Duikcursussen Cairns

Hoi!

Mijn vriend en ik gaan van half april tot eind mei van Sydney naar Cairns reizen met een campervan. Nu lijkt het ons heel gaaf om te gaan leren duiken in de GBR. We hebben al een beetje op internet rondgeneusd en zagen dat er veel aanbieders zijn. Graag horen we over jullie ervaringen en waar we op moeten letten. Daarnaast vroegen we ons af of we de duikcursus hier in Nederland al moeten boeken of dat het ook makkelijk ter plaatse kan en of dit in prijs verschilt.

Alvast bedankt!

Groetjes, Aline

Ik heb mijn open water course ook in Cairns gedaan en die heb ik ter plekke in de winkel kunnen boeken.
Het was een 5 daagse cursus die bestond uit 2 cursus dagen in klas lokaal en zwembad, en 3 dagen op een boot op het GBR met 9 duiken incl. nacht duik.
Het koste redelijk wat maar ik heb er absoluut geen moment spijt van gehad. De lessen waren afwisselend en interessant, de boot trip was uitstekend verzorgt met goed eten, een gezellige groep mensen, en naar mijn gevoel heb ik meer dan voldoende gedoken.
Ik heb dit gedaan bij het grootste keten in Australië, Pro-Dive. Veel mensen vertelde me dat ik het beter in Azië kon doen omdat het daar veel goedkoper is maar duiken kent risico’s en dan leer ik het liever bij een bedrijf die veiligheid bovenaan heeft staan dan ergens waar regels niet zo nauw worden genomen.

Hoi Jean-Michel,

Dankjewel voor je reactie. Inmiddels heb ik onze duikcursus geboekt bij Pro-dive in Cairns.
Deze boeking heb ik gemaakt via het hostel waar wij gaan verblijven (Travellers Oasis) en we hebben ook nog een mooie korting gekregen.
Het hostel gaf hele fijne informatie over verschillende duikcursussen in Cairns en raadde ook Pro-dive aan.
Ik heb er enorm veel zin in!

Groetjes,
Aline

Netjes. :slight_smile: Welke cursus variant hebben jullie voor gekozen als ik vragen mag?

Tuurlijk mag je dat vragen. We hebben de Pro-dive learn to dive in 5 days geboekt. Dit houdt in 2 dagen zwembad + theorie en 3 dagen live-a-board GBR inclusief 9 duiken waaronder een nachtduik :slight_smile:

Ahja, dezelfde dus. Erg goed verzorgt en uitgebreid, en de nacht duik is een spannende ervaring met onderwater zaklampjes.
Neem voor de zekerheid sea sickness pills mee trouwens.
Veel plezier!

Jean-Michel als je in Azië voor je padi gaat zijn de eisen precies hetzelfde als in Australië. Ik heb op beide plekken gedoken en voor zover ik kon beoordelen waren alle divemasters even goed en de materialen ook.

Super leuk! Inderdaad zijn tabletjes tegen zeeziekte geen overbodige luxe. Ik ben met een andere vergelijkbare boot naar outer reef geweest voor een liveaboard en onderweg werd zeker 1/3 van de mensen ziek. Veel plezier alvast! Doe je de theorie trouwens daar of via e-learning vooraf?

Haha dan zal ik die zeeziekte tabletjes zeker even in gaan slaan! Volgens mij is de theorie gewoon daar. Ze zullen ook vast wel de e-learning aanbieden maar zou niet weten wanneer ik dat nu nog zou moeten doen. Thanks voor de tips!

Je krijgt een Padi theorie boek en een log boekje met een plastic info kaart en dan ben je de eerste 2 dagen voor een paar uurtjes in een klein klas lokaaltje bij hun “hoofdkantoor” vlak bij het centrum te vinden. Het boek zul je tijdens de les niet veel gebruiken, er zal vooral veel gepraat worden en uitleg gegeven worden over alle belangrijke punten uit het boek. Dit was gelukkig niet saai en de sfeer was erg gezellig, wat toch belangrijk is. Het boek is uiteindelijk meer naslagwerk.
Op dezelfde locatie zul je na de lessen ook al de kennis in praktijk brengen in het zwembad dus het afwisselend.

Nog één tip trouwens, foto’s! Het is een aanrader om een onderwater camera mee te nemen die je trouwens ook bij veel shops kunt huren. Je kan er ook één tijdens de trip op de boot huren, wat misschien iets duurder is, maar dit kan eventueel wel interessant zijn wanneer je een aanvulling op je cursus neemt wat je ook tijdens de trip kunt beslissen. Deze aanvulling betreft een aantal extra dives die of gericht is op onderwater fotografie of op onder-water naturalist, je mag zelf kiezen. Ik vond dit op zich een mooie aanbieding omdat de camera hier volgens mijn bij inbegrepen zit (vraag het even na), je extra dives hebt, en je na het behalen ervan tot 30 meter diep mag duiken in plaats van 18 meter.

@ Ilse: Daar heb je gelijk in, ik had er dan misschien ook bij moeten vermelden dat dat om niet Padi gecertificeerde bedrijven ging.

E-learning kan je inderdaad de tijd in het leslokaal besparen daar, dan doe je alle theorie al vooraf en kan je daar direct je praktijkoefeningen gaan doen. Maar zoveel tijd is het ook weer niet hoor, dus je kan het ook prima daar doen. Check trouwens even voordat je een camera gaat huren, want bij je echte duiken voor je opleiding mag je geen camera mee, alleen bij vrije duiken. En het is ook best een sport apart om te duiken met een camera omdat je heel goed moet uittrimmen (letten op je drijfvermogen) en dat is vaak al lastig genoeg als je net begint met duiken. Vaak nemen dit soort grote organisaties ook wel fotografen mee onder water zodat je toch je ervaring kunt laten vastleggen. En wat betreft duiken tot 30 meter, dat mag toch alleen als je advanced open water hebt? Dat zijn nog eens 5 duiken extra en weer theorie ook.

Ja en nee. Ze noemen het Adventure Diver Course wat zeg maar een subset is van de Advanced Course. Je zal dus nog geen Advanced Open Water diver zijn achteraf maar een Adventure Diver die een aantal van de voordelen van de Advanced Open Water class bevat zoals het mogen duiken tot 30 meter. De 2 duiken die je er voor doet betreffen dan ook een deep dive en daarnaast een onderwater navigatie oefening. Bij beide krijg je overigens vooraf een korte les op de boot.

Het voordeel hiervan over het algemeen is dat het een voordelige extra optie is waardoor je dieper mag duiken , iets dat verrassend genoeg een heel andere ervaring was. Op de vraag of ik deze lessen weer opnieuw zou moeten doen wanneer ik op een later punt door zou willen gaan met de Advanced Open Water Course werd mij verteld dat ik dan alleen de 3 resterende lessen hoef te doen om te slagen en daar ook alleen voor hoef te betalen. Enigste voorwaarde die hier aan vast zat was dat je dit voortzet binnen een jaar na het behalen van de Adventure Diver Course anders zul je de Advanced Diver Course wel in zijn totaliteit moeten doen.
Ik vond het in ieder geval de moeite waard en je hoeft niet voor de trip te beslissen, je kunt het ook gewoon op de boot aangeven.

Het camera gebruik klopt inderdaad, dit mag alleen tijdens het vrije duiken. Maar mocht je dan ook voor onderwater fotografie hebben gekozen wanneer je de Adventure Course doet dan krijg je uitleg over het gebruik van een camera onder water.

Ah apart, nooit geweten. Ik heb meteen AOW gedaan na behalen OW, niet eerst adventure diver. Zo leer je nog eens wat hier :slight_smile:

Haha, tja, op dat moment tijdens het backpacken vond ik 900-zoveel dollar al behoorlijk wat, anders was ik waarschijnlijk ook direct door gegaan naar AOW. AD was dan ook een interessant alternatief aanbod.

Het is goedkoper om je advanced in één keer te halen dan met losse adventure dives. Sommige duikscholen bieden niet eens een verkorte advanced cursus aan, wat betekent dat je de duiken opnieuw moet doen.

Uitzondering is als je specialties doet: ze bestaan uit 2-4 duiken (uitzondering: nitrox). Bij 5 specialties kun je je AOW aanvragen. Voorwaarde is dat je behalve 3 keuze specialties ook deep dive en navigation hebt gedaan. Een adventure dive is NIET hetzelfde als een specialty: minder theorie en minder praktijk.

Voor AOW hoef je geen volledige specialties te doen toch? Elke duik van AOW telt dacht ik mee voor een specialty als de instructeur dat goed vindt, maar dan ben je met 5 specialties vele malen duurder uit dan een AOW cursus? Ik heb na AOW ondertussen nog wel 2 specialties gedaan (deep en nitrox), maar dat was dan ook bewust een keuze na m’n AOW.

Lees mijn vorige post nog eens :wink:

Voor de AOW hoef je geen volledige specialties te doen.

Je kan het volgende doen:

  • 5 specialties (ongeveer 15 duiken) -> je hebt dan gelijk je AOW
  • meteen je AOW -> 5 duiken, je krijgt dan geen pasje voor de specialties (met uitzondering van Nitrox)

Ik lees niet goed inderdaad :slapen:

En wat betreft de topic opener: ik zou gewoon eens kijken hoe het gaat en dan kan je altijd nog dingen bijboeken, maar check wel even prijsverschillen en of het inderdaad nog wel mogelijk is daarna je AOW te halen als je ervoor kiest dat adventure diver programma te doen. Je kan uiteraard altijd nog vrije duiken bijboeken, ook tot 18 meter is er genoeg te zien (misschien wel het meeste)!

Ik zou ook niet meteen OW en AOW boeken. Misschien ben je wel zeeziek, vind je duiken helemaal niet leuk, bevalt de locatie niet. Als je niet alles regelt ben je flexibeler.

Dankjewel voor de tips! We hebben een gopro gekocht dus willen zeker foto’s en video’s onder water maken! Weet nog amper hoe het ding werkt, laat staan hoe je het beste beeldmateriaal onder water krijgt. Zou dus zeker tof zijn om zo’n extra cursus te doen. Maar ook wat Jean-Michel zegt, de cursus alleen kost al veel geld, eerst maar eens 3 maanden reizen en dan leren duiken, ter plaatse zien we wel of we nog centjes over hebben :wink: