local volunteer). We kregen te horen wat we zoal gaan doen de komende weken en konden onze eigen verwachten uitspreken wat een goed ding is.
Na het gesprek ben ik met Prins langs een school geweest om toestemming te vragen om de kinderen bepaalde voorlichting te geven over oa aids, daarna zijn we naar de bank gegaan en daarna weer terug naar onze thuisbasis voor de lunch. Lunchen doen we met zijn allen en wordt voor ons bereid. We kregen rijst, kool, bonen en een soort gestampte casava. Dat laatste heb ik overgeslagen, maar de rest was erg lekker.
In de middag heb ik zelf niet heel veel gedaan, omdat ik last had van mijn buik en het na het eten erger was geworden. De andere hebben borden geschreven met regels die ze op een later moment willen uitdelen op de scholen.

’s Avonds hebben we onze eerste maaltijd bereid en deze was heel culinair….Nuddles J en van Augutine kregen we gekookte casave. Ik heb het eerder droog gegeten en toen vond ik het niet heel lekker. Maar gekookt was het best te doen……met wat mayonaise en wat fantasie leek het net aardappel anders.
Woensdag 28-09-2011**
Ik zit heel hard te denken, maar ik kom er gewoon niet op wat we deze dag gedaan hebben :-s Ik weet dat we ’s avonds Nuddles hebben gegeten….oh ja, er komt weer wat boven drijven. Vandaag heb ik met Gijs Stoves gebouwd. Dit is een kookvoorziening die van klei wordt gemaakt. Het mengsel bestaat uit klei, water en stro en daarvan wordt een 2 of 3 pits stoof gemaakt. Ik vind het er nog best mooi uitzien en misschien dat ik het zelf ooit later ga bouwen in m’n tuin als barbecue.
In de middag zijn we naar onze buurvrouw Marleen geweest. Zij is een Nederlandse die al voor 26 jaar in Uganda woont. Ze woont in een onwijs groot huis en heeft in haar tijd dat ze hier zit 90 kinderen opgevoed. Van haarzelf heeft ze 4 kinderen. De 2 oudste wonen in Nederland. Het is fascinerend om te zien hoe iemand hier haar leven heeft opgebouwd en te zien/horen wat ze allemaal gedaan heeft. Ze is heel erg gastvrij en we mogen gebruik maken van haar douche ruimte….dat is een verwennerij!!! Deze middag heb ik daar gelijk gebruik van gemaakt. Ze heeft een douche ruimte waar je lekker kan staan met je teiltje en je heerlijk kunt douchen op Ugandese wijze.
’s Avonds stond er weer Nuddles op het menu met als toetje een cappuccino en we zijn op tijd ons bedje ingegaan.
Donderdag 29-09-2011**
Het was uitslapen deze ochtend, omdat het vanaf heel vroeg hard regende. Ik ben zo lang mogelijk in bed blijven liggen (ongeveer 21.00 uur) omdat ik naar de wc zou moeten als ik eruit zou gaan en ik wilde niet door de regen hihi. We hebben binnen ons ontbijtje opgegeten en om 11.00 uur werd het droog en hebben we tot aan de lunch in de tuin gewerkt. We moesten het ontkruid tussen de groente weghalen. Opnieuw ben ik erachter gekomen dat tuinieren echt niet mijn ding is en ik later een onderhoudsvriendelijke tuin wil.
In de middag stond het spelen met kinderen op het programma. Vlakbij ons huis is een groot voetbalveld waar we verzamelden met de kinderen. Eerst hebben we gevoetbald (4 tegen 4) en jullie zullen het niet geloven, maar we hebben met 3-0 gewonnen en 2 doelpunten waren van mij haha. Ik denk dat ik een sport switch ga maken.
Daarna hebben we cat-rat gedaan. Je staat in een kring en 1 van de kinderen is de cat en een ander kindje de rat en de cat moet de red pakken. Echt een grappig spelletje.
Na het speel uurtje hebben we ons thuis opgefrist en zijn we naar Marleen gegaan. Ik ging met haar pompoen soep maken en met zijn viertjes hebben we heerlijk gegeten.
Vrijdag 30-09-2011**
In de ochtend hebben we stoves gemaakt. In totaal hebben we er 8 gemaakt, dus ze waren trots op ons dat we zo goed hadden doorgewerkt.
Na de lunch gingen we onze tassen pakken voor het weekend en op weg naar de BackPackers. Het was leuk de andere vrijwilligers weer te zien en hun ervaring te horen.
’s Avonds zijn we met zijn 8-en naar de Ambiance geweest en het was weer een geslaagde avond. Er werd leuke muziek gedraaid en met de nieuwe groep was het gezellig. ’s Avonds toen ik in m’n bedje lag, duurde het niet lang voordat ik in dromenland was…poeh he wat was ik moe.
Zaterdag 01-09-2011**
We zijn vandaag opgestaan met een zonnetje en daar hebben Lieke en ik goed gebruik van gemaakt bij het zwembad. We hielden het alleen niet heel lang vol, want het was zo warm.
Nu zitten we weer lekker bij Frikandellen alle leuke berichtjes aan het lezen, fruit smoothies drinken en lekker eten. Heerlijk weer zo’n relaxed weekendje.
Tot de volgende weblogggg…doeggggg muzungusssss en dikke kuss

(origineel bericht op be-more.nl)