Scuba diving school in de Filippijnen

Dag allemaal,

Ik vertrek binnen enkele dagen naar de Filippijnen, vlieg op Manilla. Verder heb ik nog geen concrete plannen, maar ik zou graag mijn PADI open water duiken behalen!

De vraag is nu indien er hier iemand al enige ervaring heeft met duiken in de Filipijnen? Welke duikcentrums heb jij bezocht, welk eiland, wat was de prijs en de kwaliteit van de opleiding?

Alvast bedankt!

Ik heb gedoken bij Moalboal en Dauin. Met name de duikschool Liquid Dumaguete in Dauin vond ik erg goed. Kleinschalig, mooie accommodatie, niet te duur, Engelse instructeurs.

Hey Jenny,

Bedankt voor de info tot nu toe, ik ga me straks een ticket kopen naar Cebu. Dus Moalboal if Dauin staan beiden op het lijstje! Kan je nog een beetje extra in info geven over je ervaringen? Over de prijs enzo? Alles is eigenlijk welkom! :slight_smile:

Alvast bedankt!

In Moalboal zitten ook een aantal Belgen en Nederlanders met een duikresort. ER zit Belgian-asian resort, en de nederlander Bert jan Scaap zit al heel land met zn duikaktivteiten in de Sumisid lodge.

Ben zelf geen duiker, dus ik weet niet of ze goed zijn.

Kijk even op mijn website voor mijn ervaringen.

De precieze prijzen per duik weet ik niet meer. Volgens mij ongeveer 1400 pesos. Voor de overnachtingen betaalde ik geloof ik 1000 pesos in Dauin, maar dat was laagseizoen en ik bleef er een week (= extra korting). Even mailen dus!

Dank je wel korikong & jenny,

Ondertussen ben ik goed en wel toegekomen in de Filipijnen en bezig aan mijn 2de dag scubadiving!
Vanuit Manila ben ik samen met een Australische vriend naar Cebu gevlogen en vanuit Cebu City naar Moalboal gegaan, zoals Korikong en de LP aangeven.

Hier zijn we eerst een halve dag op zoektocht gegaan naar gepaste accommodatie en duikschool. De prijzen die het meest terug kwamen zijn:

GEMIDDELDE PRIJZEN

Kamers 2p: 600-1100php/dag = 12-22eur
Duiken 1p:

• PADI Open Water Degree: 15000-19000php = 300-400eur all in
  • PADI Advanced Diving Degree: 10000-16000php = 200-320eur all in

Na heel wat zoekwerk, ook omdat bovenstaande bedragen te hoog waren voor ons budget hebben we gekozen om niet met een duikschool te werken. Maar met een privé duikinstructeur die we toevallig tegengekomen hebben. We verblijven dan ook in een kamer in zijn huis (lekker ruim en met internet) voor 7 dagen.

PRIJS DIE WIJ BETALEN

Kamer 2P: 500php = 10eur/1dag
Duiken:

• Open water degree + Advanced Diving Degree= 18000php= 360eur all in

Ik heb door mijn geringe ervaring geen idee indien onze instructeur van een hoge kwaliteit is, maar zijn duikcertificaten zijn correct. En in alle eerlijkheid heb ik een goed gevoel bij de man en leer ik dagelijks veel bij, dus zeker positief. Als extra neemt hij ons op vrije momenten mee, gratis met zijn motor naar cockfights, gamblings, boxen, goedkope lekkere eetplaatsjes etc … We betalen dan meestal voor zijn bier of eten, is een goede deal naar mijn gevoel.

Feedback op de prijzen en dergelijke zijn zeker welkom!

Open water en advanced open water voor 360 euro is echt heel goedkoop. Zeker wanneer je kijkt naar de verplichte padi fees die hij sowieso kwijt is.

Persoonlijk zou ik deze keus nooit gemaakt hebben. Wat ervaringsduiken tussen je OW en AOW zijn fijn. Bij een duikschool heb je meer aanspreekpunten voor het geval er iets mis gaat, en heb je meer controle. Zoals je zelf namelijk al aangeeft: als beginner heb je minder vergelijkingsmateriaal.

Ik heb zelf m’n OW in Indonesië gehaald. Achteraf kan ik vele punten noemen die beter hadden gekund, al was het geen slechte cursus. M’n AOW in Vietnam stelde niet veel voor. Pas bij mij rescue in Egypte en mijn Divemaster in NL heb ik cursussen gehad waar ik 100% achter stond. Die niet de standaard er doorheen raffelen, maar die veel dieper op de stof ingaan en je echt naar een hoog niveau tilden.

Lijkt erop dat je een goede deal heb gemaakt Freek. Je kamer is zeker niet duur. En of de duikcursus goed is zal achteraf pas blijken denk ik omdat je weinig ervaring heb.

Ik zou wel even goed kijken naar die certificaten, want echt alles word in Filippijnen nagemaakt, en alles ziet er bedrieglijk echt uit.

Als je na het duiken nog tiojd over heb er schijnen hele mooie watervallen in de omgeving van Moalboal te zijn.

Succes verder met het duiken.

Hey J & K,

Ik begrijp dat je er als ervaren duiker/ster anders over nadenkt, maar voor ons als low budget reizigers die nog maanden verder moeten is dit de perfecte mogelijkheid. De uitleg die de instructeur geeft is zeer correct met wat er te leren valt in het Padi handboek en onze duiken zijn al zalig geweest (Wat een vrijheid, wauw!).

Het lijkt me wel dat onze apparatuur niet op het niveau is van een duikschool, wat verouderd (wel veilig), hier iets te groot en daar iets te klein en dergelijke en hij probeert wat geld te besparen door 2X te duiken op 1 volle tank en dergelijke. Maar daar geven wij niet echt veel om :).

Ik wil gewoon een goede opleiding en mijn certificaten hebben om de komende maanden zonder al te veel problemen verder te kunnen duiken in Zuid-Oost Azië.

Verder al naar de watervallen geweest in de omgeving, was zeker de moeite voor een kleine dagtrip!

Ah en ons logboek komt uit van een duikcentrum hier, dus ik denk dat we op één of andere manier wel gelinkt zijn aan dat centrum!

Is het verder ook normaal dat ze je duikcertificaat naar je huisadres sturen, voor mij is dat België dan. En je krijgt een ander 3 maanden geldend duikpaspoort om de tijd te overbruggen? Klopt dit?

(Ik gebruik wss verkeerde benamingen, maar hopelijk verstaan jullie het)

Je kan nooit een goede trim aangeleerd krijgen als je niet duikt met niet-passende spullen.

Wat lucht in de tank betreft: een luchtvulling in Nederland kost 2-3 euro. Als je daar op moet besparen, dan ben je mijns inziens verkeerd bezig. Twee duiken op een volle tank? Volgens de PADI-norm moet een duik die je logt minstens 5 meter diep zijn, en moet je minstens 200L verbruiken. Waarschijnlijk voldoe je aan die norm. Maar waar leer je denk je meer van, van een duik van 20 minuten of van een duik van een uur??? Inderdaad, van de tijd dat je daadwerkelijk in het water bent!

Als iemand 2 euro bespaart op lucht, dan vraag ik me af of de apparatuur wel regelmatig een onderhoudsbeurt krijgt. Met name O-ringen zijn aan slijtage onderhevig. Tijdens een goede opleiding leer je dat, en dan snap je ook wat er mis kan gaan wanneer dat op 18 meter gebeurt.

Heb je kieuwen? Ikke niet. Ik heb óók als backpacker gedoken, maar ik heb nooit bespaard op veiligheid. Jammer dat jullie dat wel doen.

Met alleen een OW-opleiding had je ook mooie duiken kunnen maken.

Met het aanhechtstrookje van je PIC kun je idd gedurende 3 maanden duiken.

Ben blij dat je zo voor ons uitkijkt!

Maar om iedereen gerust te stellen, ik zal wss niet het goede verschil aangeduid hebben tussen de 4 diepzee duiken en de oefeningen die je normaal in het zwembad doet. Aangezien we rechtstreeks de zee zijn ingegaan en de basisoefeningen geleerd hebben in het ondiepe water en ik noemde dat ook een duik, uhum…

Dus tot nu toe 2 van de 4 diepzeeduiken gedaan, momenteel tot 15m diep. Beide diepzeeduiken duurden een vol uur of tot mijn tank leeg was. De O-ringen hebben we al leren vervangen ondertussen, ook andere kleine onderdelen zoals het mondstuk en dergelijke.

Nogmaals geen probleem gehad en kunnen genieten, elke minuut leer je wel iets bij of verbeter je je Buoyancy. Voor de eerste maal ook tussen de schildpadden gezeten en een intro in onderwaterwereld gehad. Ik ben tevreden :).

Klinkt goed Freek, duiken tussen de schildpadden !

Hoi Freek leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, blijf je nog langer in de Filipijnen ?

Ja, ik blijf zeker nog een maand in de Filipijnen. Momenteel nog met een Australische vriend, maar wss zullen onze wegen binnenkort scheiden! Ik ben niet gemaakt om lang met 1 persoon te reizen :).

De planning is om via Cebu naar Negros te gaan en dan naar Palawan en Borokaj met enkele eilanden ertussen. Tips zijn nog altijd welkom!

Ja, ik blijf zeker nog een maand in de Filipijnen. Momenteel nog met een Australische vriend, maar wss zullen onze wegen binnenkort scheiden! Ik ben niet gemaakt om lang met 1 persoon te reizen :).

De planning is om via Cebu naar Negros te gaan en dan naar Palawan en Borokaj met enkele eilanden ertussen. Tips zijn nog altijd welkom!

Mooi, mocht je in Cebu zijn en het lijkt je leuk om te duiken in Mactan, bijv bij Hilutungan island of Nalusuan island en wat meer van het eiland te weten komen, dan zouden wij je graag willen ontvangen.
Voor het duiken betaal je lokaal tarief en mocht je meer willen zien van het eiland, kan je dat met onze contact persoon ter plaatsen bespreken. Het is geheel vrijblijvend, en zeker de moeite waard !!

Wat zekers een aanrader is, is de duikschool: Asian-Belgian Dive Resort in Moalboal.
Kleinschalig maar hierdoor krijg je wel heel veel aandacht.
Je stapt zowat vanuit je bed zo het heldere water in.
Nog een paar metertjes verder en je hebt voor uuuren duik/snorkelplezier!

De Padi-cursussen worden gegeven door de eigenaar/duikinstructeur, Daniel.
Met hart en ziel is hij met zijn leerlingen bezig.
Hij neemt alle tijd van de wereld om van ieder leerling een goeie duiker te maken.
EN…wat hem zekers lukt!

De prijzen zijn heel schappelijk.
Voor een duik (met de boot): 1.250 P, inclusief je duikuitrusting.

Padi-Open-Water: 16.500 P, boek en al inbegrepen en ook 8 duiken, geloof ik.

Het resortje is ook een must voor de echte levensgenieter.
Heerlijk rustig en relaxed.
En de staff doet er alles aan om het iedereen naar hun zin te maken!

Ohja…vergeet niet om de Belgische, zelfgemaakte frietjes te proeven EN de pannekoeken met mango-jam.
NjammieNjammie :wink:

Gewoonweg helemaal top dus!!!

Wat zekers een aanrader is, is de duikschool: Asian-Belgian Dive Resort in Moalboal.
Kleinschalig maar hierdoor krijg je wel heel veel aandacht.
Je stapt zowat vanuit je bed zo het heldere water in.
Nog een paar metertjes verder en je hebt voor uuuren duik/snorkelplezier!

De Padi-cursussen worden gegeven door de eigenaar/duikinstructeur, Daniel.
Met hart en ziel is hij met zijn leerlingen bezig.
Hij neemt alle tijd van de wereld om van ieder leerling een goeie duiker te maken.
EN…wat hem zekers lukt!

De prijzen zijn heel schappelijk.
Voor een duik (met de boot): 1.250 P, inclusief je duikuitrusting.

Padi-Open-Water: 16.500 P, boek en al inbegrepen en ook 8 duiken, geloof ik.

Het resortje is ook een must voor de echte levensgenieter.
Heerlijk rustig en relaxed.
En de staff doet er alles aan om het iedereen naar hun zin te maken!

Ohja…vergeet niet om de Belgische, zelfgemaakte frietjes te proeven EN de pannekoeken met mango-jam.
NjammieNjammie :wink:

Gewoonweg helemaal top dus!!!

PADI eist in principe 4 zwembadduiken (of duiken in beschut water) en 4 buitenwaterduiken. Het maken van 8 duiken is dus standaard.

1 like